Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Stängt ämne Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Örebro

Varför inte polyuretan skum

Hur kommer det sej att man inte använder mer polyuretanskum som isolering i sverige.

När jag vart på mina turer runt om i europa tex england, tyskland, spanien och framförallt Holland. Så har det slagit mej att husen inte är isolerat med t.ex. ull och liknande matrial utan det är framförallt skummet som används.

När jag frågat husägarna om det så påstår dom att polyuretanskummet har en mycket bättre isoleringsförmåga i jämnförelse med ullen, samt att det ger mindre framtida problem, t.ex. Att risken för mögel minskar, samt att man får en tätare isolering.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag själv går i nybyggnads tankar och kan inte riktigt bestämma mej om vilka isoleringsmaterial man skall använda men om man skall tro människor i övriga europa så skall man passa sej för Ullen.

M.v.H: Pluxen.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    snuttjulles avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005

Kan det inte vara så att även om skummet är bättre så blir kostnaden för att komma upp i samma värde vi vill ha i Sverige många gånger högre? Vet att jag såg på något program från England där man va grymt imponerade av den tjocka isoleringen i taket. Det va "HELA" 20 cm.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Örebro

Kan det inte vara så att även om skummet är bättre så blir kostnaden för att komma upp i samma värde vi vill ha i Sverige många gånger högre? Vet att jag såg på något program från England där man va grymt imponerade av den tjocka isoleringen i taket. Det va "HELA" 20 cm.
    Men om nu Polyuretanskummet är bättre som dom säger så kanske man inte behöver tjockare? hörde nånstans att kw värdet var nått på 0.025 eller vad det var och det är väl rätt lågt?

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Det kom en våg på 70-talet?? med skum i väggar och golv. Många skummade i samband med att de renoverade. Man behövde bara borra och spruta in.

Naktdelar som man nu ser när man river är:
    *Det krymper med tiden. (säkert inte alla skumm, men en del gör det)
    *Svårt att få ut överallt (bör ju inte vara något problem vid nybyggen)
    *Det brinner och ger en dödlig gas.

0,025 W/m°C är ett lågt värde ja. Miniralull brukar ligga på runt 0,035.

5.    länk #5
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Undrar om det är lika bra nu när freon är förbjudet? Jag tror man blåser upp det med koldioxid eller något nuförtiden.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

sen är det ju så att polyuretanskum är hyffsat risigt om det börjar brinna. Sen är det ingen höjdare med alla sköna gifter det alstrar vid härdning. Minns att vi köpte färdiga sektioner till takkupor som var isolerade med detta underbara material. Det värsta var väl iofs att det tog längre tid att montera blocken än att spika en kupa i lösvirke men det är en annan historia

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra götaland

Jag tätade runt en vindsdörr med fogskum, skar rent efter härdning & slängde resterna på glöden i ved pannan.
    Det brann exsplosions-artat med tjock svart rök!
    Efter det så vill jag inte ha några större mängder i min kåk.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Det kom en våg på 70-talet?? med skum i väggar och golv. Många skummade i samband med att de renoverade. Man behövde bara borra och spruta in.

Men då på 70-talet var det oftast inte polyuretanskum.
    PUskum krymper inte.

9.    länk #9
    Sne4s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Utvandrad

Undrar om det är lika bra nu när freon är förbjudet? Jag tror man blåser upp det med koldioxid eller något nuförtiden.
    Det finns säkert fler alternativa blåsbildningsmedel, men skummet kan bestå av isocyanat MDI/TDI och ngn form av polyol. Blåsbildningsmedel kan vara pentan. På det kanske man ska lägga på någon form av flamskyddsmedel om man vill ha det i husisolering?

Om skummet krymper eller inte brukar bero på kärndensiteten (för låg) - dvs har skummet inte gått ut ordenligt någonstans / blandningen inte är korrekt så kan det krympa med tiden. Vet inte om det finns "krympfria" sorter, och vad de isf har för pristillägg.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Hur kommer det sej att man inte använder mer polyuretanskum som isolering i sverige.

När jag vart på mina turer runt om i europa tex england, tyskland, spanien och framförallt Holland. Så har det slagit mej att husen inte är isolerat med t.ex. ull och liknande matrial utan det är framförallt skummet som används.

När jag frågat husägarna om det så påstår dom att polyuretanskummet har en mycket bättre isoleringsförmåga i jämnförelse med ullen, samt att det ger mindre framtida problem, t.ex. Att risken för mögel minskar, samt att man får en tätare isolering.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag själv går i nybyggnads tankar och kan inte riktigt bestämma mej om vilka isoleringsmaterial man skall använda men om man skall tro människor i övriga europa så skall man passa sej för Ullen.

M.v.H: Pluxen.
    Kanske avviker lite från tråden, MEN.....!
    Att nämna England som någon form av föregångsland vad gäller isolering (eller till och med byggnation!) kanske haltar en smula... Kallare hus får man ju leta efter! De har ju dessutom ganska sällan ens minusgrader. Avloppsrören på utsidan av husen, vattenrören inne i badrumsväggen... Heltäckningsmattor i badrummen. Branddörrar av trä.... Såna saker är väldigt ofta förekommande i växthuseffektens kungarike.... Det är trots dessa saker ett väldigt trevligt land att vistas i måste jag säga till engelsmännens försvar dock!

11.    länk #11
    gadu^s avatar
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Byggskum är ju billigt. Men är det bra ljudisolerande?
    Mvh//Janne

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Byggskum är ju billigt. Men är det bra ljudisolerande?
    Inte det minsta.
    Men man kan ha det för att undvika ljudläckor, dvs små öppningar som har direkt kontakt mellan de två utrymmen som ska skiljas åt ljudmässigt.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: örebro län

Suttit och slötittat lite på byggahusforum men denna tråd fick mej att regga en användare.

Nu vet jag inte vart du har fått din info ifrån. Men du har rätt i en fråga, polyuretanet brinner om du får fyr på det. MEN det jag kan säga som certad lösullsisolerare och polyuretanisolerare är att polyuretan är bättre ur islolerings synpunkt. och kw värdet på 0.035 i ullen är önsketänkande, kanske 0.045 stämmer bättre i praktiken.

Att det krymper har inget med polyuretanskummet att göra utan det du tänker på är karbamidskum som är en blandning mellan harts och vatten som skall blandas i labratiorium förhållande d.v.s. inget man gör på plats/hos kund, som man ofta gjorde på 70.talet.

Karbamidskummet är i regel vitfärgat och krymper/pulvireseras om man blandar i för mycket vatten. (Gissa vad som var biligast mellan vatten och harts)

Polyuretan är oftast gult men kan vara snorgrönt och är en blandning mellan 50% isocyanat (MDI) som är en oljebaserad produkt och 50% polyol som är en blandning mellan vattenlösliga kemprodukter samt innehåller flamdämpande.
    Freonet i polyol vart utfasat i sverige mellan1990 till 1992 och sen dess används ett co2 baserat system i polyolen

Därmed:

Karbamidskum krymper vid minsta felblandning.

Polyuretanskum krymper (inget som jag i mina år i branschen varit med om ).

Brinner gör alla matrial:

Lösull brinner vid 1500'C(om jag inte missminner mej) Polyuretan vid lägre om det utsätts för öppna flamor. Men gips brinner inte och det sätter man i regel upp innan tapetsering/målning.

Med andra ord kommer Möblerna i huset d.v.s soffa och säng o.s.v förgifta dej om du sover o.a.s vilken isolering du använder dej av i vägg och tak OM du använder gips i väggarna.

Fördelen med lösull är att om det är rätt utfört med grundjobb och sprutat är att det är billigt.
    nackdel: ej rätt grundjobb d.v.s ej 100% tät ångspärr och ventilation kommer ge dej mögel efter ett par år. så därför ett varningens ord till er som bygger, kolla över alla skarvar i ångspärren. 90% är inte nog utan det skall vara 100% bomtätt. annars får man i regel inte ulla huset, om firman har ett beslut om tillverknings certifikat (B.O.T cert) samt att isolering över 60 cm kommer att sjunka.

Fördelen med polyuretanet är att det är ett tätt matrial och du slipper därmed ångspärr samt ha hur tjockt du vill i väggar och tak. Matrialet i sej kommer varken sjunka eller krympa oavsett hur tjockt du lägger. du har ett dubbelt så bra isoleringsvärde i polyuretan kontra ull.

Grundregeln är 10 cm polyuretan motsvarar 20m cm ull men i praktiken 23-25 i.o.m tätheten.

klockan är 01:40 nånting därmed får ni ha överseende med stavning och grammatik.

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Vad bra att du tillslut reggade dig Välkommen.!

Blir väll så illa tvungen att svara på dina kommentarer efter som du citerade mig.
    Kul att vi får rätsida på detta med skummet, det verkar ju gå så mycket myter om det hela.
    polyuretan verkar ju vara det bästa skummet som finns för närvarande och används till rör & Ack tankar vad jag vet med en stor fördel.

Ska vi börja med Brand delen?
    Miniralull brinner, visst är det så. Vilket brinner bäst? dvs snabbast? Vi talar oftast inte om att rädda liv utan att rädda huset eller kanske delar av huset, eller kanske möbler, minnes saker eller 30 sek extra att komma ut. Jag gissar att ett hus med skumm brinner upp fortare änn ett med minirall ull.

U-värdet 0,035 är tagit i från Isovers hemsida & Paroc´s hemsida. Det är inget hemligt.
    Att jämföra U-Värde är svårt det råder det inget tvivel om. Vi får väll anta att man i Paroc & isovers fall har bara gjort sina test på ren miniralull dvs inga regelverk eller liknade. Antar att man gör det samma med Skummet. Så då står man där iallfall med den skillnaden.

Sen håller jag inte med om att du måste ha en ångspärr som är 100% tät för det finns inte ett enda hus som är det. Det hela beror på hur bra din innomhusventilation är. Du ska hela tiden ha ett undertryck som gör att det sugs in luft i från alla otätheter. Har du inte det är ökar risken för fuktproblem det är helt klart.

Du behöver alltså inte något ångspärr med polyuretan skum. Det är ju en klar fördel!! ur ren nyfikenhet hur ser en sådan konstruktion ut? Är det samma som med vanlig miniralulls isolering?

Sen kommer jag med en yttligare några frågor lika bra att passa på tänkte jag
    Är detta något man kan göra själv som privat person eller är det proffs man måsta anlita (många här är ju "gör det själv:are")?
    Vad kostar det? Vi tar ett exempel, en vägg 100mm tjock 1 kvm.

För övrigt så tycker jag denna tråd har blivit riktigt bra!! Tack för att du valde att svara i denna tråd Isolera! jag är mycket tacksam!

Stavning & gramatiken tycker jag som dyslektiker inte är så viktigt, huvudsaken är att man förstår varandra.

15.    länk #15
    gadu^s avatar
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Polyuretanskum = Byggskum, eller är det skillnad på det om man skall använda polyuretanskum som isolering?
    Mvh//Janne

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42