Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2005

Isolera vinden (snedtak)

Hej.
    Funderar mycket på att isolera och inreda vinden.
    Undrar hur byggmax's vindskyddsfolie fungerar att
    användas för att skapa luftspalt mot masoniten under pannorna?
    Känns smidigare att "klämma" fast den med en regel än att hålla
    på med masonit eller tillverkarnas egna dyra system.

/Daniel

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

du måste ju hålla reda på var du har plasten så du inte skapar en oventielrad påse uppe på vinden.

Ovan isoleringen skall man ju inte ha någon plast.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Hej.
    Funderar mycket på att isolera och inreda vinden.
    Undrar hur byggmax's vindskyddsfolie fungerar att
    användas för att skapa luftspalt mot masoniten under pannorna?
    Känns smidigare att "klämma" fast den med en regel än att hålla
    på med masonit eller tillverkarnas egna dyra system.

/Daniel
    Jag har gjort så på ett par ställen, men hade inte rekommendera det.
    När det blåser väldigt mycket så suger vinden tag i folien och "rycker" den upp och ner, vilket både låter en hel del, och lär suga luft fram och tillbaks genom isoleringen, och i isoleringen vill man ju att luften ska röra sig så lite som möjligt.

Jag kommer byta ut vindskyddsfolien när jag ska lägga om taken om ett par år.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2005

Tack Daniel78!

Just att du tillade att vid takomläggning kommer du ta bort den gör att jag bestämt mig för att undvika den lösningen.
    Då blir det masonit då.................. eller nån annan lösning?

/Daniel

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Masonite och lite lister att fästa den i fungerar utmärkt, tänk på att eventuellt lägg en eller två lister på svallet också ifall du har takstolarna 120mm c/c, för att säkerställa att masoniten inte buktar upp och lägger sig mot svallet och blockerar luften.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

Varför inte masonit? Den är ju billig och beprövad. Tror jag skulle skruvat fast någon liten listbit på baksidan även vid mindre c/c, så behöver man inte oroa sig när man trycker dit isoleringen.

7.    länk #7
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Finns ju även trapetsformad cellplast för ändamålet, då behöver man inte greja med masonit o skruva list osv.

Jag satte även en list på kortsidan av masoniten.. ja alltså, på den sidan som är mot isoleringen.
    Så blir det inte så sladdrigt/vågigt med varierande luftfuktighet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42