Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2005

Isolering nära rör från kaminen

Hej,

Jag har ett ventilationsrör på yttervinden som går från badrummet till en plåthuv på taket. Det har varit endast självdrag men nu har jag satt in en badrumsfläkt för att vädra ut fuktig luft lite mer effektivt.

Det ventilationsröret ska isoleras har jag förstått. Problemet är bara att det går upp till plåthuven tätt intill röret som kommer från vår täljstenskamin. De delar samma plåthuv. Jag undrar helt enkelt vad jag ska använda för material för att isolera röret. På några ställen är det så lite som 2 cm mellan ventilationsröret och röret från kaminen.

Å andra sidan verkar det inte vara så kinkigt... det finns redan vanlig mineralull som ligger intill röret från kaminen på ett par ställen. Jag gissar att det röret är så väl inkapslat/isolerat att det inte blir så varmt och brandfarligt.

Någon som vet? Någon som gjort något liknande?

2.    länk #2
    Banned Medlem: Apr 2011
    Län: Västra Götaland

Hur varmt tror du det blir?

Vanlig stenull brukar alltid fungera bra.

3.    länk #3

Jag har ingen aning om hur varmt röret blir. Röret är bra mycket tjockare på yttervinden jämfört med rummet där kaminen står, så jag gissar att det är någon form av extra inkapsling.

4.    länk #4

Förmodligen ett 50 rör som de kallar dem de brukar vara godkända 5 cm från brännbart material

Du får väl elda och se hur varm det blir.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Uppsala

Du skulle kanske kunna använda den här där rören ligger som närmast varandra:
    http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/i...dmatta-6m.html

6.    länk #6
    Lizzardos avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Örebro

En 30 mm matta går att få dit där det endast är 20 mm om man rycker, sliter och bråkar lite med den.
    Alternativt så kan man platta till den innan.
    Inte helt optimalt rent tekniskt men det går
    Opel Astra Gsi Turbo: http://www.garaget.org/?car=76437

Fiskarheden Hägern under uppbyggnad: http://lizzardo.shutterfly.com/

7.    länk #7

Tackar för tipsen.
    Vet någon om det här är ett jobb som jag får göra själv, med tanke på regler, hemförsäkring osv?

8.    länk #8

Tackar för tipsen.
    Vet någon om det här är ett jobb som jag får göra själv, med tanke på regler, hemförsäkring osv?
    Som vanligt skall det vara "fackmannamässigt utfört" men fråga sotaren, hans ord väger tyngst i detta fall.

Jag är rätt säker på att han säger att det kan du göra själv.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Kalmar

Närmast skorstenen måste det vara stenull, det får inte vara glasfiberull eller annat brännbart.
    Du får isolera själv runt skorstenen om du vill.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42