2 030 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ljudisolering
Hej.
Jag står i tur med att renovera källare. Den är från fyrtiotalet och ser ganska skabbig ut. För att få lite bättre känsla tänkte jag regla upp nya väggar innanför betongväggarna. Stålteglar + osb + gips + ljudisolering. Kan det bli problem?
Huset är nydränerat, med platon + 100mm cellplast, det hoppas jag ska räcka som isolering, men det jag är orolig för är om ljudisolering (vanlig isolering 45mm) ger kondens då när jag börjar värma på. Jag tänker att det blir bättre ljud i rummet om man har dämpande material i väggarna. Eller ska man strunta i det? Tänker jag fel? Någon som gjort så här innan?
/tacksam
Jag står i tur med att renovera källare. Den är från fyrtiotalet och ser ganska skabbig ut. För att få lite bättre känsla tänkte jag regla upp nya väggar innanför betongväggarna. Stålteglar + osb + gips + ljudisolering. Kan det bli problem?
Huset är nydränerat, med platon + 100mm cellplast, det hoppas jag ska räcka som isolering, men det jag är orolig för är om ljudisolering (vanlig isolering 45mm) ger kondens då när jag börjar värma på. Jag tänker att det blir bättre ljud i rummet om man har dämpande material i väggarna. Eller ska man strunta i det? Tänker jag fel? Någon som gjort så här innan?
/tacksam
Man kanske kan ställa frågan såhär; gör det mycket skillnad i rummet om man fyllt väggarna med dämpningsmaterial?
Se till o ha en luftficka bakom. Höj upp bottenregeln med plastdistanser, likaså mot taket. Sätt vinkelbeslag mot befintlig vägg i mitten på varje regel. Så ska de nog gå fint.
De viktiga är att inte stänga inne nån fukt.
De viktiga är att inte stänga inne nån fukt.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Jag fick ett tips igår om att sätta stålreglar 30cc och strunta i osb, sedan slitsa/borra gipsen någon cm över bottenregeln, och motsvarande uppe då. det verkar bra, då det minimerar organiskt material, och det blir billigare + ventilation.
någon som har en åsikt om det? bra eller dåligt? =)
någon som har en åsikt om det? bra eller dåligt? =)
teton; ja, din ide är inte heller dum, tanken var mest att slippa osb:n, men helst har jag ju den helt klart.
men hur gör man med ljudisoleringen då? eller är det överskattat på ytterväggar? jag tänker först på resonansen som blir när man dunkar i väggen.
kanske ska provmontera o kolla på en vägg..
men hur gör man med ljudisoleringen då? eller är det överskattat på ytterväggar? jag tänker först på resonansen som blir när man dunkar i väggen.
kanske ska provmontera o kolla på en vägg..
Det beror väl på vad du ska använda rummet till. Men som du säger isoleringen tar upp "burk" ljudet.
Bästa är väl egentligen att sätta en markskiva (hård isolerskiva) mellan reglarna. Den tål dessutom fukt bättre. Men är också dyrare.
Annars sätter du något på baksidan om reglarna så att isoleringen inte ramlar bakåt mot väggen. T.ex najtråd lr kortlingsband.
Bästa är väl egentligen att sätta en markskiva (hård isolerskiva) mellan reglarna. Den tål dessutom fukt bättre. Men är också dyrare.
Annars sätter du något på baksidan om reglarna så att isoleringen inte ramlar bakåt mot väggen. T.ex najtråd lr kortlingsband.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden