K
kizzy: Tack, den på k-rauta kändes ju bäst, har c60.
3 svar · 2,9k läst
J
justusandersson: Det är en användbar metod särskilt för gamla lador. Osystematiskt byggda och med svårbedömd virkeskvalitet.
3 svar · 8,9k läst
·
Robblund
Robblund: Haha jag vette fan va jag är rädd för Polltten ramlade ner nu i ditt andra inlägg;) Hade bara snöat in lite på tätheten o tänkte inte riktigt klart;) Trevlig helg!
4 svar · 2,7k läst
S
Sigward: Lite dåligt formulerat av mig. Vindpappen var dålig, den var sönder på flera ställen. Men snickaren ansåg alltså inte att vindpapp behövdes. Jag blev fundersam för när jag läser så verkar alla bygga med det eller plast eller så, mot isoleringen
2 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: Var besiktningsmannen från Anticimex? En besiktningsman som rekommenderar plastning (av marken) som främsta åtgärd är inte i närheten av att begripa problemet. Tyvärr. Använd Byggahus för att diskutera dig fram till problemen med ditt hus, innan du engagerar någon firma.
5 svar · 3,1k läst
useless
useless: Betongtäckmatta är ju ganska tunn. Förutom att den isolerar lite sämre så blir den lätt lite 'sladdrig' och måste fästas upp på nån ram för att inte rulla ihop sig. Kanske bättre att få tag på lite styvare skivor av cellplast eller liknande som man bara kan skära till?
13 svar · 13,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Isolering endast golv tillför inte så mycket utom möjligen att det är lättare att isolera väggarna i efterhand. Allt eller inget säger jag
7 svar · 6,8k läst
Björn Melander
Björn Melander: Kolla först så att överhörningen inte är ventilationsburen. Har du inte har möjlighet att bygga något som förbättrar luftljudsisolationen är det egentligen bara två saker du kan göra, flytta ut högtalarna från vägg / hörn (ljudet förstärks där, speciellt i hörn) och- eller sänka ljudnivån.
5 svar · 6,9k läst
S
smurfen72: Tror man kan göra lite hur som helst om man har öppna väggar på insidan har man bara en ordentlig dränering på rätt djup är nog risken för fuktiga väggar minimal. Jag dränerade om och isolerade min källare nyligen men den var inte fuktig tidigare heller och då var det endast tjära på utsidan och målad insida. Hur som helst nu när det är kallt är det grym skillnad på tempen i
29 svar · 29,7k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Eller hur!
5 svar · 2,4k läst
·
S
sinuslinus: Lerklina. Beprövad metod att vindtäta insida av grunder som är fuktsäker. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6542295
5 svar · 5,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Normal isolertjocklek är väl typ Golv 300mm Vägg 240mm Tak 500 Fönster/dörr u
2 svar · 4,1k läst
S
skutten11: Kattvind brukar vara rätt kalla eftersom den står i kontakt med uteluft , det med i golvet är det nog ingen fara med , kommer värme från undersidan Ångspärr , kanske inte den är lite tunn , behövs något tjockare
5 svar · 1,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Torr lättbetong isolerar bättre än blöt dito. Därav mitt förslag med hydrofobering. Insidan av väggen finns olika alternativ förstås.
4 svar · 8,5k läst
H
han verkar: [citat] vad är det för låda i taket på bild två
5 svar · 12,7k läst
·
J
justusandersson: Jag är ganska säker på att den är ångtät, men det finns vävar som inte är det. Jag sökte efter information om det på Älvsbyhus hemsida men hittade inget. Ring dem och fråga. Den består antagligen av dubbla skikt med armering i mellan.
3 svar · 1,5k läst
B
bygg_jesper: Vi har precis köpt ett hus byggt 2002. När jag gjorde ett arbete på vinden så konstaterade jag att isoleringen blivit rosafärgad ovanför badrummet. Alltså en svag missfärgning. Isoleringen känns torr i övrigt. Vad bör jag göra?
0 svar · 1,6k läst
·
H
Hammarfall: Det går att popnita eller använda en passande självborrande skruv, vilket jag gjorde. Nedan kan du läsa lite. https://www.ventilation.se/montageinstruktion/i-58.htm
6 svar · 23,2k läst
·
A
Alexandersson_1: Hej! Ska isolera en större verkstad/garage med loft och behöver isolering. Tänkte köra med Rockwool Flexibatts pga det är bonnasågat virke och den här isoleringen verkar lite mer förlåtande på bredder. Detta behöver jag: 48 paket 1170x565x45 140 paket 1170x565x170 40 paket 1170x565x95 Vindsull isolera själv 20 kg 24 säck Hård oljehärdad board 52 skivor 1220x2440x3 Plastfolie 0,2mm
0 svar · 3,6k läst
J
justusandersson: Dina 150 mm kutterspån motsvarar 75 mm mineralull, så du går från 75 mm till 120 mm. Det ärligaste svaret är: jag vet inte. I mitt föräldrahem, byggt 1955, hade ytterväggarna (innanför fasadtegel) underlagspapp, 100 mm mineralull och vanlig spännpapp. När vi sålde huset drygt 50 år senare, fanns ingen tillstymmelse till fuktproblem. Du kan ju testa.
7 svar · 4,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] De har gått upp i BEWI http://bewi.com/sv/produkt/takskiva/ Tror att det är precis samma produkter dock. [bild] Men OBS! Många här varnar, med rätt eller orätt, för cellplastens brandfarlighet. Något jag inte märkt av dock under de 35 år jag har haft sådant i väggar eller tak. Jag vet inte om det kan bli besvärligt att öka tjockleken ytterligare. Strö- och bärläkt skall
6 svar · 11,1k läst
Oldboy
Oldboy: Gnagare. Säkra varenda mm2 in i väggutrymmet, annars har du snart ingen isolering igen. De tar sig in från alla håll, dvs nerifrån, uppifrån, och från sidorna. Principiellt är det bara syllen som behöver ventileras om grunden den står på suger fukt från marken eller är fuktig av t ex kondens nu och då.
7 svar · 3,0k läst
·
FG
FG: Ett alternativ är att sätta en extra radiator på den kalla väggen. Det är bättre ur fuktsynpunkt än att isolera från insidan.
1 svar · 3,5k läst
E
egge: Tack för alla svar, och hjälpen med att bekräfta mina tankegångar. Imorgon tackar vi nej. Och stänger av lite onödiga förbrukare lite oftare istället ;)
11 svar · 4,1k läst
·
Ö
öringen: Jag tycker gott du kan göra som du tänkt. Skotta undan spånet i facket närmast ytterväggarna och isolera med mineralull 60cm runt om. Spånet du får över i yttersta facken kan du bara fylla ut med i resterande fack. Har svårt att tro att du riskerar något med denna åtgärd. Gjorde själv så på vår övervåning när den renoverades med mycket gott resultat.
1 svar · 2,5k läst
F
Frezina: Såhär gjorde jag. 45 plåtregel i plåtutlägg cc45, fäste vinklar på reglarna mot yttervägg för att få extra stadga, fermacellskiva, Tätskikt på hela golvet samt på väggarna i våtzonerna & 1m utanför dessa. Detta i samråd med plattsättare. Normalt lägger man inte tätskikt på hela golvet i källare sa plattsättaren men i mitt fall när det var nydränerat och isolerat
21 svar · 28,3k läst
O
Olle Nevenius: [citat] Ingen fara, jag letade efter Lambdavärden på tegelväggar och råkade bara se inlägget. Ha´re ....
22 svar · 129,9k läst
D
henke_benke: [citat] är ingen super människa. är bara en simpel människa
40 svar · 11,8k läst
A
abel48: Körde utan plast nu....kommer o hålla det ganska kallt.
9 svar · 1,9k läst
L
Liteavvarje: Det är samma kvalitet på det du har och nytt , så varför slänga det som finns , använd det , fixa bara till att det ligger jäms med reglar och annat , inga glipor , då bara lägga in mera av det du köper , det beror på om dom gamla är a löstyp ( matta ) eller skiva , men ändå en form av kapitalförstörning att svinga iväg det Det bör finnas vindpapp eller väv direkt innanför
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.