2 913 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
isolering på källar yttervägg
Är det en källarvägg eller?
Om du använder platon så hindrar du att fukten från jorden kommer in i grunden. Dock så kommer du att få fuktproblem eftersom du då även stänger fukten inne i grundväggen eftersom sulan suger fukt och har då ingenstans att ta vägen.
Använd hellre ett material som "andas" så fukten kan vandra ut från väggen och på så sätt förebygger fuktansamling mellan vägg/golv i din källare. Du har olika material som "andas" t.ex. Pordrän, Isodrän osv.
Om du använder platon så hindrar du att fukten från jorden kommer in i grunden. Dock så kommer du att få fuktproblem eftersom du då även stänger fukten inne i grundväggen eftersom sulan suger fukt och har då ingenstans att ta vägen.
Använd hellre ett material som "andas" så fukten kan vandra ut från väggen och på så sätt förebygger fuktansamling mellan vägg/golv i din källare. Du har olika material som "andas" t.ex. Pordrän, Isodrän osv.
Intressant då verkar mina funderingar/förhoppningar stämma..ylven skrev:
Jag ska isolera källarväggarna 10 cm vid om dränering o även 10 cm på resten av huset då panelen ändå behöver bytas..
det är källarväggmen jag trdde att platon ventilerar ut fukten om man inte vänder den fel förstås som vissa har gjort som man hörttita skrev:
Klicka här för att svara