Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-06-29, 17:45
|
|
|
Nykomling
Medlem: okt 2006
|
Isolering yttervägg
Bor rätt öppet mot ett stort gärde och har en vägg, mot norr, som blir väldigt kall om man känner innifrån såattsäga. Var ute idag och tog bort en plank på träpanelen och det verkar som att isoleringen är uppspikad först sen träreglarna på isoleringen. Det kanske är så det ska vara? Trodde man skar isoleringen så att bitarna passade in imellan reglarna? Hursomhelst så är det gipsskiva bakom detta och sedan, antar jag, isolering igen och därefter gipsskiva som innevägg.
Sen har jag en fundering när det gäller plast. Brukar det inte spikas upp plast som ligger över hela väggen under träpanelen? Just för att hindra att det blåser igenom isoleringen? Kan inte mycket om just isolering men att inneväggen blir väldigt kall när det blåser ute känns inte som att allt står rätt till. |
|
2008-06-29, 18:38
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2007
|
först ska det vara en luftspalt mellan panelen och isoleringen, samt att det ska vara en "vind"-papp som gör att det inte ska kunna blåsa igenom...och som du beskiver uppsättningen av isoleringen så förstår jag om du har det kallt inne!!...det blir en enorm köldbrygga där isoleringen är fastspikad för trycker du ihop isoleringen så fyller den inte sin effekt. Hur mkt isolering är det i
väggen totalt?....jag har just tilläggsisolerat mitt hus och då korsreglade jag och la ett lager liggande och sen ett lager stående ..sen papp och sen liggande spikläkt utanpå det innan jag la panel. mvh M |
|
2008-06-29, 21:33
|
|
|
Nykomling
|
Vindpapp tror jag att det är men nån luftspalt vette tusan om det finns nån mellan panel och isolering... Skickar med några bilder på hur det ser ut. Väggen gjordes runt -74 tror vi och är en utbyggnad på befintligt hus.
Reglarna eller läkten är ca 4 cm tjocka och bakom dessa är det spånskiva tror jag det såg ut som. Därinnanför vet jag inte riktigt men antar att det är isolerat in till inneväggen. |
|
2008-06-30, 23:21
|
|
|
Nykomling
|
Då reglarna som sitter bakom panelen är 40*45 så tänkte jag ta bort panelen och sätta upp ytterligare reglar ovanpå de gamla på 45*45 så att tjockleken sammanlagt blir 95 och därefter isolera om. Är det värt att ta bort den gamla "klämda" isoleringen och köra en rulle 95 överallt?
Eller kan man bara lägga på en rulle 45 ovanpå den gamla och sedan vindpapp över allt och till sist panelerna tillbaka? |
|
2008-07-01, 07:12
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2003
Län: Stockholms Län
|
Bäst är det om du lägger 2 lager 45mm isolering. Det nya lagret lägger du korsat på det gammla. Då får du en effektivare konstruktion. Mycket mindre köldbryggor som annars regelverket kan ge dig. Så ta inte en hel 95mm rulle.
Hur är den gamla isoleringen klämd? Är den en 45mm isolering som är klämd på 40 mm? sånnafall är det ju ganska svårt att lösa om du inte byter ut de reglarna mot nya 45*45 reglar. Isolering som trycks ihop förlorar lite av sin isoleringsförmåga. Men om det bara handlar om 5mm så är det knappast någon fara. |
|
2008-07-01, 21:27
|
|
|
Nykomling
|
Tack för svar!
Var inne på en bygghandel idag och dom tyckte att jag skulle köra med isoleringsskivor, alltså inte rullar.. Vad för skivor vet jag ej, ska dit på torsdag igen o snacka mer med dom. Vad jag kunde mäta så var det 40mm reglar och isoleringen tror jag var 45mm. Om det nu blir isolerskivor istället (2 * 45mm) så borde det väl bara ok att göra samma med dom alltså skära till dom så att man kan lägga dom korslagda? |
|
2008-07-07, 23:27
|
|
|
Nykomling
|
Då vart det klart!
Stötte på ett getingbo som jag fick bråka med ett tag annars flöt det på bra.. När jag skulle spika upp Lockbrädorna började det regna en del så flera av dom var lite fuktiga när jag spikade upp dom men det borde väl inte vara nån fara eftersom det numera finns en luftspalt bakom dessa? |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|