Isolering
spaxx: Hej, osäker på hur vi ska göra i vissa delar av detta. * Vi ska totalrenovera vårt hus från 1945. Källare samt en bostadsvåning. Cirka85m2. Träfasad. Ingen isolering i väggarna. Inifrån och ut är det tunn skiva, plank, luft, svart vindpapp, plank, fasad, lockläkt. Vi har inte hittat fukt/mögel i konstruktionen. * Frågor: 1. Vi önskar tilläggsisolera fasaden, och kommer antagligen
Åsa Lund: Har fotat en del med värmekamera i jobbet. Det är inte ovanligt att det skiljer 8-10 grader i hörnena mot rumstemperaturen. Kolla om tätningslisterna finns och är OK.
mexitegel: Det är ju samma typ av isolering så det är absolut inga problem.
hnurre: Nästan allt finns! [bild] Den här isoleringen från Isover, finns bland annat här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/isover-gullfiberisolering/ Den ska tejpas i skarvarna med en speciell aluminiumtejp, som även den finns hos Rinkaby rör.
viktorj: Om man servar Fönstren med ekodrev skall man tejpa mellan fönster och Ångbroms då?
shomakie: Ska ge mig på och beställa isolering till mitt garage där jag ska isolera invändigt med 30graders lutning. Fått förslag på isovers takstolsskiva som har vindpapp på båda sidor och sen även flärpar så man bara häftar fast dem på stolarna. Nån som har erfarenhet om detta?
Björn Melander: Tyvärr är skummet helt verkningslöst. Du behöver ett ljudabsorberande material i regelfacket. Dess funktion är att absorbera den resonans som uppstår där. Stenull med volymvikt typ flexibatt är det du ska använda. För att förbättra ljudisoleringen ytterligare kan du öka massan i väggens skivmaterial genom att skruva på fler lag gips med överlapp och noggrann fogtätning runt om
Ruuuben: Dränera när det inte behövs känns rent spontant som att försöka lösa ett problem som inte finns.. :) De andra har jag inget svar på.
Oldboy: Om du tänker på trapetsformat plasttak så är det inte bra att ha plast direkt mot råsponten, eftersom den då blir instängd mellan två täta ytor (plast och takpapp). Nu är det relativt smala bitar så det kanske klarar sig, men det känns dumt att chansa. Antar att pappkartongskivorna för ändamålet är enklast, om än inte nödvändigtvis billigast, (trots det simpla materialet).
pemu: Bra poäng Kalle_A. Man får ju såklart förstå att det är begränsad noggrannhet och tillförlitlighet på de mätare man köper för nån hundring på lokala varuhuset eller liknande. Det är ju också bra att inte lägga en vindsgivare precis vid skorstenen. Du som verkar ha provat några givare; har du några bra tips på hur man kan kolla sina fuktgivare utan att skicka dem på
Rabbithole: Finns ju gummiduk på Biltema man kan lägga utanpå fönstret, fast då blir det mörkt..
largab: Då du har ett tätt fungerande asfaltsskikt på utsidan så skulle jag välja att limma vanlig eps direkt på som du tänkt. Att fukten skulle vandra innefrån ut är nog en skröna. Isåfall skulle dina väggar vara genomfuktiga på insidan, men de är ju helt torra !! Ev rulla på en byggmax el biltema platon utanpå allt. Varför inte vända slätsidan mot epsen! då hindrar man fukt o väta
Åsa Lund: Kan finnas sån typ av isolering som man använder för isolering av ventilationssystem
kristofer12345: [citat] Okej..vad menar du mer exakt..har ej så mkt o reglera..spec system förklara gärna :)
shomakie: Isover har en takskiva 37 som är till för isolering innifrån.
LaT: Så här gjorde jag, och jag är helnöjd!! http://www.villavarm.se/villa-varms-vaeggar-och-tak
tobbew: Hej Min vägg är av tjocka, tunga träskivor, Steico Flex. http://www.steico.co.uk/ Jag har dåligt med siffror på hur de fungerar, men de ska isolera, vad jag förstår, bra mycket bättre än mineralull, både när det kommer till ljud och annan energi. Jag har tyvärr inga Rw-tal just nu, men fönstren har tilläggskassett som på fakturan specificeras såhär: "Glaskassett för
Jonatan79: Fästa och täta frigoliten med fogskum kanske så det blir tätt? Sätt någon typ av skivor underifrån så går det fort.
tompaah7503: Visst kan du ha bubbelplast invändigt. Istället för att byta fönster, försök leta reda på vad det är som drar. Drar det emellan karm och båge, ordna dit med en ny tätningslist. Drar det mellan ruta och båge, är det dags för nytt kitt. Drar det mellan karm och vägg, får du dreva.
Jonatan79: Du kan ju sätta någon typ av frigolitisolering som putsas med nät på om ni har / vill ha putsade väggar. Blir svårt att fästa saker i väggen dock om ni vill ha 100mm eller tjockare.
klaskarlsson: well, du bör nog ha minst lika mkt glipa som du har spalt iaf (dvs 45mm om du använder det) samt förstås insektsnät så inte getingar osv bygger bon i den mysiga glipan mellan isolering och tak :) /K
StatusQuo: Jag tror inte att det är golvet som är problemet, utan bristfällig/obefintlig isolering. Jag har aldrig isolerat förut och är väl mest intresserad av om 140mm är helt åt skogen för mycket eller helt rimligt. En bi effekt av det hela är ju att kattvinden kommer bli kallare, det vore önskvärt att inte få minusgrader där på vindern...
LarsAgerstrand: Det jag undrar över är inte asfaltsboarden som ligger utanför stödäggen, utan den gula skivan som syns lite under yttertaket. Det är den som jag undrar är korrekt? [bild] Och är det ingen som vet hur det ska vara med ventilationen av luftspalten? Om det är isolerat upp till nock som på mitt hus så finns det som jag förstår ingen frånluft där. Kan det vara så?