Isolering
Tilapic: [citat] Japp, om man har en "öppen vägg" så gäller det att ha koll på att luften i ventilerna eller runt de gamla otäta fönstren vill inåt och inte utåt på övervåningen, om möjligt. (y)
Mattsan33: När vi byggde ut vårt andra hus så satte snickarna möggelstoppers. Jag har hört att inga proffs bygger med ventilerad nock längre (problem med att det rinner in vatten). Gavelventilation känns inte som ett alternativ om man har snedtak inne. ...lite förvirrad men kommer nog montera mögelstoppers.
rävlyan: Har för mig att det finns bara den , i olika tjocklekar , men går bra så varmt blir det inte , har denna själv
Bella2017: Huset är litet, 70kvm Öppen planlösning med två fungerande eldstäder och ny värmepump. Spånet på vinden är tänkt att byta mot lösull. Suga ut och spruta in nytt. Allt annat i huset är totalrenoverat. Det är bara tjockleken i väggarna vi funderar på. Tack för svar :)
useless: Hunton Nativo Pavaflex Woodycell flex FeelingWood
Anonymiserad 173289: Ja, det har varit dåligt tätat. Det har saknats insektsnät på vissa ställen. I golvet har det saknats tätning helt så det har varit motorväg upp genom golv och väggar. Har bytt ut och reparerat hela trossbotten och väggarna redan. Visst går det med glasull, men lösull hade varit bra om det går att hitta relativt billigt. Några tips på butiker eller nätbutiker?
Huzzbutt: Du behöver inte ha en uppvärmd förvaring. Det räcker med en isolerad "Låda" med någorlunda väl tilltagen luftvolym. Jag har själv hundratalet gamla hyvlar i min verktygsbod som står ouppvärmd med 5-10cm isolering och yta på 4x6m med 2.5m i snitt höjd, ingen av hyvlarna har rostat under de snart 10 år de stått där. Jag vet ju inte hur stor ladan är men varför inte bara dela av och
Anonymiserad 173289: [citat] Ja, men det var ett tips för de som söker :)
Ubra: Tack för alla råd! Nu blev det vindpapp, glasull, golvplank (utan fuktspärr).
Peter_Henry: Låter som en bra plan, känns nog som att det är det jag själv hade valt i den situationen
Anonymiserad 173289: Jag är inne på samma fråga. Det verkar som att skivor är billigast, iaf vad jag fått tag i på nätet. Började på en sammanställning. Lösull är betydligt ggr dyrare än skivor. Har inte tittat på att ta in offerter ännu [bild]
P-O-: Vinden och kattvindarna är tilläggsisolerade och vi har nya 3-glasfönster.
allexx: Ska du ha fuktspärr så måste du hålla dig på +8c. När det gäller yttervägg så skulle jag göra så här ytterpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-fuktsoärr-osb-gips. När det gäller taket så får inte isoleringen ligga emot råsponten. Det ska vara ventilerat mellan isolering och upp till taknock
sinuslinus: Här finns det många principlösningar: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Kraken3333: Inga svar vad det verkar :( Kanske var lite för många frågor på en gång?
Nol: Thank you, no gap and I make it as I draw it Thank you all for all advices and help
majakt: [citat] Inte ens på 100 år? Självklart så förstår jag att skadan kommer från fukt, men det jag menar är att skadan känns extremt lindrig med tanke på att virket varit där i 100 år. Däremot så blir det ju självklart en risk med att isolera goövet; blir det för tätt och utan att jag åtgärdar marklaget med t ex plast så kan jag nog förvänta mig att fuktproblemen blir betydligt
Husvagnsthord: TS har fått bra svar. Ett par kompletterande tankar: 1. Nu är det ju ett mellanbjälklag vi pratar om, så de värmeisolerande aspekterna är inte så intressanta. Men bara för sakens skull: Det är ingen större fara att trycka ihop mineralull. Materialet förlorar inte så mycket av sina värmeisolerande egenskaper. Den ökade densiteten kompenseras nästa fullt ut av att luften i materialet
KnockOnWood: Det är väl rätt vanligt med fuktskador i gamla husvagnar? Konstruktionen är som gjord för det. Men för tillfälligt bruk och bra vädring/ventilation annars spelar det nog inte så stor roll.
Raecer11: Tack för svaren(y) Blir vindduk samt 195 i tak. Väggarna får bli 120mm
Tokv41: [citat] Det är en inredd våning med sovrum. Blev mest Fundersam varför en del av det var plastat..
justusandersson: Det gäller nog att lusgranska de aktuella definitionerna. Det finns äldre och nyare varianter. Generellt sett brukar ett uttryck för motstånd vara det inverterade värdet av genomgångstalet. Ett bra exempel är skillnaden mellan k-värde (motståndstal) och u-värde (genomgångstal) för värmeisolering..
Abbe W: Gammal tråd men högaktuell, hittade denna grymma skiva: http://www.paroc.se/produkter/byggisolering/universell-byggisolering/paroc-xis-022aj Den tänker jag lägga på min gamla rullsten och cement kista och sen en isolerande golvvärme skiva + klinker. Tror jag blir perfekt, andra åsikter?
justusandersson: Det är de termiska egenskaperna hos de olika planen som gör sig påminda. I plan 1 har du en tung stomme och få fönster, som ger en tröghet mot förändringar. Vid en långvarig värmebölja skulle där antagligen bli ganska skönt. När man gör en noggrann uppmätning av komforten brukar man använda ett begrepp som heter "riktad operativ temperatur". Då tar man hänsyn inte bara till
Stadsbonden: Hej! Det blev att riva ut den gamla pappen underifrån, i med vindpapp och 170mm cellulosaskivor och stänga med board. Varmt och skönt i vintras!
prototypen: Du vill stoppa ljudet och då duger inget fluff, det måste vara lite tyngd i fyllningen. Jag skulle nog behålla spånet.
etompau: Det är en plastfolie, en "ångspärr" som ska hindra kondens och fukt i väggarna. Några hål av en plugg har ingen påverkan på funktionen. Ett hus är inte en rymdstation ...
huggan: Förmodligen en vanlig vindpapp, kan också vara en ångbroms.
Sandvik40: skippade vaggar till sovrummet. en sak att gora en ritning en annan ar att fa plats och lite yta eller rymd. sangen blir 140/
Mikael_L: Lukten är från bindemedlet i glasullen, ett slags lim typ. Lukten avtar och försvinner helt efter ett tag. Istället för takabsorbenter kan du rulla ut den tjockaste och lurvigaste mattan du har, på golvet. Ev två tre mattor, i lager på varandra. Åtminstone inte så dumt för att testa vad det gör för skillnad, innan du börjar med jobbet med takabsorbenter.