Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Värmekamera, resultat!

Hyrde en värmekamera för att få bättre koll på vart all värme i huset tar vägen.
    Att döma av resultatet på bilderna så får jag nog ta ut några semesterdagar för att täta huset!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IR_2840.jpg
Visningar:	42
Storlek:	61.4 KB
ID:	57821  

2.    länk #2
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

På andra våningen är det väl risk för att du har köldbryggor i konstruktionen via takstolarna, men givetvis något du måste undersöka.

På den näst sista bilden undrar jag om du inte har drag som smiter in under taklisterna, borde gå att åtgärda med mjukfog, exvis.

Tätningslister runt fönstren skulle nog hjälpa lite oxo!

Intressant att se läckaget via grunden på den sista bilden. Inte jättehög temperatur, men skillnaden mot väggen ovanför är markant.

Bra idé att hyra kameran, det borde fler göra. Även jag som trots att jag jobbade med IR under 20 år aldrig kollat mitt eget hus..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2009

Risken med att termografera sitt hus själv är att man kan jaga läckor som inte finns.
    Glas och metall kan spegla strålning istället för att visa sin egen temperatur. Dvs vinkeln på kameran ger olika värden beroende på vad som reflekteras. Står man exempelvis underifrån och termograferar sitt hus så kan fönster visa massa minusgrader, då är det himlen som reflekteras. Fönsterbleck är också luriga, pga vinkeln och ytan.

4.    länk #4

På andra våningen är det väl risk för att du har köldbryggor i konstruktionen via takstolarna, men givetvis något du måste undersöka.

På den näst sista bilden undrar jag om du inte har drag som smiter in under taklisterna, borde gå att åtgärda med mjukfog, exvis.

Tätningslister runt fönstren skulle nog hjälpa lite oxo!

Intressant att se läckaget via grunden på den sista bilden. Inte jättehög temperatur, men skillnaden mot väggen ovanför är markant.

Bra idé att hyra kameran, det borde fler göra. Även jag som trots att jag jobbade med IR under 20 år aldrig kollat mitt eget hus..
    Jag mätte hela taket också men det såg bra ut, dock hittade jag två ställen där det bokstavligen strömmade in kall luft, där var lägsta temp runt +1grad... Så det blir att bryta upp lite av väggen och isolera.

Att fönstren skulle vara dåliga förvånade inte, men dessvärre satte jag in mer tätningslist härom veckan... Blir till att tänka om där, och samtidigt sätta in ett extra glas tror jag.

Blev också fundersam över läckan vid vägg/gårdsplan, det var likadant även på övriga fasader men inte lika mkt som hos mig, dessvärre är det nog vår golvvärme som ligger bakom...

5.    länk #5
    mycke_nus avatar

Risken med att termografera sitt hus själv är att man kan jaga läckor som inte finns.
    Glas och metall kan spegla strålning istället för att visa sin egen temperatur. Dvs vinkeln på kameran ger olika värden beroende på vad som reflekteras. Står man exempelvis underifrån och termograferar sitt hus så kan fönster visa massa minusgrader, då är det himlen som reflekteras. Fönsterbleck är också luriga, pga vinkeln och ytan.
    Ja, det finns hur många fällor som helst, termografi är en hel vetenskap, men håller man sig till trä och målade ytor brukar det gå bra.

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: värmland

Vågar man fråga vad det kostar att hyra en sådan kamera och vilket företag man kan vända sig till?

7.    länk #7
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Vågar man fråga vad det kostar att hyra en sådan kamera och vilket företag man kan vända sig till?
    Finns på Cramo, i Jönköping kostar det 700:-/dag.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: värmland

Ok Tack! Då ska jag kolla hos min lokala uthyrare När det ändå va lite kompetens i denna tråd passar jag på å ställa några frågor..

När bör man göra detta, Vintertid? Ska man eftersträva så stor tempskillnad som möjligt?

9.    länk #9
    mycke_nus avatar

Ja, du bör göra det när det är så stor skillnad mellan inne- och utetemperatur som möjligt. Sedan får det ju gärna blåsa om du letar drag.

Man får minst problem med reflektioner från himmel och sol om man mäter en mulen dag.

Sätt emissivitetsfaktorn till ca 0,95 (syns uppe till vänster på bilderna ovan) och undvik att mäta på metall. Glas funkar hyfsat med en långvågskamera (de flesta), men tag gärna mätvärden på fönsterglas med en nypa salt.

Välj en kamera med temperaturvisning, de som inte mäter går inte att använda för detta ändamål. FLIR Systems kameror är klart bäst i detta avseende, men de har även modeller som inte mäter, så se upp när du hyr.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Hyrde en värmekamera för att få bättre koll på vart all värme i huset tar vägen.
    Att döma av resultatet på bilderna så får jag nog ta ut några semesterdagar för att täta huset!
    Tyckte inte det såg så väldigt hemskt ut.
    Vad var det för ute temperatur?

Eftersom skalan på färgen ändras så kan man lätt luras att skillnaderna är större än dom är.

På översta bilden så verkar du ha en adapter/biltelefon laddare som egentligen inte skulle vara med och påverka. Du kan antagligen ställa in nivå och mätområde för att få bättre bilder.

11.    länk #11
    mycke_nus avatar

Spotmätningen på 6,9 grader i hörnet kan man nog lita på, fö håller jag med, det är bättre att använda en svartvit skala och undvika ovidkommande heta eller kalla objekt i bilden.

12.    länk #12
    tazs avatar
    taz
    Junior medlem Medlem: Feb 2006

Jag kan hålle med kodror, jag tycker inte att det var några "skräckvärden" Här kan du jämföra med vår termografering i vårat nybyggda hus 2009 så såg det ut så här.

Minus 11 på kattvinden, då skall man beakta att tempen ute var -13 och att det mellan kattvind och sovrum endast är 13mm gips oisolerat.

Ett tips är att göra en trycksättning och få veta hur mycket huset läcker, tyvärr så kostar det en del att göra och är väl bara försvarbart om man är i tvist eller liknande Att göra det bara för att.... nja.

13.    länk #13
    mycke_nus avatar

Nu var det inte en kattvind utan ett bostadsrum, så nog behövs det en åtgärd om det är 7 grader på väggen.

14.    länk #14

Det finns olika modeller, dem enklare kostar runt 7-800:-/ dygn

Den jag hyrde kostade 950:- + moms.

15.    länk #15

Tyckte inte det såg så väldigt hemskt ut.
    Vad var det för ute temperatur?

Eftersom skalan på färgen ändras så kan man lätt luras att skillnaderna är större än dom är.

På översta bilden så verkar du ha en adapter/biltelefon laddare som egentligen inte skulle vara med och påverka. Du kan antagligen ställa in nivå och mätområde för att få bättre bilder.
    Kameran mäter lägsta uppmätt temperatur samt högsta och spot.
    Jag fokuserade på skillnad i rumstemperatur kontra temperaturen där jag upptäckte kalldrag.
    PÅ ett av ställena (ej på bilden med mobilladdaren) var lägsta temp bara +1 grad inomhus..

Utetemperaturen var omkring -1 grad C

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42