Jonatan79
Jonatan79: Är dom 22cm ungefär? Hur är ståhöjden i mitten på vinden?
11 svar · 5,0k läst
·
L
SBH: kommer säkert finnas någon som tycker tvärt om.
3 svar · 2,4k läst
M
Michael Johansson: Ingen som har några tankar? Nåväl, vi har nu varit uppe vid huset en gång till och börjat riva lite i det som varit ett skafferi och som skall bli en del av ett badrum. Jag kan se att väggen består av eternit+bärläkt+70mm spontade bräder+Tretex+spännpapp och tapet. Jag funderar nu på att lägga till 45mm Hunton Flex träfiberskivor från Barrolin AB. Jag tänker då skruva dem med en
17 svar · 19,9k läst
Oldboy
Oldboy: Dubbla ångspärrar ska inte behövas. Enl all beprövad byggteknik behövs en luftspalt mot råsponten eftersom den är försedd med fuktspärr (takpapp + plåt) på utsidan. Finns ngn nyare studie som indikerar att det kan fungera utan luftspalt, under vissa förutsättningar. Kanske kan det fungerar, men det är definitivt en mkt känslig metod. Kommer det in för mkt fukt så är det nog
1 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Isolering är ju bra, men den alstrar ingen värme, så om det inte spolar vatten genom slangen nästan konstant så kommer det att frysa. Med värmekabel blir det bra. Då hindrar isoleringen att man värmer stallet istf kabeln. Värmekabeln drar ju lite ström trots allt. Behöver ju inte göda elföretagen ytterligare.
4 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Nej du behöver inte ta bort befintlig vindpapp. Det är bara att rulla ut den nya isoleringen ovanpå, (med pappen uppåt, vindskydd).
1 svar · 2,3k läst
H
hann: Hej. Finns du kvar på tråden. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att höra hur det gick med ljudproblemen. Vi har samma problem och dom uppkom efter en sprängning som orsakade en sättning av huset. Jag skulle vara väldigt tacksam om du ville höra av dig till mig. Med vänlig hälsning, Hasse
22 svar · 14,1k läst
J
joze: [citat] XPS... Menar du då på insidan? Hade tänkt OSB för att ha ngt att skruva i och för att styva upp hela konstruktionen eftersom vi rev ner hela insidan med gammal panel. Sen gips på det. Sen föreslog en av de jag träffade idag att jag skulle spruta hela vägen upp till nock vilket inte skulle medföra ngn större extrakostnad. Verkar det som en bra idé? Tänkte ändå spruta lite
6 svar · 1,8k läst
S
sblixten: 1. Det borde räcka utmärkt tillsammans med en fog så du får det tätt. 2. Om det blir mindre isolering runt porten(nu när den sitter längre in) och det är varmgarage så kan det bli kallras.
1 svar · 1,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Välkommen til forumet! :) Är det regelstomme isolerar du mellan reglarna. Plastmatta tätar mot fukt underifrån, men har du problem med uppskjutande markfukt så kommer istället golvet under plastmattan ta rejält med stryk istället. Så det där måste du nog fundera på lite till,
1 svar · 846 läst
Solari
Solari: [bild] Här är alltså resultatet om det var svårt att förstå hur jag menade :)
29 svar · 5,9k läst
·
F
fiskarn87: Nej, det ligger kvar. Fanns ingen anledning att ta bor det tyckte de
13 svar · 10,8k läst
·
murak
murak: Hej! Hur gick det för er med isolering/ventilation?
2 svar · 3,0k läst
·
H
Hammarfall: Hur går det? :)
44 svar · 11,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Jag menade att du skippar yttersta regeln helt och hållet. Bara isolering där. Tummregeln är ju att minst 2/3 av isoleringen är på utsidan av ångbroms/spärr.
11 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 161035: Okej låter intressant. Ska jag ta bort den gamla mattan eller köra på med lösull rakt på? Måste man inte bygga på med lite höjd när man använder lös ull. Har sett att dem hyr ut såna maskiner på blocket så de känner jag igen.
20 svar · 3,7k läst
·
J
jamaica: De slängde gubben som gjorde hålen innan jag kom hem. Vore schysst om du el ngn ville länka till ngn lämplig isolering gärna på byggmax som jag kan använda....så jag inte köper fel Men ska jag lägga isolering hela vägen bort? Hela djupet alltså?
2 svar · 1,6k läst
·
M
MagHam: Inte för mycket i alla fall utan att beakta att daggpunkten flyttas inåt.
7 svar · 5,9k läst
V
Vesslan666: Monier har eget system för detta. http://www.monier.se/takprodukter/isolering.html Där pappen är färdig och ett helt system. Görs detta rätt och huset är lämpligt för detta så är det mycket bra lösning.
13 svar · 3,2k läst
Microkatten
Microkatten: Jag undviker gärna plaster, lim o dyl, och föredrar diffusionsöppna konstruktioner. Då passar inte mineralull in riktigt. Eftersom det finns alternativ - lin, hampa, träfiber - som är bättre ur ett ekologiskt perspektiv så ser jag ingen anledning att använda mineralull.
3 svar · 4,1k läst
V
Viktorbyggahus: Vill förtydliga att det är just det estetiska vi är ute efter. :) inser att jag inte skrev med det i mitt första inlägg. Ytterväggen är varm och torr idag och vi har inge kallras eller skum doft från den så jag upplever att isoleringen funkar bra. Fuktkvoten just nu ligger runt 35-40% rh när vi inte eldar i rummet.
12 svar · 5,7k läst
·
O
Octavianus: Att isolera golvet blir ett jättejobb och troligen något du inte får igen pengarna på heller. Jag skulle skitit i det, lite kallt på golvet spelar ju ingen roll då du har skor på dig där inne iaf. Beroende på hur det ser ut och hur mycket du lagt på är det nog vettigast att isolera uppåt.
2 svar · 1,4k läst
·
F
Finndjävel: Det finns två-komponents polyuretanskum som fungerar att fylla tomma fack med om du av nån anledning vill isolera med fogskum. en-komponents fogskummet som man köper på burk är menad för att täppa till springor etc, att göra som du tänkt kommer inte att bli bra.
2 svar · 13,9k läst
pelpet
pelpet: Det finns väl en förklaring till att mineralull är standard. - Brandsäkert - bra isolervärde - lätthanterat - billigt
8 svar · 4,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Man vill gärna ha en ångbroms mellan boytan och isoleringen för att inte få upp fukt. Men är det riktigt tunnt kan du lägga på lite extra utan problem. Undersök ditt hus så du vet hur det är uppbyggt överallt, sen kan du komma fram till vad som är bäst att förbättra
3 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: 40-60 mm cellplast, skulle jag säga.
1 svar · 1,2k läst
A
Autodidak1: Har själv använt http://hogsboverken.se/ 5-6 gånger, bra pris, bra service. Har alltid kört med byggfolie och förerdrar det före ångbroms på nyproduktion.
5 svar · 1,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja du tänker fel. Du sätter in isolering för att ljuddämpa men framförallt isolera. Du vill ha ett tungt poröst material som överför vibrationer dåligt. Om du överfyller blir konstruktionen styvare och överför då vibrationer bättre vilket är dåligt. Isoleringens uppgift är främst att minska resonansen i väggfacket. Sand och sågspån är bättre men kanske lite overkill ;)
1 svar · 769 läst
Rabbithole
Rabbithole: Luftspaltskiva i cellplast? Bygger 50mm eller 40mm
3 svar · 3,2k läst
S
shomakie: Du måste ha en luftspalt med antingen skivor eller duk. Du kan inte ha isoleringen bara. De får ej blåsa i isoleringen.
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.