hej!jag funderar på att dränera om och isolera om ytterväggen men frågan är öm det behövs isoleras om väggarna är 400 mm tjocka cementhålsten eller räcker det med platon
Är det en källarvägg eller?
Om du använder platon så hindrar du att fukten från jorden kommer in i grunden. Dock så kommer du att få fuktproblem eftersom du då även stänger fukten inne i grundväggen eftersom sulan suger fukt och har då ingenstans att ta vägen.
Använd hellre ett material som "andas" så fukten kan vandra ut från väggen och på så sätt förebygger fuktansamling mellan vägg/golv i din källare. Du har olika material som "andas" t.ex. Pordrän, Isodrän osv.
Senior medlem
Medlem: Jul 2004
Län: Östergötland
Re: isolering på källar yttervägg
Isolera!!! Jag pratade med en kollega i går om just detta, de hade isolerat med 7 cm isodrän och källaren blev 2 grader varmare utan att de ändra något annat!
Isolera!!! Jag pratade med en kollega i går om just detta, de hade isolerat med 7 cm isodrän och källaren blev 2 grader varmare utan att de ändra något annat!
Intressant då verkar mina funderingar/förhoppningar stämma..
Jag ska isolera källarväggarna 10 cm vid om dränering o även 10 cm på resten av huset då panelen ändå behöver bytas..
hej!jag funderar på att dränera om och isolera om ytterväggen men frågan är öm det behövs isoleras om väggarna är 400 mm tjocka cementhålsten eller räcker det med platon
det är källarväggmen jag trdde att platon ventilerar ut fukten om man inte vänder den fel förstås som vissa har gjort som man hört