Kan nån bättre vetande förklara för mig.

Enligt Isovers monteringsanvisning för deras Fasadskiva P (ensidigt pappersbeklädd mineralullsskiva) ska pappsidan vändas in mot väggen för att på så sätt skapa en effektiv vindtätning mot väggen. Har denna typ av skiva en speciell struktur eller liknande som förhindrar inblåsning i mineralullen? Borde inte isolerförmågan försämras annars? Enligt instruktionen behövs ingen vindpapp utanpå fasadskivan.

Jag lyfter den här gamla frågan för jag undrar samma sak....

du är nog på rätt spår

Skulle tro att det är för att den är så tätt packad i sig som den är vindtålig.

Jag ska också använda västkustskivan nu när jag ska tillägsisolera, och jag håller med, det låter bakvänt att göra på det sättet! Man kanske skulle ringa till tillverkaren och få en en förklaring...

• Gilla
lob
  • Laddar…
Skulle tippa på att det är lättare att trycka distanserna igenom ullen än igenom pappen. Det och att man slipper perforera pappen vid varje infästning.

Pappen mot väggen;)

Fasadskivan är mycket "kompaktare", densitet 58 kg/m3 jämfört med den vanliga isoleringens 24 kg/m3.
Den är alltså ganska vindtät.
Pappen skall vändas inåt för att vindtäta underliggande "vanlig" isolering.

• Gilla
Gös1
  • Laddar…
Jag känner mig MYCKET tveksam till att sätta en västkustskiva som skydd för vind och vatten på en fasad.

Visst, den är säkert någorlunda vindtät tack vare sin kompakthet, och skulle funka som nödlösning, men jag blir väldigt osäker på om det är bästa valet när man får välja helt fritt på ett nybygge.

Spontant vill jag ha en vind och vattenavvisande duk ytterst, och sen isoleringen innanför. Kan så klart köra med fasadskiva med extramonterad duk utanpå.

Finns det inga bättre produkter?

martinradbo skrev:
Jag känner mig MYCKET tveksam till att sätta en västkustskiva som skydd för vind och vatten på en fasad.

Visst, den är säkert någorlunda vindtät tack vare sin kompakthet, och skulle funka som nödlösning, men jag blir väldigt osäker på om det är bästa valet när man får välja helt fritt på ett nybygge.

Spontant vill jag ha en vind och vattenavvisande duk ytterst, och sen isoleringen innanför. Kan så klart köra med fasadskiva med extramonterad duk utanpå.

Finns det inga bättre produkter?
Jag håller med dig, men allt är ju kompromisser.
Med fasadskivan får du en heltäckande isolering/vindtätning utan köldbryggor,
och med lågt ånggenomgångsmotstånd (usch ett så'nt ord).
Skall du sätta vindväv eller utegips, så behövs reglar, och därmed köldbryggor.
Som sagt, allt är kompromisser.

Och beträffande utegips som vindskydd (som jag själv har) har jag sett sådan med rejält med svartmögel på insidan.
Helt enkelt för att ånggenomgångsmotståndet var högre hos gipsskivan än vad den inre panelen hade.
Ingen fuktspärr innerst där alltså.
Det gäller att hela tiden se till helheten så man inte drar kortaste strået när man kompromissar!

K
Lyfter fram denna tråden igen eftersom jag är intresserad av att ha fasadskivan på vårt bygge.

Jag håller inte med ovanstående. Fasaden ska väl vara den del som skyddar mot vind och vatten. Fasadskivan ska skydda mot att vattenånga i höstluften ska kunna kondensera mot vindskyddet.

Men hur går tankarna idag? Min enda tveksamhet är kring hur isolervärdet kan bibehållas om vindtillåts blåsa igenom skivan. Lambda på 31 är ju smått fantastiskt

Jag är fortfarande skeptisk till denna produkt. Jag som byggt passivhus med ganska tjocka väggar, valde till slut det min magkänsla sade mig var rätt.
Det vill säga, utanpå den bärande stommen (stående 45x220) så satte jag liggande 45x45 och sen vindduk. Hela väggen sprutades sen med typ ekofiber.

Visst får man köldbrygga i kontakten mellan stående och liggande reglar men det tycker jag är försumbart, kontra fördelen av att ha ett mot vind och regn helt tätt skydd ytterst. Ja, alltså inte ångtätt men det förstod ni säkert.

Liggande 45x45 var även en förutsättning för att kunna sätta stående glespanel för att skruva fasadskivorna i sen och få en korrekt luftspalt som går obruten nerifrån och upp.

• Gilla
silverwally
  • Laddar…
K
Min tanke är att sätta tunn stående läkt utanpå fasadskivan för luftspalt och sedan liggande spikläkt för den stående träfasaden.

Menar du att du ansåg fasadskivan vara för tät?

Känns inte som att fasadskivan bildar ett heltäckande skydd, mycket på grund av alla skarvar, men även för att den skall vändas med pappen inåt. Det blir då som att vanlig isolering, om än att den är väldigt mycket kompaktare än vanliga isolerskivor, bildar det vind- och regntäta skiktet ytterst i fasaden.
Så ville jag inte ha det.

Även fast det inte står i instruktionerna men om nu pappsidan ska vara innöt kan man inte sätta vindduk på utsidan innan panelen om det nu skulle vara dåligt att ha isoleringssidan utåt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.