2 322 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
isolera sovrumstak
hej jag tänkte börja på vårat sovrum och sätta panel i taket,jag tänkte regla på med 2 tum 2 och sen isolera med 45mm i taket,ska man sätta byggplast utanpå isoleringen sen innan man sätter panelen,någon som vet om detta är rätt.mvh glenn
Detta är ett ämne som diskuteras ganska flitigt.
Plastens funktion är att hindra fuktvandring. Det tar ju inte bort fukten. Har man ingen fukt så behöver man heller ingen plast.
Så om du tillsätter fukt vilket du gör när du vistas i rummet och du har plastat taket. Vart tar fukten vägen då?
Svaret jag vill höra är "genom ventilations systemet". I ett hus från -46 är det ofta genom självdrag. Vilket troligen kommer att fungera ännu sämmre med plastat tak.
i Självdragshus eller i överhuvudtaget i äldre hus är det troligen bättre att ha en ångbroms. Samt att man ser till att man har god ventilation innomhus.
Plastens funktion är att hindra fuktvandring. Det tar ju inte bort fukten. Har man ingen fukt så behöver man heller ingen plast.
Så om du tillsätter fukt vilket du gör när du vistas i rummet och du har plastat taket. Vart tar fukten vägen då?
Svaret jag vill höra är "genom ventilations systemet". I ett hus från -46 är det ofta genom självdrag. Vilket troligen kommer att fungera ännu sämmre med plastat tak.
i Självdragshus eller i överhuvudtaget i äldre hus är det troligen bättre att ha en ångbroms. Samt att man ser till att man har god ventilation innomhus.
Nja. Jag skulle ge dig rådet att skippa plasten. Bättre att se över ventilationen innomhus. Har man bra ventilation så har man heller inget problem med fukten.
Jag kan erkänna att jag har varit lite delad i frågan. Fukten ska inte ta sig upp på vinden. Där finns risken att det blir kondens.
Det finns alltså 3 sätt att hindra att fukten kommer dit. Plast, ventilation eller ventilation i kombination med ångbroms.
Jag skulle tro att ångbroms + ventilation är det bästa att sattsa på i ett självdragshus.
Ångbroms görs enklast med att man tar 2 lager gips på varandra (omlott) och sedan målar. Men det finns säkert andra sätt också.
Jag kan erkänna att jag har varit lite delad i frågan. Fukten ska inte ta sig upp på vinden. Där finns risken att det blir kondens.
Det finns alltså 3 sätt att hindra att fukten kommer dit. Plast, ventilation eller ventilation i kombination med ångbroms.
Jag skulle tro att ångbroms + ventilation är det bästa att sattsa på i ett självdragshus.
Ångbroms görs enklast med att man tar 2 lager gips på varandra (omlott) och sedan målar. Men det finns säkert andra sätt också.
Instämmer med föregående skrivare, plast bör undivikas i äldre hus där man inte byggde med ångspärr från början. Risken med plast är att fukten/ångan vandrar någonstans och i mer koncentrerar form gör med skad apå de stället ex. skarv mellan tak/vägg eller runt skav vid förnster m.m.
Klicka här för att svara