Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Gävle

Frost på vinden

Hej
    Jag har ett hus från ca 1910 som jag håller på att renovera. Jag var uppe på kallvinden idag och såg att det var frost på spikarna som sticker ned, vinden är isolerad med spån den tidigare ägaren har även rullat ut lite extra isolering,
    Det finns ventiler in på alla gavlarna, men spånet ligger tätt på ytterkanten så det är dåligt med luftspalt där.
    När jag var inne på sommaren var det tort och fint när det regnade så det känns som jag måste göra nått åt ventilationen.
    Tacksam för tips.

2.    länk #2
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Du har en kallvind, som 99.99% av alla svenska husägare. Det är en skitkonstruktion, baserad på principer om varm murstock vintertid. Något som vi sällan har eftersom vi avvecklat olje- och vedeldning.

Läs mer här http://www.lfs-web.se/Vind.htm

Mer ventilation är inte svaret. Dina spikar är köldbryggor.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Gävle

Ja det stämmer, jag köpte huset för två årsedan och har tagit bort oljeäldning och installerat bergvärme så det är inget varm murstock där mera.
    Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?
    Tack för bra länk

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Installera en braskamin?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

5.    länk #5
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro
    Inloggad
    Du får söka på forumet. Finns många trådar i ämnet med riktigt bra råd. Mitt tips till dig är att försöka höja temperaturen på vinden.

6.    länk #6
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Kolla trygghetsvakten.se där finns en del bra tipps.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42