Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västra götaland

Puh att räkna tilläggsisolering va svårare
    men om man har uvärde 0,25 på 30cm vägg vad blir då uvärdet efter ytterligare 10cm isolering med lambda 0,040

blir det ?

1 / 0,25 = 4
    1 / 0,4 = 2,5

1/6,5 = 0,154??
    Senast redigerad av gb79 2010-01-30 17:38

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Oct 2006

blir det ?

1 / 0,25 = 4
    1 / 0,4 = 2,5

1/6,5 = 0,154??
    Jag skulle vilja påstå att du har slagit huvudet på spiken! Du har summerat värmemotstånden för de olika delarna helt enligt regelboken. För tydlighetens skull kunde man möjligen skriva 0,10m / 0,040W/m·K men det blir ju också 2,5...
    Om du har trä- eller plåtreglar som korsar isoleringsskiktet så kan det vara en bra idé att även ta hänsyn till dem. De leder värme bättre (=sämre för dig) än vad tilläggsisoleringen gör och höjer det slutliga U-värdet lite grann.

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västra götaland

passar på att fråga om ventilationsförluster oxo, kanske fel tråd men när ni ändå är duktiga på att räkna så...

hitta en formel som var nåt i denna stilen för att få ut förlust i watt per timme.

0,33 ? * 500 kbm ? * 35 tempskillnad * 0,5 luftomsättning/h = 2887 watt
    fast med ftx så blir det endast 10-30% av dessa som går till spillo?

eller hur räknar man detta? inte alls säker på ja läste rätt för det verkar mycket.

4.    länk #19
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Malmö

Jag ska bygga en lokal medmåtten 4,20 meter x 13 meter som är i väggen 2,2 meter högt. Taket har en 27 gradig lutning och kan väl anses ha en area på ca 90 kvm. Jag har två dörrar (1 meter breda u-värde 1,1 eller 1,2) 3 fönster: 1 på 1, 5 kvm, ett på ca 1 kvm och ett på 2,25 kvm.
    Jag ska ha solarie i halva lokalen ( bidrager med värme).
    I marken ska jag har makadam, cellplast 20 cm samt betong 10 cm och på det golvgips (spånskiva?). Väggarna ska byggas av lecablock med "inbyggd" isolering. Huset ska putsas. reglar i taket. Isolering 500 mm mineralull och sedan träpanel. Taket av papp.

Hur i hela fridens namn ska man få ett u-värde på detta kalaset?
    Ibland ger man uvärde och ibland anger man lambda.Var får man korrekt värde? Kan man få hjälp utan att det kostar "skjortan" att beräkna detta som kommunen kräver att man ska lämna in.
    Hjälp!
    Catarina

5.    länk #20
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Välkommen till forumet.

Jag har inte själv hunnit sätta mig in riktigt i den här siten, men den kan kanske hjälpa dig...
    http://www.energiberakning.se/
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42