Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: London

Vindsisolering - i England

Hejsan allihopa,
    Min första fråga här, det handlar om att isolera en vind, huset är byggt 2004 och har redan isolering men, när jag gick in i vinden efter att ha flyttat in hittade jag fågelfjädrar, massor av dem så vinden har haft "gäster". Det var dock inte lika illa som det jag hittade sen, råttskit, massor av det, i olika storlekar.

Nu vill jag byta ut all existerande glasfiberisolering, både eftersom den är full med råttskit och piss och jag vill ju lägga in golv också så att jag kan använda vinden som förvaringsplats.. Jag har gjort en del jobb med expanderande skum och nät och jag tror att jag lyckats stänga ute alla råttor nu.

Lite bakgrund, jag bor i London, har köpt ett hus och eftersom byggkvalitén och byggvanorna här är så jävla dåliga vill jag mycket hellre höra efter med svenskar om hur man ska göra. Dessutom är det nog lite annorlunda vad gäller vilket material som är tillgängligt här.

Min vind:
    - Vinden består av gipsskivor med stödjande bjälkar som man kan gå på, men om man kliver på gipsskivorna kommer man braka igenom. Det är alltså ingenting mellan gipsskiva och rum, det gick att titta rakt igenom ett gammalt felborrat hål innan jag täppte till det med expanderande skum.

- Utrymmet mellan bjälkarna, vi kan kalla det rännor, är 55 cm breda och 12 cm djupa, längden är mer eller mindre 7 meter. Det är här engelsmännen tycker att man ska lägga isoleringen rakt av, sen ska man lägga isolering ovanpå, men tvärsöver för att täppa till eventuella gap.

Jag har flera frågor:
    - Eftersom djupet i varje ränna är 12 cm, men jag gärna vill ha mer än 12 cm isolering, är det ok att köpa tjockare isolering (glasull) och trycka ihop den? Eller försämrar man isoleringens funktion då? Jag avser ju att lägga golv i form av spånskiva ovanpå vilket är anledningen till att jag inte kan lägga isolering lager på lager ovanför bjälkarna.

- En elektriker har installerat spotlights i två badrum och på dessa ställen har han monterat en metallåda kring spottarna så att de inte kommer i kontakt med isoleringen samt håller värmen borta. ska man spika över dessa när man lägger spånskiva, eller är det kanske en ide att lämna dem exponerade ifall man behöver komma åt dem?

- Vad gäller spånskivorna, de har rännor så att de sitter ihop och ger varandra stöd, ska man spika fast dem, eller borra hål i förväg och skruva fast dem? Också med framtiden i tanke, ifall man behöver öppna upp.

- Bör jag lägga fuktspärr? Hur fäster jag den? Att häfta fast den verkar korkat, då skapar man ju hål i den. Jag kan tillägga att det finns inga synliga hål mellan gipsskivorna, alla badrum har fläktar som leder ut den fuktiga luften.

- En del engelsmän rekommenderar att man lägger ett lager med aluminum (thermal insulator) i botten ovanpå gipset, innan man lägger glasull. Denna typ av material:
    http://www.wickes.co.uk/thermal-insu...l/invt/210022/

Jag vet att det finns olika alternativ för isolering, men just glasfiber är subventionerat av engelska staten just nu och man får en hel rulle för en dryg 50-lapp, alltså väldigt billigt.
    http://www.wickes.co.uk/loft-roll-in...n/invt/161209/

Dessutom är denna glasfiberisolering tillverkad utan formaldehyde, så den verkar bra ur hälsosynpunkt också
    http://www.knaufinsulation.co.uk/pro...ool_slabs.aspx

Vad säger ni? Vad ska man tänka på?
    Bilder på vinden finns här:
    https://plus.google.com/photos/11183...96210186481441

Jag är jättetacksam för svar och tips :-)

2.    länk #2
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Beträffande fuktspärren så skall du nog höra dej för hur man gör i England eftersom klimatet är mycket mildare än i Sverige. Det är inte alls säkert att det behövs, eller att den skall sitta innanför isoleringen.

12 cm verkar väl annars vara en vettig mängd isolering i ett milt klimat, jag tror aldrig du kan räkna hem mer om det inte är så att du kör A/C hela sommaren.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Är vinden ventilierad? Sitter det ventiler i gavlarna eller är det en spalt i takfoten?

4.    länk #4
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Det låter på din beskrivning precis som samma lösning som hemma, samma skit här alltså. Vi har bara lite mer isolering pga klimatet.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Isoleringen får inte komprimeras då minskar verkan och i värsta fall rasar undertaket in på övervåningen. 12 cm räcker bra i England. Aluminium som reducerar en redan minimal strålvärme är överflödig. Gipsskiktet skall totalt sett vara lufttätt för att inte vind skall kunna blåsa in. Därefter ny isolering och överst sk spontade golvspånskivor, vilka kan limmas i skarvarna och sedan skruvas med därtill avsedd skruv. Då får du ett stabilt golv på vinden, som kan användas för förvaring.

Råttorna knatar uppför stenväggar. Har man trä som i Sverige med luftspalt så får man se till att råttorna inte kan spring där eller komma in i luftspalten mellan tak och vägg. Det håller även våra små vänner småfåglarna som är mycket intresserade av isoleringsmaterial.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42