Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Ljudisolera innertak

Hej,
    har ett befintligt innertak i mitt badrum som jag vill isolera. Bor i en bostadsrätt med ett antal grannar ovanpå och det går en avlopsstam genom badrummet. Ovanför innertaket är stammen (plaströr) helt oisolerad vilket ger upphov till en hel del ljud och jag upplever att innertaket fungerar lite som en resonanslåda. Under innertaket går stammen bakom en kaklad vägg.

Jag önskar tips om hur jag på bästa sätt minskar oljudet, vilket isoleringsmaterial som är lämpligt och om jag behöver göra någon speciell åtgärd med just röret. Via en inspektionslucka i andra änden av badrummet har jag tagit ett par bilder ovanför innertaket, dels på stammen och på utrymmet som helhet.

Tack på förhand!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2769.jpg
Visningar:	25
Storlek:	80.6 KB
ID:	57269  

Namn:	IMG_2790.jpg
Visningar:	26
Storlek:	68.3 KB
ID:	57270  

2.    länk #2
    FG
    Junior medlem Medlem: Nov 2004

Är det bara avloppsljud du vill bli av med? Har du tänkt ta ner innertaket eller göra jobbet via inspektionsluckan? Avloppsstammen verkar du inte komma åt att göra något med. En enkel lösning skulle kunna vara att fylla utrymmet med stenull.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2008

Ja det är främst ljud från spolning och dusch som jag vill minska. Helst vill jag bara trycka dit någon isolering via inspektionsluckan men skulle kunna tänka mig andra lösningar (ta ner eller ta upp något mer hål) om det skulle leda till ett drastiskt bättre resultat.

Skulle stenull lösa problemet?

4.    länk #4
    FG
    Junior medlem Medlem: Nov 2004

Blir nog svårt att uppnå bra resultat tyvärr eftersom du inte kommer åt hela avloppsröret. Kan tänka mig att en del spolljud kommer genom väggen där röret går också. Men fyll utrymmet så gott det går med stenull, det kostar inte så mycket.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Södermanland

Jag skulle fylla utrymmet med tex ekofiber. Det kryper ut/runt bättre än stenullen och kan tryckes hårdare. Att isolera utrymmet skulle göra att ljud inte kunde fortplanta sig på samma sätt. Du måste dock bygga någon form av sarg eller liknande runt luckan.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Mar 2012

liknande problem..

Hej, jag har ett liknande problem, det är grannen ovans baslåda som han vägrar justera ner (lång historia..men han har länge haft problem med bf styrelsen / föreningen). Tyvärr har jag redan totalrenoverat lägenheten och sänkt taket enl fotot (takyta ca 17 kvm). Det är ett sekelskifteshus fr 1897 och orginaltaket lutade, dvs sänkningen blev mellan 15-20cm hörn till hörn. Vad kan jag göra? De installerade högtalarna på fotona har jag aldrig använt trots kabeldragning ner i väggen. Det är bullrande ljudet från grannens radio som leds ner genom mellantaket samt väggarna. Han spelar o tid och o tid så högt så jag hör nyheter och väder rakt ner. Jag (samt grannarna) har gett upp att knacka på och be honom sänka. Kan jag tex spruta / packa in ngt brandsäkert i taket, stålull, glasfiber genom att plocka ner högtalarna? Eller behöver jag riva allt och börja på nytt? Sänkta taket är reglad som i det andra fotot bifogad som "ingenoren" mailat in. Alla svar emottas tacksamt!

Namn:	Innertaket.jpg
Visningar:	15
Storlek:	54.8 KB
ID:	58814  

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: stockholm

Hej på dig Jag har en liten fråga till dig. När är din bostadsrätt byggd? förr i tiden hade vi inte dessa privata intressen, jag tror dock inte heller vi hade dessa väsnande intressen som vi har idag.

Dagens bostadsrätter som renoveras har mycket liten eller noll isolering upp mot grannen (ljud) det var lite annorlunda då.
    Skulle du bygga ett nytt flerbostadshus idag åker du på mycket strängre krav tror tillomed att vi har klassningar som du måste följa dvs a. b . c. där jag tror c är minimum jag är dock inte säker. men jag kan säga att lite krull (isolering) inte hade hjälpt i ditt fall. Ni får nog antingen sälja eller få H*n flytta

8.    länk #8

Hej och tack för ditt svar! Fastigheten restes 1897, klart långt ifrån det som uppfyller dagens regelverk vad gäller ljudisolering. Vad jag gjorde med min golvrenovering (med hänsyn till grannen under) var att hantverkaren rev ut det gamla golvet, hällde på ett tunt lager flytande cement med stålgaller, sen var det foamunderlag, plastfolie, plywood och slutligen tarketten. Vet ej ordningen men vi hade cirka 5-10cm marginal att jobba med. Grannarna under och jag hör varann aldrig. Vi gick t.o.m. till varandra och lyssnade av. Önskar att den fd missbrukaren och numer heltidsalkoholisten till granne ovan gör detsamma - kanske hjälper. Han har varit på väg att bli vräkt ett par gånger, kanske låter hemskt men det vore en dröm. Finns mer vettiga människor som kan göra mer nytta än väcka/störa grannar i tid och otid.

Alternativet blir som sagt att vi säljer - men det är så synd med tanke på hur mycket tid och energi det gått åt att renovera fram det vi är nöjda med. Tack för svaret i alla fall.

9.    länk #9

Hej tillbaka!

Det låter som en nådig golvhöjning det där! Var det inte uppåt du hade problem?

Hur gjorde du med den generella golv-nivån i lägenheten? Tyvärr ser det ut som det gör idag med grannar som skapar oreda i Brf man kommer ingen vart!

10.    länk #10

Hej! Jo, problemet är uppåt. Men genom golvrenoveringen neråt lärde jag hur man kan isolera för ljud etc, (hela min lgh blåstes ut och nytt packades in). Golvnivån ändrades inte iom att vi rev ut rätt mycket vilket gav marginal bygga och stärka uppåt igen.

Brf kan abonnera på Störningsjouren, en tjänst som samtliga grannar kan ringa till dygnet runt om en granne stör (aktuell granne är den enda som stör i hela fastigheten, det otroliga är att herrn är runt 60+ år och vart missbrukare i hela sitt liv och ärvt lgh:n – att han har staminan kvar…)

Då kommer i alla fall jourhavande vakter förbi och fakturorna för tjänsten är saftiga och skickas till störande granne dock i brfs regi. Betalas inte dessa så blir vederbörande varnad och successivt vräkt, därtill läggs lgh på exekutiv auktion etc. Då kan golvet renoveras enl receptet ovan!

11.    länk #11

Hej! Ja då lägenheten är gammal så använde man troligen gamla och tjocka plank vilket du säkert använt till din fördel när du renoverat!

En dålig nyhet har jag dock för dig. Att vräka en människa är inte det lättaste i detta land oavsett om man äger eller hyr en bostad. Räkningarna kommer precis som du säger läggas på hög. Jag kan garantera dig att att våran kommun inte är intresserade utav en stökpelle till. Du kan nästan räkna med att kommunen kommer bli inkopplad i detta fall då han inte svarar själv, då vi tydligen bara är skyldiga för våra egna handlingar till en viss grad verkar det som.

12.    länk #12

Jo, tjocka plank låg underst - men resultatet neråt blev mycket bra! Men du tror alltså inte att det finns ngt sätt att på ngt sätt förbättra innertaket? Såvida inte hans golv isoleras?

Bodde själv många år utomlands och allt det här är nytt för mig. Har hört att herrns lgh har legat på auktion förut men då hann han betala in hyran tillslut. Förra styrelsens ordf var partisk tydligen pga familjeband till herrns föräldrar etc. Nu har denne avgått och nya styrelsen består av ett gäng jurister som vill agera verkar det som. Har hört om fler fall som vräkts i liknande / mildrare fall. Herrn är redan känt hos polisen / kommunen / suttit straff i flera år..mörka baksidan av ett arv kanske. Han är tydligen harmlös - bara högljudd, ständig påverkad och lever fortfarande i 60-talets hippieera. Men instämmer att det inte är lätt.

13.    länk #13

Nja nu ska du inte ta mina råd till rätten, Men jag kan säga att det spela föga roll så länge han betalar avgiften! Hyresrätt betalar man hyra på och inte avgift och så länge han gör det så sitter han tyvärr på rätt säker mark. Att du hört folk som blivit vräkta pga av mindre är nog till 100% hörsägen det är nog snarare så att vederbörande flyttat och dragit en rövare.

Känner ni att ni har ekonomi att ta er an fallet så kör på men jag skulle inte bli förvånad om han bor kvar när allt är slut.

Allting är så uddlöst i detta land

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42