5 072 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kortlingar eller ej?
Är det nödvändigt att använda kortlingar mellan väggreglarna? Se på en del konstuktioner att man väljer att göra fack för isoleringen i regelverket i andra sammanhang låter man bli.
Har precis byggt på med vertikala 120 reglar och funderar på om man kan rulla ut isoleringen i hela längder.
Är det kanske beroende på vilket material man väljer som innervägg eller är det sndar saker som avgör. Vi skall använda spånskiva eventuellt med gips utanpå.
Har precis byggt på med vertikala 120 reglar och funderar på om man kan rulla ut isoleringen i hela längder.
Är det kanske beroende på vilket material man väljer som innervägg eller är det sndar saker som avgör. Vi skall använda spånskiva eventuellt med gips utanpå.
Kortla behövs inte på cc 600 vid "normal" vägghöjd... Men å andra sidan... Skall du bara ha 120-regel med isolering? Skall du inte ha något mer?
Bygger själv ut med stående 120 + liggande 70 utanpå detta. Det ger 190 i isolering och en "stadigare vägg".
JoGi
Bygger själv ut med stående 120 + liggande 70 utanpå detta. Det ger 190 i isolering och en "stadigare vägg".
JoGi
Är det bärande över huvudtaget? Om det är det så bör du sätta kortlingar varje 1250mm för sidostabilitetens skull. Det kan spreta annars och rasa. Eller köra en grövre dimension för då slipper du det om du inte skall sätta skåp mm mm
/E
/E
Klicka här för att svara