Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Isolera med lösa LECA-kulor?

Jag håller på att renovera vårt gamla korsvirkeshus i korsvirke och tegel. I största delen av huset finns det en inre tegelvägg uppmurad (uppe på grundstenarna) med lite luftspalt mot korsvirkesväggen, och i en del saknas denna tegelvägg helt. För att få lite tilläggsisolering och dessutom få alla väggdelar (de som har inre tegelvägg och de som inte har det) går i linje med varandra, har vi valt att (efter att ha gjutit en ny platta) mura upp en LECA-vägg längs alla väggar, på insidan. I den del av huset som har tegelvägg på insidan av korsvirkesväggen har jag murat upp 70mm-block med lite luftspalt mot tegelväggen, och i den del som saknar tegelvägg på insiden har jag murat med 120mm-block som jag tandat ihop med 70mm-blocken i ändarna så att säga. Men, i den del där jag murat upp 120mm kunde jag egentligen valt betydligt tjockare block för där är nu en luftspalt på nästan 120mm mot korsvirkesväggen. Min fråga är nu: Vinner jag något på att fylla upp det utrymmet med LECA-kulor, eller är luftspalten i sig lika bra isolering som LECA-kulorna skulle vara?
    /Kristian

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Re: Isolera med lösa LECA-kulor?

Ingen som har några idéer?

3.    länk #3
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Re: Isolera med lösa LECA-kulor?

cy_berg skrev:
    Min fråga är nu: Vinner jag något på att fylla upp det utrymmet med LECA-kulor, eller är luftspalten i sig lika bra isolering som LECA-kulorna skulle vara?
    /Kristian
    Om det är en luftspalt så kommer ju luft att cirkulera där, och då är det väl ingen idé att fylla utrymmet med Leca-kulor. Du får ju liksom ingen isoleringseffekt av dem då.
    Det hade ju varit en annan sak om man kunnat isolera mot 120-blocken och ha en smalare luftspalt utanför (mellan isoleringen och korsvirkesväggen).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42