Hej

Jag bor i ett två familjshus och vi ska ändra om lite så att vårt vardagsrum blir mindre och grannens lägenhet blir större genom att sätta upp en vägg tvärs genom vardagsrummet. Denna väggen bör ju vara lite bättre ljudisolerad än en vanlig inomhus vägg. Hur gör man det lämpligast, hittade denna tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50383/3#3 men den beskriver ju mer hur man ljudisolerar en befintlig vägg eller ska jag göra likadant, bygga två väggar med lite mellanrum mellan?

Angränsande väggar och tak är av betong/cement och på golvet ligger ett gammal (men fint) parkettgolv som ska vara kvar, kan man bygga väggen rakt på golvet?

mvh Tobias

C
tobiasp skrev:
Denna väggen bör ju vara lite bättre ljudisolerad än en vanlig inomhus vägg. Hur gör man det lämpligast, hittade denna tråden [länk] men den beskriver ju mer hur man ljudisolerar en befintlig vägg eller ska jag göra likadant, bygga två väggar med lite mellanrum mellan?
Jag är ingen ljudexpert, men här gipsväggar mellan lägenheterna byggda som på följande sätt. Dvs. ett dubbelt regelverk med varannan regel förskjuten 20mm (70mm stålreglar, det blåa på bilden). Sedan dubbelgips utanpå skruvat i varannan regel. På så sätt får du som två oberoende väggar med mellanrum. Även isoleringen är dubbla skivor med förskjutning så att isoleringsskivorna kläms på mitten i spalten som bildas mellan skena och vägg. Tänk på att väggen antagligen blir brandcellsbegränsande och då ställs det en massa krav på konstruktionens förmåga att motstå brand.

• vgg.png
Hej

Det är alltså ingen luftspalt i väggen. Är det 70 mm isolering som man lägger mellan reglarna på vardera sida som kläms ihop till 20 mm?

Brandcellsbegränsande...innebär det att man inte får bygga med träreglar?

Hade tänkt använda mej av plywood innanför gipset för att få lite att skruva i, är det någon nackdel?

Vad tror ni om golvet, kan man ställa väggen på parkettgolvet?

C
tobiasp skrev:
Det är alltså ingen luftspalt i väggen. Är det 70 mm isolering som man lägger mellan reglarna på vardera sida som kläms ihop till 20 mm?
45mm isolering i detta fall eftersom spalten totalt blir 90mm. (2x45=90mm = 70mm + 20mm).

Brandcellsbegränsande...innebär det att man inte får bygga med träreglar?
Du får nog kolla upp byggreglerna, men så vitt jag vet så är det stålreglar, dubbelgips med överlappande skarvar och max 200mm skruvavstånd i yttre lag som gäller bl.a.

Hade tänkt använda mej av plywood innanför gipset för att få lite att skruva i, är det någon nackdel?
Det påverkar ju brandklassningen.

Vad tror ni om golvet, kan man ställa väggen på parkettgolvet?
Här har man sågat upp ända ned till plattan och gjutit en betongsula för väggen. Har kanske också med brandklassen att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.