Byggahus.se
Hej
Hittade ingen tråd om detta, kan dock ha missat trots allt, Jag tänkte bygga ett musik rum och då alla inte är lika glad i hög musik, så tänkte jag isolera väggarna min fråga är ska jag då ha ångspärr på båda sidorna av isoleringen??? En bi effekt är ju om man har isolerade innerväggar att om man skulle vilja kunde hålla lägre temperatur i det rummet än resten av huset.

Ångspärr har man aldrig på båda sidor av en vägg, inte någon ångspärr överhuvudtaget om det är innervägg/rums skiljande vägg.

För att du skall kunna få mer hjälp med ditt bygge så måste du beskriva mer om vad du tänkt göra. Ljudisolera väggar är lite lurigt om det skall bli bra.

Det jag hade tänkt göra är att ta bort gipsskivorna i rummet lägga mineralull i facken mellan reglarna. tänkte passa på att komplitera med några extra reglar för att kunna fästa tunga saker i vägen för att därefter sätta upp ny gips, Eventuellt kommer jag att sätta några akustikplattor på väggen exempelvis bakom studio monitorerna, thomann har rätt prisvärda. Vet att om man verkligen ska ljudisolera så ska man i princip bygga ett rum i rum i rummet, så är exempelvis radiostudios byggda men det känns som rejäl överkurs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.