8 272 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Isolering snedtak
Sida 1 av 2
Hej
Jag tänkte isolera mitt tak på mitt hus från 1909. Hur skall jag göra med med luftspalten. Jag hade tänkt ha en 25 mm luftspalt men det sitter några tvärslår mellan bjälkarna (se bild). Jag tänkte borra några hål i denna men blir lite osäker på hur mycket man skall borra upp. Spalten skall gå ända upp till nock c:a 6m. Jag läste någonstans man skulle venitlera på gavlarna också, stämmer det?

Jag tänkte isolera mitt tak på mitt hus från 1909. Hur skall jag göra med med luftspalten. Jag hade tänkt ha en 25 mm luftspalt men det sitter några tvärslår mellan bjälkarna (se bild). Jag tänkte borra några hål i denna men blir lite osäker på hur mycket man skall borra upp. Spalten skall gå ända upp till nock c:a 6m. Jag läste någonstans man skulle venitlera på gavlarna också, stämmer det?

Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag skulle nog vara litet försiktig med att borra i dom där tvärslåarna, dom set ut att vara bärande och ser inte så grova ut heller.
Ja det skulle ju gå, men jag vill uttnyttja utrymmet maximalt. Det är c:a 120 mm utrymme för luftspalt och isolering.
Det är springor mellan brädorna i yttertaket, räcker dessa för att "lufta luftspalten". Hur stort måste luftflödet vara egentligen? Finns det nån tumregel?
Det är springor mellan brädorna i yttertaket, räcker dessa för att "lufta luftspalten". Hur stort måste luftflödet vara egentligen? Finns det nån tumregel?
Egentligen räcker det att luftspalten är en 1 cm, men på grund av att man ibland trycker på skivan som utgör luftspalten så kan den täckas till, därav mer än 1 cm.
Dock har jag fått för mig att om du har otur och det läcker in så ska de dropparna kunna rinna ut utan att stoppas. Kanske inte något som ska hände, men om utifall att.
Dock har jag fått för mig att om du har otur och det läcker in så ska de dropparna kunna rinna ut utan att stoppas. Kanske inte något som ska hände, men om utifall att.
vad finns ovapå/utanför brädorna man ser på bilden?
antar att det ligger någon form av tak direkt på, då:
trots att det tär på rummet så tror jag att du landar på att regla på med en 45 liggande invändigt,
skulle då få innertak + plast + 45 isol + vindduk
och den skillnaden blir markant mot dagens
sen förefaller det som om det borde till myggnät (rostfritt) överallt för att hålla ute möss och getingar sen när det är inbyggt
nuvarande liggande skall du ej borra i = bärande och verkar bågna redan idag
sen så måste du ändra på innertaket man ser på bilden för att den spalt som bildas mot snedtaket måste fortsätta upp över det som förefallaer vara någon form av början på innertak
fortsätt med plasten från snedtaket under de horisontella nya reglarna
ta bort de vita skivorna och spika fast dem under de nya reglarna istället (synliga reglar önskas?)
sätt 2x45 isolering mellan de nya reglarna (ovanpå plasten)
var noga med övergången horisontellt till snett innertak
man kan sätta vindskydd så att det inte drar in i 2x45-isoleringen från sidan, typ vindduk eller masonitskiva just i kanten för att få det tätt där (men luftigt ändå på utsidan)
ventilera med galler i gavlarna
sen hur tätt ät taket
man skulle kunna tänka sig att fälla in de nya liggande 45-reglarna något men en plan/tät vindduk och därmed den vindtäthet som förslaget ovan ger är bättre än otäthet och någon cm extra isolering
eventuellt kan man också tjocka på med någon cm isolering mellan nuv takstolar
gm att spika fast tex vindduken mellan takstolarna med en list
en spalt på ett par cm till de tvärslån du tänkte borra i bör du ha (skulle jag ha)
betr gavel, hur ser det ut?
bör ventileras, principen liknande ovan
antar att det ligger någon form av tak direkt på, då:
trots att det tär på rummet så tror jag att du landar på att regla på med en 45 liggande invändigt,
skulle då få innertak + plast + 45 isol + vindduk
och den skillnaden blir markant mot dagens
sen förefaller det som om det borde till myggnät (rostfritt) överallt för att hålla ute möss och getingar sen när det är inbyggt
nuvarande liggande skall du ej borra i = bärande och verkar bågna redan idag
sen så måste du ändra på innertaket man ser på bilden för att den spalt som bildas mot snedtaket måste fortsätta upp över det som förefallaer vara någon form av början på innertak
fortsätt med plasten från snedtaket under de horisontella nya reglarna
ta bort de vita skivorna och spika fast dem under de nya reglarna istället (synliga reglar önskas?)
sätt 2x45 isolering mellan de nya reglarna (ovanpå plasten)
var noga med övergången horisontellt till snett innertak
man kan sätta vindskydd så att det inte drar in i 2x45-isoleringen från sidan, typ vindduk eller masonitskiva just i kanten för att få det tätt där (men luftigt ändå på utsidan)
ventilera med galler i gavlarna
sen hur tätt ät taket
man skulle kunna tänka sig att fälla in de nya liggande 45-reglarna något men en plan/tät vindduk och därmed den vindtäthet som förslaget ovan ger är bättre än otäthet och någon cm extra isolering
eventuellt kan man också tjocka på med någon cm isolering mellan nuv takstolar
en spalt på ett par cm till de tvärslån du tänkte borra i bör du ha (skulle jag ha)
betr gavel, hur ser det ut?
bör ventileras, principen liknande ovan
Oj det var mycket att tänka på...
Det ligger pannor på andra sidan de brädorna som syns på bilden. Ingen papp. (Skall bli i framtiden).
Skall man använda vindduk (papp?) för att skapa luftspalt menar du?
Jag hade tänkt att fortsätta spalten hela vägen upp till nock. Jag var lite snabb att sätta reglar i taket just här. Blir nog att ta bort dem och delar av de gamla innertaket.
"eventuellt kan man också tjocka på med någon cm isolering mellan nuv takstolar
en spalt på ett par cm till de tvärslån du tänkte borra i bör du ha (skulle jag ha) "
Det här låter som det bästa alt. då skulle jag få nästan 100 mm isolering. Som sagt mycket bättre än det var förut.
Jag lägger upp lite mer bilder senare ikväll så ser man lite tydligare hur det ser ut.
http://hem.passagen.se/dlundqvist
Det ligger pannor på andra sidan de brädorna som syns på bilden. Ingen papp. (Skall bli i framtiden).
Skall man använda vindduk (papp?) för att skapa luftspalt menar du?
Jag hade tänkt att fortsätta spalten hela vägen upp till nock. Jag var lite snabb att sätta reglar i taket just här. Blir nog att ta bort dem och delar av de gamla innertaket.
"eventuellt kan man också tjocka på med någon cm isolering mellan nuv takstolar
en spalt på ett par cm till de tvärslån du tänkte borra i bör du ha (skulle jag ha) "
Det här låter som det bästa alt. då skulle jag få nästan 100 mm isolering. Som sagt mycket bättre än det var förut.
Jag lägger upp lite mer bilder senare ikväll så ser man lite tydligare hur det ser ut.
http://hem.passagen.se/dlundqvist
- börja med detta! :'(
- vindduken gör att det inte "blåser" igenom isoleringe och ev vattendroppar rinner av, håller också isol på plats (bibehåller spalten)
- en par decimeter över den liggande isoleringen räcker
Jag var lite snabb att sätta reglar i taket just här. Blir nog att ta bort dem och delar av de gamla innertaket.
- ja det blir ju lite knöligt att få in tex plast och vindduk så att det blir slätt och tätt
och kanske tom sätta 200 mm i tak
hur brett är detta tak?
Är det ett måste? Jag har inga läckor idag och takbyte ligger några månader fram i tiden.
Är det sån svart papp du menar, har inte sett ordet vindduk förut.
Jag tänkte inreda vinden, därav luftspalt till nock...
Nu har jag lagt upp lite fler bilder på
http://hem.passagen.se/dlundqvist.
Där är även en bild på taket från utsidan. Jag vet inte vad sådant här tak heter men den brutna gaveln måste jag väl göra likadant som snedtaket antar jag och öppna i takfoten (om det nu heter så i gaveln ???).
http://hem.passagen.se/dlundqvist.
Där är även en bild på taket från utsidan. Jag vet inte vad sådant här tak heter men den brutna gaveln måste jag väl göra likadant som snedtaket antar jag och öppna i takfoten (om det nu heter så i gaveln ???).
på översta bilden förefaller det som om det finns en spalt förbi innertaket
på de övriga sä täpper isoleringe till spalten ut i kanterna, det är inte bra, här behövs en stödskiva som jag nämnde tidigare
vad är det för skiva den vita skivan som ligger uppepå de nya reglarna?
den är inte "rolig"
nu tror jag att jag ser att det är det gamla taket?
och det blev inte lättare för det
komplicerat att få in diffspärr
och risk för att bygga in trä som har svårt att andas ut om du isolerar på insidan/undersidan
vete fasen hur få till detta på ett smidigt sätt?
någon?
kommer ej på nåt "ickerivaalternativ" just nu
den lilla triangeln på taket behandlas lika övriga taket
men sen hur få till cirkulation i spalterna?
jag ser ingenstans på fotot utifrån att det skulle finnas någon spalt för luft in eller ut
och sen stannar allt kvar under kupan som bildas
ja inte vet jag hur man gör i detta fall
kanske
ta upp spallter i takfot
och sätta på en ventilationshuv på nocken
tycker mig se på färgen på brädorna på insidan att de fläckvis/tidvis kanske inte mått så bra
men byggs de inte in nu så skall de väl klara sig
på de övriga sä täpper isoleringe till spalten ut i kanterna, det är inte bra, här behövs en stödskiva som jag nämnde tidigare
vad är det för skiva den vita skivan som ligger uppepå de nya reglarna?
den är inte "rolig"
nu tror jag att jag ser att det är det gamla taket?
och det blev inte lättare för det
komplicerat att få in diffspärr
och risk för att bygga in trä som har svårt att andas ut om du isolerar på insidan/undersidan
vete fasen hur få till detta på ett smidigt sätt?
någon?
kommer ej på nåt "ickerivaalternativ" just nu
den lilla triangeln på taket behandlas lika övriga taket
men sen hur få till cirkulation i spalterna?
jag ser ingenstans på fotot utifrån att det skulle finnas någon spalt för luft in eller ut
och sen stannar allt kvar under kupan som bildas
ja inte vet jag hur man gör i detta fall
kanske
ta upp spallter i takfot
och sätta på en ventilationshuv på nocken
tycker mig se på färgen på brädorna på insidan att de fläckvis/tidvis kanske inte mått så bra
men byggs de inte in nu så skall de väl klara sig
Det sitter pärlspont under den vita masoniten, så jag skall ta bort en rad brädor och då får jag plats med allt. Det är ingen direkt isolering på vinden bara en massa sågspån blandat med koks och tegelstensbitar + en massa gamla tidningar (från 30 -talet). Så jag tar bort allt jox och fortsätter spalten + isol upp en bit.
Jag har efter lite funderande och svaren härifrån bestämt för att sätta insektsnät, vindpapp, bygga på reglarna 45 eller mer, isol, diffspärr och gips. Öppnar i takfoten och låter spalten går upp en bit på vinden för att vid ett senare skede fortsätta spalten upp till nock. Får lösa ventileringen när (om) jag bestämmer mig för att inreda vinden.
Hur skall en sådan ventilationshuv se ut, är den nån fläkt av något slag eller bara en kåpa.
Tack för alla svar. Extremt bra forum detta... ;D
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer