Skriv svar Nytt ämne
  1. 2004-01-12 09:09
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2003
    83 inlägg

Isolera innervägg

Hur mycket isolering skall man ha i innervägg för att det skall vara en ok ljudnivå?

2. 2004-01-21 13:15
    Svara | #2

Swelis avatar
    Forumgud Medlem: jun 2002
    63 år
    Stockholm
    2 227 inlägg
    Gillad 3 gånger
    6 bilder

Re: Isolera innervägg

Vi har isolerat med 70mm och la till dubbla gipsväggar till rum som behövde ljudisoleras typ väggarna i tvättstugan.
    Sweli

3. 2004-01-28 21:51
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: okt 2003
    69 inlägg

1 bilder

och jag viste inte hur tjocka innerväggar man bör ha, så vi klämde till med 95 reglar (95 mm gullfiber) och dubbelgips, förmodligen overkill men jag tycker och andrasidan att det ska vara rejäla innerväggar så de inte trillar när man lutar sig mot dem.

Jag Har en kompis som satte upp 70 reglar och använde 95 isolering, en del knåpande för att få dit gippsen, men det gick. Man kan ju strunta i de försämrade värmeisolerande egenskaper som man går miste om nar man komprimerar isoleringen, det ger och andra sidan bättre ljudisolerande egenskaper.

Ska man ljudisolera riktigt bra ska man fylla innerväggarna med sand... ;D Sen kan man låta frun ta ut skilsmässa för att hon tröttnar på att städa, men tyst blir det. Och då inte enbart för att frun flyttat.. ;D

Skämt och sido. ju större dentsitet isoleringen har desto bättre ljudisolernade egenskaper

4. 2004-01-28 21:52
    Svara | #4

69 inlägg

1 bilder

"7 reglar ocg"
    70 reglar och

ska det ju vara

5. 2004-01-28 22:42
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2003
    120 inlägg

Du kan klicka på "modify" nästa gång för att rätta till felet. :

6. 2004-01-29 04:21
    Svara | #6

69 inlägg

1 bilder

Ja se det finns ju en liten knapp... tack

7. 2004-02-02 10:17
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: sep 2003
    553 inlägg
    Gillad 4 gånger
    1 bilder

Om man INTE isolerar ex. en vägg mellan tvättstuga och vardagsrum, kommer man då få ångra sig i hela sitt liv?

Enligt götenehus som vi skall bygg med så finns, så vitt jag kan se, ingen isolering endast reglar och enkelgips.

8. 2004-02-02 10:48
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2003
    436 inlägg

Håller man ändå på och bygger nytt, tycker jag definitivt att man skall isolera till tvättstuga och tonårsrum. Det är så lite extrajobb. Vi har isolering och dubbelgips till tvättstugan. Står man utanför, så hör man inte att maskinen är igång, utom när den centrifugerar.

9. 2004-02-02 12:03
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2003
    498 inlägg

Vem var det som hade knycklat ihop pappbollar och tryckt i? Var det inte Kalle12? Bra alternativ när ONOFF och SIBA dyker upp i brevlådan (så man inte får massa ideer)

10. 2004-02-02 12:21

gbg
    Västra götaland
    53 inlägg

Hur mycket gör egentligen isoleringstjockleken för ljudisoleringen? Är det inte gipsskivorna som huvudsakligen står för den? Är inte isoleringen mest till för att det inte skall låta ihåligt i väggen?

11. 2004-02-02 13:51

Nix
    Senior medlem Medlem: feb 2004
    1 053 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Mina något begränsade akustikstudier gav mig i alla fall vetskap om att ljudisolering är ett elände att få ordning på.
    Inte så mycket i trähus som i betonghus, men i alla fall.
    Ljud forplantar sig olika bra i olika material.
    Så även om man har en massa isolering, kan ljudet hitta andra vägar. Ett exempel är stomljudet. Det är alltså inte bara det ljud som går "rakt igenom" utan även mer lågfrekvent ljud. Så investera i en tyst tvättmaskin. Ställ den eventuellt på ett eget stativ, med vibrationsdämpande "fötter".
    Då blir det riktigt tyst.

Mer generellt gäller att tunga isolermaterial är bättre än lätta. Och gips är generellt också utmärkt. Dubbel gips är någon typ av standard.
    Men trots detta kan en felaktig konstruktion leda till ökat ljud. Ett exempel:
    En värmeisolering i tak, mellan två lägenheter, tog visserligen bort värmevandringen, men ökade ljudvandringen. Orsaken var att isoleringen och skivorna som sattes upp blev en enhet med befintligt tak, och detta skapade en "svängning" i materialet som var ogynsamm.
    Lösningen i detta fall var tyngre isolering. Ett annat alternativ kan vara virationsdämpande upphängning.

Sorry om jag krånglat till det ;D

Liknande ämnen

1. Isolera innervägg
    av hallonkräm i forum Isolering
  2. isolera innervägg
    av Erzon i forum Isolering
  3. Hur isolera 1/3 av innervägg?
    av kalubah i forum Isolering
  4. Isolera innervägg
    av Gribby i forum Isolering
  5. Isolera innervägg - med vad
    av Peter_-_Emma i forum Byggnadsvård