Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2005

isolering av mimer (älvsbyhus)

Jag undrar hur mycket ni fått betala för isolering av vinden på era hus och,hur mycket som gick åt?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2005

Re: isolering av mimer (älvsbyhus)

Räkna med ca 35000
    10000 virke regling, glespanel mm
    8000 isolering gavlar+ ev takkupa
    12000 sprutisolering hanbjälklag+snedtak
    2000 ventilation
    1000 ålder best plast
    sen tillkommer lite vp rör och eldoser till gavlar och kupan.
    Detta är ialla fall vad jag har fått betala med lite jagande av priser..
    OBS! Nu har jag sprut isolerat ända ner till takfot, inte isolerat stödbensväggen.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Hej,
    Vi har ett Höner och kollar på isolering lösull och tänkte också isolera snedtaket ner till takfoten, alltså inte stödbensväggen. Denna lösning är "enklare" tror vi samt så blir ju utrymmet utanför stödbenen Isolerat så att man kan ha lite prylar där.
    Samt att man bör kunna dra elledningar och rör till element i dessa med, och då behöver man ej gå igenom "stödbenens" plast som i normalfallet.

Nu tänkte jag att eftersom du verkar ha fixat detta redan, hur gjorde du vid takfoten? Tog du hål i spånskivan för att få ihop plasten med nedervåningens plast för att slippa köldbrygga?

Har du några bilder från arbetet man kan titta på och inspireras av?

Andra tips kring hur du gick tillväga och vad som blev bra/mindre bra?

4.    länk #4

Jag tog hål i spånskivan 25 cm ut mot takfoten, du behöver inte få ihop plasten med neder våningens plast utan det räcker med att sprut isolering får kontakt med den befintliga isoleringen från neder våningen, och sen lägger du plasten i kanten och klämmer fast den med en klämlekt.
    Jag har en hel del bilder på detta men dom är på 500 kb så om du har nån mejl kan jag skicka dessa...

5.    länk #5

Jag har nu med lite hjälp på jobbet lyckats fixa till en bild som det inte är så stor upplösning på..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0001__ny_storlek1.jpg
Visningar:	65
Storlek:	68.0 KB
ID:	2945  

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

du har inte fler detaljerade bilder på hur du gjorde?

7.    länk #7

Jo det har jag det beror på vad det är du vill veta....
    Skickar en bild till om det är till nån hjälp.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0005__ny_storlek.jpg
Visningar:	77
Storlek:	75.5 KB
ID:	2948  

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Nov 2005

Hur funkar det med takstolarna i detta fall? Brukar man inte först ha isolering mellan takstolarna och sedan sätta tvärgående reglar för att kunna isolera över takstolarna för att slippa köldbryggor? Lite nyfiken då jag behöver göra samma manöver så småningom.
    /Stomp

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

jag tänkte på konstruktionen nere vid takfoten

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42