Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Kort om Isolerings-tråden. Alla Åsikter hitåt...!

Hejsan som ni ser så har jag skapat & låst en tråde som heter "kort om Isolering" jag kommer att klistra den om ett tag.

Dock så behöver jag ha hjälp. Finns det några felaktigheter i den?

Det är inte mening att den tråden ska vara lång som en bok, utan mera som en upplysnings tråd om olika Isolerings former.
    Det tog ca 30 sek från det att jag lagt upp den tråden så fick jag PM om felaktigheter. Det gillar jag. Tråden ska vara korekt & informativ.

Ang, Stavfel och likande rättar jag gärna till. Då jag är dyslektiker så smyger det in en del fel här & där. Word rättar en del men inte allt.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Jan 2007
    Län: Uppsala

Mycket bra initiativ, du kanske skulle klistra upp den?

Jag hade nog i och för sig valt en annan formulering än att ullen inte andas, det gör den ju. Annars hade den varit diffusionstät och ogenomsläpplig för fukt. Men den är inte hygroskopisk, alltså den kan inte ta upp och avge fuktighet vid behov, till skillnad från cellulosaisoleringen. Vet i och för sig inte hur man skulle uttrycka detta med ett enklare ord än "hygroskopisk".

(Och så hade du råkat skriva "dem" istället för "den" i tredje stycket under "Mineralull).

3.    länk #3
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Du kanske ska lägga till Isodrän-Pordrän och det gänget också?
    Hör väl iofs till cellplast, men är ju liksom ett specialfall av det.

4.    länk #4
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Vet i och för sig inte hur man skulle uttrycka detta med ett enklare ord än "hygroskopisk".
    Fuktupptagande?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jan 2007
    Län: Uppsala

Fast den artikeln beskriver ju inte riktigt hur isolering beter sig. "Fuktuppsugande" har ju lite mer negativa konnotationer, det här materialet avger ju gladeligen fukten igen. Till skillnad från många hygroskopiska material, som binder den istället.

6.    länk #6
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Det gemensamma för "hygroskopiska" isoleringsmaterial kanske egentligen är att de är organiska, till skillnad från glasull, stenull och cellplast. Då låter det ju lite mer åt det här levande hållet. Med ekologisk och andas och sånt.

7.    länk #7

Mycket bra initiativ, du kanske skulle klistra upp den?
    Jo jag har tänkt det.. men så har jag lite problem med klistringen just nu.. slut på Lim verkar det som iallfall för mig som Moderator. Vet att Marlene jobbar på problemet..

Så jag fixar det så fort jag kan.. lite dålig timing kan man säga..

8.    länk #8

Jag tog bort att Miniralull inte andas, vilket den ju på ett visst sätt gör. Behöver tänka lite mer i formuleringen där. Eller så skippar jag det helt. Det är/var inte mening att det ska bli en bok.

Jag ska suga lite på karamellen.

Är det för lite information månne? Ska man gå djupare? Risken är ju att det drar i väg då.
    Jag funderar på att klistra en till tråd lite senare med Fukt problematiken som kan uppstå vid isolering. Den kan troligen bli ganska djup. Jag vill dock inte dra det för djup, då det blir för tekniskt för den stora allmänheten.
    Men det tar vi lite senare.. Behöver lägga ner en del tid på dn tråden...

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Skåne

Jag tog bort att Miniralull inte andas, vilket den ju på ett visst sätt gör. Behöver tänka lite mer i formuleringen där. Eller så skippar jag det helt. Det är/var inte mening att det ska bli en bok.

Jag ska suga lite på karamellen.

Är det för lite information månne? Ska man gå djupare? Risken är ju att det drar i väg då.
    Jag funderar på att klistra en till tråd lite senare med Fukt problematiken som kan uppstå vid isolering. Den kan troligen bli ganska djup. Jag vill dock inte dra det för djup, då det blir för tekniskt för den stora allmänheten.
    Men det tar vi lite senare.. Behöver lägga ner en del tid på dn tråden...
    Informationsnivån för det du tar upp känns perfekt. Kort, koncist och klart, oerhört väl kondenserat. Problemet är det du just nu inte tar upp. Det är nog svårt att skapa tråden på rätt sätt med endast den inriktning du har nu. Informationen är bra, men följdfrågorna som diskuteras om diffusionsspärr, fukt och mögel addresseras inte just nu. Mellan raderna kan man troligen med bakgrundsinfo anses läsa ut det i "ull" respektive "cellulosa" tråden, men då är det fel publik som läser ut det.

Föreslår en lika kort komplettering om diffusionsspärr och fuktproblem, helst i samma ämne, och med samma nivå som du redan använt (delar du tråden har du börjat mer på en wikipedia och det blir svårt få dem hänga samman utan att göra dem mycket stora).

--- Mats ---

10.    länk #10

Då har jag uppdaterat tråden med lite till som berör lite om riskerna med isolering. Lite så som Mats föreslog det. Jag fösöker hålla det nere, men det är svårt.. det är ett STORT ämmen..

Rättstavning, lär behövas.. Bara att PM:a mig.. så rättar jag. Felaktig info, kan vi ta upp direkt i denna tråd. för mycket av något? för lite? för mycket svammel? saknas något?

/Per-Erik

11.    länk #11
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Du skriver "
    Slutsatsen är att om man ventilerar på rätt sätt så undviker man de flesta problemen. "

Jo, men det står inte vad som är rätt sätt? Ingen ventilation kan vara ett sätt.

12.    länk #12

Jo, men det är ju inte fel att ventilera,frågan är hur mycket. Inte så många som har en kostruktion där ingen ventilation är rätt & riskfritt sätt.
    Senast redigerad av Per-Erik 2008-09-14 15:54

13.    länk #13

Jo, men det är ju inte fel att ventilera,
    Jo, det kan vara fel att ventilera.

Inte så många som har en kostruktion där ingen ventilation är rätt & riskfritt sätt.
    Alla gamla hus med central murstock hamnar nog i den klassen. Men det är klokt att ta reda på vad som gäller om just sitt eget hus, istället för att gå på snittet. :-)

14.    länk #14

Okej, om vi säger som så här har du något konktret som du vill att jag ska ändra / lägga till?

Sen håller jag inte med dig om att det är fel att ventilera.
    Även gamla hus med Central murstock har ventilation. Dålig men den finns. Är ju oftast i de husen som man också får problem, pga just för dålig ventilation.

15.    länk #15

Ökar du ventilationen på kallvind, kan du öka fuktproblemen.

Jag tror du blandar ihop att vädra bort fukt inifrån huset (där den produceras) till uteluften. Men om du försöker samma sak med kallvind eller krypgrund kan du få problem, eftersom dessa utrymmen inte är uppvärmda.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42