J
justusandersson: Det är stenull med mycket hög volymvikt, ca 150 kg/m3 har jag för mig.
11 svar · 3,7k läst
M
mxyzptlk: Glasklart :D Stort tack för hjälpen och förklaringen!(y)
4 svar · 2,1k läst
·
Björn Melander
Björn Melander: Det du ska titta på är flödesresistiviteten (rayls). Isovers uni-skiva kommer funka till dina absorbenter och det djup du kommer att bygga.
3 svar · 1,3k läst
M
Marsman80: Om du testar så tror jag nog att isoleringen är tillräckligt "fluffig" för att hantera de saknade 9 mm. Borde väl vara lätt att testamed att lägga 4 45 mm isoleringsskivor på varandra och mäta hur höga de blir?
2 svar · 5,0k läst
M
Martin Knockonwood: Hej allihopa. Jag har ett uthus som jag så småningom tänkte göra en stuga utav och jag tänkte börja med att isolera. Har en Youtubelänk för att visa hur golvet ser ut: [MEDIA=youtube]rAj9zmJ-Dco[/MEDIA] Mina frågor är följande: 1. Är www.woodisol.se sina produkter bra att använda till detta? Tänker på Hunton Nativo isoleringskiva. 2. Vilken typ av material ska jag använda under
0 svar · 5,9k läst
sam2018
sam2018: Hej Det var bra beskrivning med fina bilder, Jag också planera att isolera min oisolerat garage(20m²) som ska bli boende(i badrum kommer att ha El-slinga och klinkers och i V-rummet blir parkett). Jag tänker lägga Mekanisk ventilerade golv (typ Platonmatta) och transportera bort fukten via en fläkt , Vad tycker ni om det?
4 svar · 9,1k läst
·
P
plan-g: Tack för svar! Så det bästa är antingen att ha båda våningar varma samtidigt eller att ha ovanvåningen avstängd vintertid så att den varma luften från nedervåningen ej kan ta sig dit? Jag tror nog bara att ovanvåningen kommer att användas vid enstaka tillfällen under vinterhalvåret. Då kanske man klarar sig med att dra på elementen på full effekt och ändå når en beboelig
2 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ja, spara isolering om den är ok och ta bort plasten.
9 svar · 4,8k läst
·
it-snubben
it-snubben: [citat] Vad du än gör, ta inte asfaboard inomhus. Du kommer att dras med en asfaltslukt i all evighet.
6 svar · 4,8k läst
K
Kallebo: Isover hade tidigare en produkt som hette Piano. Hur mycket bättre var den?
17 svar · 3,5k läst
N
NorrlandsNorrlänning: FAN! Upptäckte att Flexibatts 95mm som jag behöver kmr kosta 1000 kr i frakt + 10% påslag på 681 kr för 3 pkt pga. det förstör en redan fylld pall. Frågan är då om denna glasull fungerar istället: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/uni-skiva-35-651-1391758798226-46?artikel=416690 i samma tjocklek 95mm. Vad jag förstått så kan glasull eventuellt
18 svar · 19,7k läst
·
TeroM
TeroM: Kanske gå för högtalartyg, http://www.hifikit.se/tillbehor/galler-frontskydd/hogtalartyg?
19 svar · 20,8k läst
·
K
Kojfabriken: Är det öppna golvbalkar som man kommer åt underifrån? Om så borde man för golvets del kunna föra in mineralull underifrån. Eventuellt kunde man ta ett tunnare skikt PIR först underifrån och fogskum längs dess kanter för att få en fuktspärr och under det fylla upp med glasull, men det är bökigt och antagligen inte nödvändigt om man bara ska vara där ibland. Vissa låter
2 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 177122: Ska bygga vindavledare mellan takstolarna i mitt gamla 50-talshus. Av någon anledning tyckte någon någon gång att detta inte behövdes, vilket resulterat i ett ordentligt drag mellan gliporna i innertaket. Min fråga lyder, är det viktigt att det är supertätt mellan vindavledarna och takstolar/hammarband eller är det ok med små glipor? Allt är inte 100% rakt och det sitter lite brädor
0 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Välkommen till Byggahus! Lättbetongens isoleringsförmåga varierar mellan hälften till en tredjedel av mineralullens, beroende på typ. Ett mer nyanserat resonemang kring lämpliga åtgärder med hänsyn till pris och effekt kräver därför mer input. Vilken sorts lättbetongkvalitet är det? Vad finns i vindsbjälklaget? I många fall ger tilläggsisolering av fasader ganska lite för
3 svar · 1,2k läst
H
huggan: [citat] Visst ja, EPDM heter det. Kunde inte komma på ordet och använde mig av skumplast istället.
8 svar · 4,4k läst
·
H
HenrikLWW: [bild] Ja det blir rätt mycket volym. Det är framförallt utrymmet över insatsen som blir ”tom”. Bifogar en bild som visar åbäket.
2 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker du skall undvika organiskt material. Min erfarenhet är att det inte fungerar pga fukten. Det går naturligtvis lika bra med tegel, eller någon annan typ av mursten, men leca är nog både billigast och snabbast. Stenull har bättre fuktegenskaper och är styvare. Skivorna skall ju bära sig själva.
3 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: [citat] Ja.
7 svar · 4,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Så länge ingen har gjort det är det ju inget problem. Men när några gör det, så börjar strulet. Särskilt om det inte är separata kanaler till köksventilationen och några sätter in vanliga fläktar istället för lägenhetsfläktar, så att de pressar in matos i folks badrum....
8 svar · 26,3k läst
J
justusandersson: Bara ett litet PS. Att golvet känns kallt att gå på beror också i hög grad på golvmaterialet och dess värmeledande förmåga. Sten är alltid kallt, hur mycket isolering du än har. Det stjäl värme från fotsulorna.
6 svar · 5,4k läst
J
justusandersson: Det går nog inte att säga något entydigt om 70-talshus och oisolerade betongplattor. De flesta som är byggda i början av 70-talet saknar isolering, och sedan blir det allt vanligare mot slutet. De som även i början av 70-talet kostade på grunden en ordentlig projektering, byggde rätt från början. Problemet med oisolerade plattor i uppvärmda utrymmen är att inneluftens vattenånga
3 svar · 5,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, det går absolut! I alla fall om man inte har extremt storvuxna personer i familjen. I vårt första hus hade vi 208 cm takhöjd på övervåningen, ca 220 på nedervåningen. Det var en gammal fiskarstuga med anor sedan tidigt 1800-tal. Problemet var att dörröppningarna var dimensionerade därefter... Men när man väl lärtt sig att huka sig varje gång man gick igenom en
6 svar · 3,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det FTX aggregatet är riktigt smidigt! (Även om verkningsgraden är lite blygsam)
20 svar · 9,7k läst
·
S
skutten11: Svarar i stället , T-rör är kopplingar mellan rör som kan liknas vid en T-korsning av gator en gata rakt fram och en som ansluter på den , Avslut är där isoleringen slutar mot en ventil , panna e.t.c i bland sitter det en metallring runt isoleringen där som skydd för isoleringens kant , är inte säker på om det kan vara något i en T-korsning eller avslut , det beror nog på vem som
9 svar · 6,6k läst
·
H
hempularen: Har för mig att jag sett lösningar där man injekterar skum under en bef. platta. Tror att tanken egentligen är att räta upp sättningsskador, som alternativ till pålning. Men det borde ge en viss isolering också.
5 svar · 2,9k läst
B
byggmatt: Hej Jag kan inte öppna bild på Din nya saxtakstol. Har samma problem med tunn isolering vid takfot. Håller på att beställa saxtakstol. Vem är Din leverantör? / Mats
9 svar · 16,5k läst
S
skutten11: Ja så är det . nu kommer en till effekt , du har ventkanaler ner till källaren , när det var olja så var det en utmärkt ventilation då olja behöver massor av luft , iom den togs bort försvann den. Nu när du kommer att elda så blir det mera drag från källaren då skorstenen blir varm , bättre vent och luft i källaren Det blir bra med kaminens anslutning till skorstenen , bara tänk
6 svar · 3,8k läst
A
arkTecko: Jag har också isolerat med icell i ett liknande gammalt hus. Mycket nöjd, smidigt och känns bra. Valde icell mycket pga att de använder borax för röt och brandskydd, vilket jag tror på. Byggisolering i syd gjorde jobbet, upplevde dem som kompetenta och de gav bra pris. De är även inte låsta till en tillverkare, utan kan använda vilken produkt du vill. Jag blev rekommenderade dem av
2 svar · 5,5k läst
B
ByggarnMalmo: Ja det är samma termiska utrymme, men toaletten är precis under och även ett annat sovrum, så det är mest av ljudkomfortskäl.
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.