Haft fel på en utetermometer hela vinter, inte brytt mig om att undersöka varför. Ikväll när jag var ute och tittade såg jag på att jag glömt spillbitar av asfaboard mot väggen i höstas. Givaren var klämd mellan 2 skivorstumpar och väggen, bitarna var höga och hade böjts in mot väggen så luften kunde cirkulera fritt under i nederkant. Inga ventiler i närheten som spökar.
När jag hängde ut givaren ändrades temperaturen från 7,4 till -1,5... Instinktivt känner jag att det borde betyda att mina väggar läcker mycket mer värme än vad jag trott! Räknar jag fel om jag tänker att två asfaltboard minskar värmeläckaget med ca 1/3?
Väggkonstruktionen är skalmur i tegel, byggd i början på 70-talet så det är inga tjocka isoleringar. Blir lite sugen på att tilläggsisolera invändigt (men mest för att få djupa fönstersmygar
Nu när solen börjat lysa har det blivit riktigt varmt och gott bakom den, varmare än inomhus Men det har inte varit så mycket sol i vinter och inte heller innan jag kollade varför den visade fel... och felet har hela tiden varit stort.
Att det isolerar förvånar mig inte, men att det verkar isolera så pass bra tycker jag är förvånande. Säkerligen har det väl blåst in lite bakom den, har ju bara stått lutad mot väggen. Ändå så har temperaturskillnaden minskat med ca 1/3, vilket ju borde innebära att värmeläckaget har minskat motsvarande?