Hallå

Har ett gammalt hus från 1945 som jag renoverar, rev lite i ytterväggen nu och upptäckte att det inte finns någon isolering alls bara 75mm plankvägg,någon svart papper och panel! ska nu isolera väggen, undrar nu hur mycket? Skall isolera utvändigt.
 
Hejsan..

Det där är mycket vanligt för ett hus byggt på den tiden, isolering vad är det?.. Pappen är vindpapp..

upp åt 200mm är inte fel... Ny byggda hus isolerar man med 180- 230mm (finns till o med 250mm)..

Det stora valet o kvalet är om du ska plasta eller inte.. Troligen inte skulle jag nog säga men det är ruggit svårt o sia om..
 
Per-Erik skrev:
Hejsan..

upp åt 200mm är inte fel... Ny byggda hus isolerar man med 180- 230mm (finns till o med 250mm)..
Villavarm 340 mm.. :P
U-värde i vägg 0,136 o Tak 0,101
 
Det finns alltid dom som ska vara värst.. ;D :D ;)
 
Per-Erik skrev:
Det finns alltid dom som ska vara värst..  ;D :D ;)
Jepp... :)
Skulle va kul att få lite siffror på förbrukning på några villavarm.. ::) Dom borde va ruskigt energi snåla så det är väl därför dom rekomenderar en vattenmantlad ved/pelletskamin + elpanna..
Garagen dom gör har oxå samma tjocklek på isoleringen.. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.