Isolering
Trätomte: Just. Glömde ju säga att isoleringen sitter på insidan.
bsoderbergh: Ska lägga parkettgolv med golvvärme på oisolerad betongplatta. Nu är där 5 cm sand & 5 cm frigolit, vilket inte lär funka som underlagför ingjuten T2-kabel. Överväger därför 8 cm Epicement & en isoselecta-skiva. Men visst finns det bättre alternativ?!
kristofer12345: hej alla! Har en betongkonstruktion, taket består av 300 mm tjock isloeringsblock med luftspalt (terrakotta block) , puts på innetaket alltså direkt på blocken och sedan 10 cm tjock betong som ytsikt på blocken alltså talet. Får ej varmt på andra plan, vissa säger man ska lägga isolering cellplast skruva direkt på den gamla pappen som ligger över betongen. Andra säger vi ska ta bort
swealp: Hej! Nu har vi bilat upp lite och det fanns ingen frigolit under plattan :(
Lolight: Spika läkt för att få en spalt. Sedan Oljehärdad Board. Sedan spika o helst limma på 45x45 för att få ett djupare fack för isoleringen.
G-83: [citat] Ca 150 kvm 275 mm tjockt. 20100:- insprutat och klart.
Trätomte: Tack så mycket för svar! Saknar avlopp, men har nu satt dit ett par torrbollar åtminstone. Jag får nog se till att någon kommer med och tittar nästa gång.. Men, om det är lite mögel kvar kommer det försvinna om det blir torrt och luftigt eller ligger det kvar och väntar på bättre tider? Känner mig ju rätt korkad som antagligen isolerat in lite..
ason: Tackar! Är i stugan nu tänkte ta gullfiber som jag har, tar o tänker om vill inte tappa ljudisolerings egenskaper då väggarna ändå är så tunna som 45mm på ett par ställen..
ason: :wow: du måste surfat runt många år 😁 (sorry kunde inte låta bli)
Elarssson: Vi säljer ekovillas produkter. Skivor, etc vet ekomiljöisolering ab
justusandersson: Plastfolien på väggens insida är framför allt till för att förhindra kondens i isoleringen som då tappar lite av sin effektivitet (gäller mineralull). Luften i en byggnad där temperaturen är 10-15 grader innehåller inte så mycket vattenånga att en ångspärr är nödvändig. En byggnad som ibland är ouppvärmd skall inte ha någon ångspärr eftersom det då finns en risk för
BCAB: Re: Luftspalt i tegelvägg. KALLT! Jag vill gärna förtydliga något om Polyuretan. Man arbetar med öppna och slutna celler. I Polyuretan med övervägande slutna celler brukar andelen slutna celler ligga på minst 90%. Vid injektering av tilläggsisolering i gamla hus används mest polyuretan med stor andel öppna celler, som ger lågt jästryck och sämre isoleringsvärde. Det är "priset"
huggan: Med tanke på att för hade man inte luftspalt alls och det höll relativt bra så kan du köra med ett lager spikläkt, men ska man göra det som proffsen gör så är det två läkt som gäller, dock räcker 8-10 mm läkt gott på den vertikala.
Rabbithole: Finns Vakuumisolering också som jag tror isolerar aningen bättre. Synd att det är så dyrt bara
findus42: Om bilden är på hur det ser ut bakom panelen så finns det enkla åtgärder som gör isoleringen mycket bättre. En vindpapp. Eller ännu bättre, en asfaboard. Läkt utanpå det innan ni spikar tillbaka panelen. Ändrar utseendet marginellt och tar bort vindtrycket direkt mot isoleringen. Dessutom ser det ut som om isoleringen inte fyller facken ordentligt. Draghål släpper in massor med
Trätomte: Lite så tänkte jag också, men eftersom väggen är timmer med lika tjock(tunn) isolering så funderar jag på om det skulle göra någon skillnad? Det är i dagsläget bara en del av taket dom ska isoleras, men det klart att jag skulle kunna köra lite tjockare där, för att senare göra om resten av taket. Men det är enormt mycket annat som behöver göras, så jag försöker begränsa mig
stolze: Hej! Har läst igenom alla trådar som rör ämnet men har fortfarande inte tillräckligt med kött på benen känner jag. Har köpt en bostadsrätt i ett hus från 20-talet och skall snart flytta in i den. Bad mäklaren att gå upp till lägenheten ovanför och klampa runt och märkte att det var väldigt lyhört. Det är främst steg-ljud jag vill bli av med. Har kollat in Gyprocs hemsida och
hsd: Jag hade valt drevning, går minst lika snabbt och blir bra
Mikael_L: [citat] Då skulle jag definitivt fortsätta med difftät plast även i utbyggnaden.
LiMe89: Tack för alla svar, känns som att det börjar klarna lite! :) Får börja se över vad vi kan göra åt saken!
_Emil__: Jag ska byta ytterpanel och tänkte passa på att tilläggsisolera med 95mm isolering när jag ändå håller på. Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att isolera plattan som huset står på. Det är en betongplatta ifrån början av 70 talet. Är ca 30cm i höjd ifrån gräsmattan. se bild Efter jag har är klar med panelen ska jag bygga trädäck som ska gå efter hela sockeln, den
ghoti: 0,11, anmärkningsvärt lågt enligt KA. 180 kvm i 2 plan.
SBH: [citat] då får även chans fixa med ström, kanske nån mer dosa
Snailman: Jag lutar åt att använda 45 isolering, och kanske lägga en 45 över skarvarna i takstolen överst?
Geatki: Hej allesammans, har snokat runt här några år och nu var det läge att skapa en användare för att börja inlägg också. Det är så att nu har vi bott i vårat hus i drygt två år och äntligen så har vi kommit fram(överens) till vad vi vill göra. Nämligen tilläggsisolera, byta panel, fönster och tak. Helt enkelt det mesta :x Huset i fråga har en gammal timrad del (5x8m) och en
Raskus: Inga svar 😣 Vad tros om vanlig golvfoam under laminatgolvet samt svart vindpapp i källartaket som sätts bakom råsponten som kommer utgöra källaren tak?