Hej
Har en bondkåk från ca 1900 med timmerstomme och torpargrund.Håller på att renovera ett hörnrum på nedervåningen och efter att ha tagit bort korkmattan och masoniten så hittar jag ett ganska fint men glest trägolv som jag tänkt slipa och återanvända. Lyfter bort golvet och har tänkt att skyffla ut sågspånet under men hittar till min förvåning 20cm lera under det, i botten 5cm kutterspån.
Golvåsar av bilat rundtimmer (cc90) och undergolv av trä.
Vad göra ? Skall jag låta leran vara kvar och vad kan den ha för effekt isåfall ? Funderar på att skyffla ur sågspånet och lägga isolering på det (10cm) eller...........?
Vad kan U-värdet på lera va ?

Lera har knappast någon större isolerande effekt om den inte blandas ut med annat, men kan däremot vara mycket bra att täta springor och håligheter med, dragfri konstruktion kanske.

Det är inte torv? Låter konstigt att man skulle lagt lera på kutterspånet.

U-värde i golv är lite klurigare än fönster men i teorin har den yttersta metern u-värde 1-1,2. Den inre ytan (ej mot yttervägg) har ca 0,3.

Jag skulle fokusera på fukten och hur vindtätt det är istället.
Allt fuktigt skall ut. Jag ersätter med leca men du har undergolv så där går att nyttja bättre isolervärden, beroende på fukten. Det värsta med golv är om det blir drag under, försök att få det tätt mot ytterväggar; vindpapp.

Man skall aldrig underskatta att huset stått i mer än 100år. Det är ett tecken på en hyfsad genomtänkt grundkonstruktion. Mer än vad man kan säga om dagens nyproduktion

Det är ca 1,50m ner till marken under huset och det har inte varit några fuktproblem. Lite golvkallt har det varit och kan väl förklaras iof av sågspånet som inte ligger ända upp mot golvbrädorna. I bottten kutterspån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.