Isolering
Lars K: Jag har ju ingen isolering alls i bjälklaget och inte traditionell golvvärme (i rör i bjälklaget) så det vet jag inte hur det kommer att funka. Min teori att man har "ett extra uppvärmt rum" under golvet o på så sätt slipper mögel och alla andra problem som krypgrunder har (framförallt får man varma -iallafall inte kalla golv)
Robban66: Jag rev upp allt golv och byggde om golvet igen. Blev 200 mm isolering istället för de ca 100 mm som var innan och mycket tätare och stabilare.
Isakare: För bästa ljudisolering hänger man en tunn isolering, tex 30 mm mitt i utrymmet, det finns speciella fästen för att hänga isolering. Man använder plåtreglar i väggarna som inte överför ljud på samma sätt som trä. Man sätter dubbla reglar förskjutna, och utflyttade en liten bit så båda sidornas skivor inte sitter i samma reglar, eller når varandra.
Raukisola: Hej, som rubriken lyder. Jag vet inte vilken slangtyp som skall användas mellan fläktkåpa och externmotor. Motorn sitter i bjälklaget omsluten av isolering och direktanslutning till kåpanpå taket. Fläktkåpan hamnar 10cm under motorn i liv med innerpanelen. Någon som vet om det räcker med aluminiumslang eller skall det vara isolerad slang för imkanal?
Bert19: Hej, har tilläggsisolerat ett antal hustak utvändigt men tog då bort befintligt ytskikt eftersom det fanns isolering under. Tor det funkar bra men risk för kondens om inte nuvarande tak är tätt, säkrare då att lägga yttertak med tex råspont och sedan plåt med ventilerad luftspalt vilket man får automatiskt om man lägger tex takpanneplåt. Tjockleken på isolering minst 20 cm, helst
SBH: skall du ha en garanterat bra isolerad vägg. skippa då blåst isolering. den krymper. när river väggarna så ser ut som att dom inte har fyllt väggana. blåst kan du ha på vinden. där den är enkel att fylla och fluffa upp.
SBH: allt som är dammigt är faligt. som jag brukar säga mask på innan rivning och ingen engångsmask, utan en av typ sundström. gärna dammsuging under sågning eller håltagning
Rabbithole: Jag menade en vanlig regelvägg från golv till tak lika djup som skåpet och med absorbent på kylskåpsidan
peos3145: Hej. Rätt eller fel så har jag isolerat och lagt plasten längd med yttertaket och inte ner efter korta kattvindväggen. På kattvindsväggen har jag osb+gips och inspektionsluckor. På golvet i kattvindarna är det synlig isolering. Klimatet i kattvinden är bra. Samma temp som i rummen. Men nu till mitt problem. Det luktar lite vind ibland i borummen. Jag förstår varför (i efterhand).
Mikael_L: Målarpapp, såndär tunn brun. Diffusionsöppen, förhindrar spån och skräp att ta sig ner om den ligger under, förhindrar luftkonvektion om den ligger ovanpå isoleringen. Stoppar inte fukt på något ställe.
putte82: Hej! Är frågan lämpligare i en annan del av forumet så flytta gärna. Jag skall göra om en del i ett hus till hotellrum. Då skall det klara dagens energikrav låter det som på bygglovshandläggaren. Är det så? Nästa fråga är då hur förbrukningen skall räknas. Lokalen har golv, tak och fyra väggar. Varav bara två ytor angränsar mot uteluft, de andra angränsar mot lägenheter.
larja: Ok, tack! Polletten har äntligen trillat ner - jag kontaktar t.ex. CB och ber om beräkningshjälp.
byggpaddan: Tack för infon! Nu har jag läst bland dina inlägg. Nu är min plan att minska ventilationen m.h.a. vindavledare som täpper till luftinsläppet jämför med idag och sen isolera måttligt med cellulosa. Därefter ska jag hålla koll på vinden och har följande alternativ om något det inte skulle bli bra: * Isolera utvändigt när jag byter pannor * Installera Trygghetsvakten eller liknande *
SBH: exempelvis beijer https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/byggmatta-p-36?artikel=416240
Stadsbonden: Vad ska man ha som blindbotten om man även vill kunna fästa rör, lampor och e i det? Kommer ligga mineralull i. Utrymmet är ett mellanting mellan källare och krypgrund med ett uterum ovanför som ska isoleras. Olika spännvidder, 60,90 och 120cm. Byggmax har oorganiska trossbottenskivor, klarar de 1200 CC?
tullemannen: Det är väll ingen höjdare vid ev. brand, jämfört med t.ex. stenull.
KnockOnWood: Kanske inte så kreativt men... Låter som mycket jobb för att vinna i 10 cm takhöjd. Men din beskrivning av ovan, under är lite förvirrande. Annars kan jag tänka mig att din plan är sund. 95 - 140 mm mineralull samt gipsskivor i taket (ev. dubbla) borde ge hyfsad ljud- och värmeisolering.
Rabbithole: Så nytt klimatskal kan man säga? Då hade jag lagt på så mycket som praktiskt möjligt. Med ångspärr på insidan också. Det är väl relativt men jag ser allt under 250mm som lite isolering ;)
PNO: Brandskyddskraven på småhus ger i stort sett bara husets invånare en chans att hinna ut. Kravet är nämligen bara R15, dvs att stommen ska klara brand i 15 minuter utan att kolapsa. Men med i första hand icke brännbara ytskikt, i andra hand bra tätning mellan rum och mot vindar, schakt och liknande och i tredje hand icke brännbar isolering så finns det precis lika goda möjligheter att
RillE-d: Hej vi har ett fritidshus som undre delen är timmerstomme och övre våningen brädad, isolering på övre våning är sågspån undre våning bara timmer. 1980 så tilläggsisoleras ytterväggarna med 50mm glasfiber och fasaden brädas.På vinden ligger det mellan 50-300mm sågspån som isolering. Nu är tanken att vi ska börja använda övervåningen och vill då isolera väggar och vind. Vi
Slotte: Det va ett coolt material men smakar det så kostar det antagligen. Det verkar också som att varje skiva måste måttbeställas då de är vakuum i skivorna så det går inte att kapa till rätt storlek. Du som verkar kunna detta vad skiljer PIR isoleringen mot fogskum + folie. Antar att dessa skivor skapas under perfekta förhållanden så de blir bättre men de verkar ju inehålla just PU-skum
Vesslan666: Då är de gipsskivor som jag skrev ganska bra. Isolering motsvarar ca 90mm glasulls. Och isoleringen fungerar som ångspärr. Bygger endast 40mm. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/till%C3%A4ggs-isolering-gips-40x600x2600
JohanLun: Snyggt dragen "kulo" (utanpåliggande) med lettiklammer och porslinsdosor i taket behöver inte bli så fult, mycket mindre jobb än att fräsa upp väggarna. Genom att göra några "stråk" med rör och sen gå från vind och källare till några punkter, inte ha krav på uttag överallt så kan man förnya elen relativt enkelt. Så kommer jag göra. bild från detta forum (vet ej från vem)
Husbygge nr 3: Ny fläkt Thermex, av den modell som sitter inbyggd i taket. Motor utomhus. Plåten smäller trots att det knappt blåser utomhus. Huset är just justerat och slutbesiktigat. Frånluftsvärmepump Nibe 750. Åtgärd? gummilist? Fjäder? Plast istället för plåt? Skapa undertryck i huset genom att minska tilluft?