Håller på att inreda och isolera vinden i ett gammalt timmerhus från 1870-talet.
Det har debatterats mkt om hur man skall isolera gamla hus, har iaf bestämt för att skippa plasten och spruta ekofiber (typ) i taket samt sätta linskivor i väggarna.
Det borde inte vara något problem att blanda dessa två typer av isolering väl?
Jag har följande frågeställningar:
Hur mkt vågar jag isolera timmerväggen på insidan? När jag ändå reglar upp och gipsar så känns det som om man skulle vilja sätta 5 cm linskiva, är det någon risk för frostsprängning eller röta i timmret då? Uppbyggnaden blir då från timmret och inåt (vindtät papp-linskiva 50mm-gips)
Alternativet är att sätta ett lager trätex och sedan en gipsskiva. Uppbyggnaden blir då från timmret och inåt (vindtät papp-trätex-gips)
I undervåningen består väggarna av (utifrån och inåt), träfasad-timmerstomme-två lager trätexskivor och jag upplever inte huset som varken dragigt kallt eller svåruppvärmt, så jag vet att även det alternativet funkar, men kan man göra det ännu bättre så känns det ju bra. Skall man ha vindtät papp även under gipset? Behöver timmerväggen drevas när man sätter papp?
Jag har ytterligare en fundering, eftersom jag kommer att isolera taket upp till nock dvs snedtaksisolering så innebär det att jag även måste isolera väggarna eftersom de längst upp på gavlarna endast består av ytterpanel, se illustration nedan
(proportionerna på denna skiss är helt uppåt väggarna men illusterar ändå hur det ser ut.)
Hur gör jag här egentligen? Timmerväggen har en höjd på drygt en meter ifrån golvet sedan tar brädväggen vid. Om jag vill isolera brädväggen med säg 15-20cm så innebär det att den blir betydlige tjockare än timmerväggen som alltså också måste isoleras eller åtminstone reglas ut till samma bredd (beroende på vad svaret på min första fråga är). Och hur gör man när man så att säga bygger väggen inifrån ? Normalt har man ju luftspalt emellan ytterpanelen och asfaboard(eller vad man nu har), det blir väl att göra samma sak här eller?
Hoppas ni förstår vad jag menar...mkt har som sagt redan diskuterats