Har byggt ett uterum med 40 graders lutning och öppet upp i nock.
Ska nu isolera det.
Taket är byggt såhär.
Betongpannor, 45/70 läkt, vävarmerad plast, 45/195 takstol, gles, gips.
Det kommer mestadels att vara ouppvärmt.
Nu till frågan om man ska ha luftspalt eller om man kan fullisolera upp mot plasten?
Det borde inte bli någon kondens på insidan när isoleringen liggeran mot plasten.
Om man nu kan göra såhär är min tanke att skippa ångspärr för att inte bygga in eventuell fukt fullständigt. Den här metoden anväds ofta på fabriks byggnader men då med plåt direkt mot isoleringen och det verkar ju funka.
Någon som har en tanke om denna metod?

Uterum.. klurigt..

Blir det minusgrader på "varma" sidan så skulle jag inte sätta nån plast överhuvudtaget.. = lite sommar stuga över det hela.. ;) Då kan ev fukt vandra åt båda hållen.

luftspalten.. man brukar säga luft spalt är aldrig fel.. fast i detta fallet vet jag inte..

Modellen brode ju vara det samma som man gör när man isolerar mot plåt tycker jag.. men i vilket fall som helst säger jag pass på den frågan ;)

Vad är det för plast?

Det finns både diffusions täta och öppna.

Skilnaden blir som natt och dag när man diskuterar lösningar.

Den är diffusionstät tyvär :-/.

Jag skulle nog ha en luftspalt mellan isoleringen och plasten. I och med att plasten är diffusionstät lär annars en eventuell kondensering ske på dess yta. Eller tänker jag fel här?

Du måste ha luftspalt.

Verkligen klurit. Det borde inte varit difftätt ytterst. Ska man ha en diffspärr innåt, ju du det var en bra fråga i det här läget.

Det är väl horisontellt utrullad plast,
ungefär som att lägga oljeimpregnerad masonit
I så fall så borde du väl ha luftspalt.
Ventilation kommer även att ske i skarven mellan våderna.

Om du sätter luftspalt, kan du ventilera bort luften i toppen?
/Erland

Skär bort plasten och skruva board direkt mot reglarna. Isolera tätt upp mot boarden samt skippa diffspärren på insidan om du inte är helt säker på att det blir uppvärmt till 18 grader året runt. Sedan sätter du en träpanel innerst. Innertak av skivor kan bukta sig om det inte är varmt och torrt jämt. Men det viktiga är att du skär bort plasten. Aldrig diffusionstät plast ytterst.
Tartan

Hittade detta gamla inlägg som faktiskt stämmer överens med mitt kommande projekt - men vad kom man fram till?

Fattar jag rätt att det är ok att bygga uterumtaket (vi kommer värma det sporadiskt under säsong, men inte vintertid) i förljande ordning utifrån sett:

Takbeklädnad - papp - svall - luftspalt - masonit - isolering - innetak (råspont hade vi tänkt) - ev. vindpapp.

Jag tänker mig att det är riskabelt att sätta plast på insidan eftersom det värms så sporadiskt. Eller har jag fel?

Du tänker rätt. I utrymmen där värmen växlar mycket från minus till plus så ska man undvika att sätta plast. Detta för att ev fukt ska kunna vandra fritt genom konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.