Isolering på rulle eller skiva. Skillnad?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-09-05, 18:23
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2006
Isolering på rulle eller skiva. Skillnad?

Ska isolera en garagevägg invändigt med 120mm isolering och undrar om man ska köpa isolering på rulle eller skivor? Vad är skillnaden? För- och nackdelar? Kan jag t o m använda frigolit???

2007-09-05, 20:48
Citera |  #2

Forumgud

Medlem: aug 2003
Län: Stockholms Län
Figolit skulle jag inte ta.. Dels på brandrisken i garage har man oljor, målafärg o annat brand farligt.. räcker inte det? Sedan är det svårt att få det tätt med figolit (cellplast) efter som den inte går att trycka ihop lite..

Rulle & skivor kvittar nog.. Men det känns lite som om skivor kan man ställa på varandra utan att det ramlar ned. Med rulle blir man nog tvungen att fästa den i väggen högst upp..

Jag hade nog kört på skivor.

2007-09-05, 20:57
Citera |  #3

Gudfader

Medlem: mar 2005
Rull-isoleringen är likadan som skivorna. Den är lika lätt att ställa och klämma fast mellan reglarna. Om du inte har sådana mått att skivorna passar exakt, måste du i vilket fall skära till isoleringen. Dessutom brukar rullarna vara billigare.

Jag kör med rulle.

2007-09-05, 21:07
Citera |  #4

Forumgud

Medlem: aug 2003
Län: Stockholms Län
ahha.. där ser man..

Då skulle jag köra på Rulle.. blir ju mindre skarvar också.. Vilket bara är bra.

2007-09-09, 14:13
Citera |  #5

Forumgud

Medlem: jan 2006
Län: Legoland
Ålder: 36 år
Har kört med både rulle och skivor och det blir aldrig mer rullar. Mycket värre att hantera då rullen är lång och tung och tenderar att dra ner isoleringen innan man kapar. Mycket svårare att kapa rullar på bredden medans den sitter uppe också, skivor är enkelt. Lätt värt den lilla merkostnaden med skivor, trots att två skivor på höjden inte räcker för att isolera från golv till tak hos mig (5-10cm kvar).

2007-09-09, 16:25
Citera |  #6

Gudfader

Medlem: mar 2005
ThomasLindgren skrev:
Har kört med både rulle och skivor och det blir aldrig mer rullar. Mycket värre att hantera då rullen är lång och tung och tenderar att dra ner isoleringen innan man kapar. Mycket svårare att kapa rullar på bredden medans den sitter uppe också, skivor är enkelt. Lätt värt den lilla merkostnaden med skivor, trots att två skivor på höjden inte räcker för att isolera från golv till tak hos mig (5-10cm kvar).
Jag brukar rulla ut isoleringen på ett bord och kapa den där, INNAN jag sätter upp den. Samma sak om den behöver klyvas (om man nu säger så om isolering) så gör jag det på bordet, även det innan jag satt upp den. Den arbetsgången känns naturlig för mig.

2007-09-10, 14:46
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2006
Det blev skivor. Var hur smidigt som helst. Isoleringen av garageväggen var väl gjort på 10 minuter. :-)

2007-09-10, 17:36
Citera |  #8

saturnuss avatar
Forumgud

Medlem: sep 2005
Län: M
Inloggad
Den erfarenhat jag har med isolering på rulle, är att den kasar ned. Har öppnat upp några väggar, vid omändringar, och ser då att isoleringen kasat ned, och då är där inte mycket nytta med isoleringen. Detta inträffar inte med skivorna, då dessa är hårdar, och blir stående på varandra.

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons