Hej,
vi har påbörjat renovering av en 70-tals villa och där har vi ett sovrum i souterräng plan som hade ett isolerat innertak.
Taket i rummet är betongplatta och på övre våningen finns en altan samt gång som ligger ovanpå sovrummet så ca. 1/3 av taket i sovrummet blir att klassa som yttertak (eller golv till altanen då).
Taket var isolerat med bergull mellan träreglar och gips. Jag har tagit bort allt trä eftersom det var fuktskadat vid ytterväggen samt all isolering och gips så nu har jag en naken betongplatta som tak i sovrummet.
Hur ska jag isolera taket för att det ska bli rätt och "fukt-riktigt"?
Vad jag själv kommit fram till är att det ska vara metallreglar i taket, bergull som bör limmas i betongplattan för att undvika luftspalt och sen gips.
Jag vill inte lägga gipsskivor helt mot ytterväggen eftersom jag är rädd för att den kan dra fukt genom väggen eftersom ytterväggen är lättbetong...
Då har jag lärt mig att det kallas för "terasstak" när man har rum under balkong/altan som är inbyggd...
"Experten" som jag pratade med har nu instruerat mig att limma cellplast tätt mot taket och vara noga med att limma kant-i-kant samt lägga fogskum längs eventuella springor längs väggarna.
Sen lägga en ram av stålregel med stålreglar "hängande" under cellplasten och skruva gipsskivor i reglarna.
Bergull skulle ev. fungera men kan börja lukta om fukt tränger in samt att det inte får finnas luftspalter alls som ju reglarna skulle skapa...