Hej.
Funderar mycket på att isolera och inreda vinden.
Undrar hur byggmax's vindskyddsfolie fungerar att
användas för att skapa luftspalt mot masoniten under pannorna?
Känns smidigare att "klämma" fast den med en regel än att hålla
på med masonit eller tillverkarnas egna dyra system.
Hej.
Funderar mycket på att isolera och inreda vinden.
Undrar hur byggmax's vindskyddsfolie fungerar att
användas för att skapa luftspalt mot masoniten under pannorna?
Känns smidigare att "klämma" fast den med en regel än att hålla
på med masonit eller tillverkarnas egna dyra system.
/Daniel
Jag har gjort så på ett par ställen, men hade inte rekommendera det.
När det blåser väldigt mycket så suger vinden tag i folien och "rycker" den upp och ner, vilket både låter en hel del, och lär suga luft fram och tillbaks genom isoleringen, och i isoleringen vill man ju att luften ska röra sig så lite som möjligt.
Jag kommer byta ut vindskyddsfolien när jag ska lägga om taken om ett par år.
Just att du tillade att vid takomläggning kommer du ta bort den gör att jag bestämt mig för att undvika den lösningen.
Då blir det masonit då.................. eller nån annan lösning?
Masonite och lite lister att fästa den i fungerar utmärkt, tänk på att eventuellt lägg en eller två lister på svallet också ifall du har takstolarna 120mm c/c, för att säkerställa att masoniten inte buktar upp och lägger sig mot svallet och blockerar luften.
Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: Kronoberg
Varför inte masonit? Den är ju billig och beprövad. Tror jag skulle skruvat fast någon liten listbit på baksidan även vid mindre c/c, så behöver man inte oroa sig när man trycker dit isoleringen.
Senior medlem
Medlem: Sep 2008
Län: Uppsala
Finns ju även trapetsformad cellplast för ändamålet, då behöver man inte greja med masonit o skruva list osv.
Jag satte även en list på kortsidan av masoniten.. ja alltså, på den sidan som är mot isoleringen.
Så blir det inte så sladdrigt/vågigt med varierande luftfuktighet.