Och den enda slutsatsen man kan dra av att behovet av avfuktare finns är att konstruktionen är dålig eller rent felaktig. Jag vill minnas att det är ganska listigt att ha rätt mängd luftombyte.
Men som min första mening säger.......
Ville mest provocera lite ju:-)
Men just krypgrunden kommer alltid att vara grund för miljoner olika övertygelser och rätt och fel.
Och det är som du säger svårt att ventilera bort fukten men det beror ju inte endast på luften isig utan även temperaturen som råder i en krypgrund. Men men, oenighet kan ju leda frammåt också:-)
Det är ju kännt sedan flera flera flera åt tillbaka att för mycket Ventilation på vinden i samband med att fuktig innhomhus luft kommer upp på vinden, kan leda till fuktproblem.
Detta har man ju varnat för de senaste åren (minst de senaste 6 åren), framför allt nu när Värmepumpar är så popis.
Men fortfarande verkar ingen kunna säga med 100% säkerhet att 0 ventelation på vinden är risk fritt. Tvärt om så rekomenderar man i de flästa fallen just att man ska ha kvar ventilation. Frågan är dock hur mycket?
I vilket fall som helst så har SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) tittat på detta problem i flera år och de har lagt upp en hel del tips & information här. http://www.sp.se/sv/index/services/m...r/default.aspx
Som ni kan läsa håller man fortfarande på o testar en massa olika lösningar med varejerande resultat.
Ja vi är helt överänns. Jag fick intrycket att du ville att man skulle plugga vinden & krypgrunden från all Ventilation. Och det menar jag inte är rätt i de flesta fallen.
Ja vi är helt överänns. Jag fick intrycket att du ville att man skulle plugga vinden & krypgrunden från all Ventilation. Och det menar jag inte är rätt i de flesta fallen.
Jag vände mig bara mot ditt tvärsäkra påstående att ventilation alltid är rätt. Det är det inte.
Mitt tvärsäkra påstående står kvar som du ser
Fortfarande lika luddigt skrivet, just för att man ska ställa sig frågan "hur?" vilket beror på konstruktion & förutsättningar.