Hej
Kan man tilläggsisolera direkt på eternit plattor? Eller är det olämpligt och det bästa är att ta bort dom?
Har förstått att dom är ofarliga så länge dom är hela
Vi har den lösningen på vårt hus. Det var förra ägaren som isolerade utanpå eterniten.Och det verkar ju fungera bra. Men hade jag gjort det själv nu så hade jag nog plockat ner plattorna. Mest för att kunna inspektera timret bakom och ev byta det som var dåligt.
Gudfader
Medlem: Jan 2003
Län: Stockholm
Favorit i repris.'
Någon kommer hävda att eternit är livsfarligt och att du borde spärras in för blotta tanken på att röra skivorna.
Någon kommer hävda att du måste anlita ett företag som plastar in hela kvarteret och river ner eterniten iklädda rymddräkter.
Någon kommer hävda att det kostar en gazillion att bli av med eterniten på sopstationen.
Någon kommer hävda att det inte är någon fara, gör hur du vill.
Någon kommer säga att det går bra att tilläggsiolera utanpå och det är sant.
Någon kommer säga att det känns bäst att ta bort allt skit under och bygga på det som finns under eterniten (antagligen en gammal fasad?) och det är också sant.
Några kommer diskutera hur farligt eller ofarligt eternit är i denna form och den diskussionen kommer bli rätt tjafsig.
Har precis i dagarna avslutat fasadbyte på vårt hus som hade en sån där fin beklädnad av eternit. Tog ner plattorna själv utrustad med andningsskydd, handskar, kläder som skulle slängas och mycket fukt på plattorna. En container hyrdes för att dumpa all eternit i och räkningen på den kom igår. 5000 kronor inklusive hyra, frakt, deponering och moms. Tog väl ca 15 timmar att plocka ner allt och städa undan. Känns riktigt skönt att ha lagt de där extra timmarna på att få ett hus med brädfodring och ingen eternit under. Passade naturligtvis på att tilläggsisolera och byta samtliga fönster också när jag ändå var i farten...