16 722 läst ·
79 svar
17k läst
79 svar
Hjälp! 5-12 grader kallt i ett av våra rum i bostadsrätten
Hur tittar jag vad som står i kanal 5?R Göran skrev:Jag har själv en Nibe Fighter 310P så jag kan nog anse att jag är expert på den.
Bakom plåten finns en transformator med olika lindningar märkta med olika spänningar för avluftfläkten. Jag kör oftas på den lägsta som är 115 Volt eller 140 Volt. Din transformator är förmodligen ställd på full blås. Om du tittar på kanal 5 (avluftstemperaturen) på pannan så skall den ligga runt 0 grader. Inte under men strax över. Ligger den högra så kör du för mycket luft.
Ta hjälp av någon elkunnig kompis så fixar ni denna kontroll lätt. Din servicegubbar behöver du ta i örat. Har du ingen manual finns den på www.nibe.se.
Men glöm för Guds skull inte att stänga av strömmen!
Kan man koppla om varvtalen själv alltså?
Hihi.. Bott i vindtunnel lät lustigt men stämmer säkert..R Göran skrev:Stryp absolut inte ventilerna, då förstärks problemet !!!! Däremot skall avluftsfläkten ställas ner till rimligt värde - då minskar kallraset från ventilerna. Dessutom kommer elförbrukningen att minska. Ni har ju uppenbarligel bott i en vindtunnel mer eller mindre.
I mitt hus på 110 kvm gör jag av med 5.500 kWh i uppvärmning. Utöver detta tillkommer allmän hushållsel med 5.000 kWh totalt ca 10.500 kWh.
Jag vet inte hur många kWh vi förbrukar men varje månad dec-mars har vi aldrig elräkning på mindre än 1500/månad..
Elementen i barnens rum blir hyffsat varma..Noseone skrev:Vi har oxå en Nibe 310P. Filtret i den skall rengöras typ var 3:e månad, tallriksventilerna skall tas ned å rengöras några gånger om året de oxå. Det gör man enkelt själv.
Vi bor på 120 kvm å har ca 14-15.000 kWh total elkonsumtion om året.
I vår familj har vi inga kalla näsor eller fingrar, det skall man inte behöva ha.
Tycker sen att du skall sluta serva Niben med firma. Lär dig de där enkla grejerna som jag skrev ovan så räcker det gott å väl. Det som R Göran skrev om elkopplingar å dylikt är mer än överkurs.
Kommer inte ihåg om vi fått svar på om elementet i barnens rum va varmt?
Filtret gör vi rent och likaså tallriksventilerna. Men enligt ventilationskillen jag pratade med skulle jag INTE röra tallriksventilerna då jag inte kan sätta tillbaka dem i rätt läge utan att mäta med hjälp av experter??
Han trodde ju att mycket av felet låg i att jag snurrat på dem?
Ifall ventilationskillarna har justerat flödena ENDAST genom att skruva in ventilerna, och inte dragit ner varvtalet på fläkten, då anser i alla fall jag att dom gjort fel.Bjorkefall skrev:Elementen i barnens rum blir hyffsat varma..
Filtret gör vi rent och likaså tallriksventilerna. Men enligt ventilationskillen jag pratade med skulle jag INTE röra tallriksventilerna då jag inte kan sätta tillbaka dem i rätt läge utan att mäta med hjälp av experter??
Han trodde ju att mycket av felet låg i att jag snurrat på dem?
Justeringen påbörjas med att ha alla ventiler fullt öppna, sedan ställer man in varvtalet på fläkten, sedan justerar man in rum för rum.
Ja jag har ingen aning om vilka inställningar som gjordes vid installationen.Daniel78 skrev:Jag tittade i manualen på nibe hemsida, och det är som R Göran säger, man måste koppla om en kabel för att sänka varvtalet på fläkten, från fabrik är den satt på högsta varvtal.
Anledningen till att det blir kallare i ett rum än dom andra är för att luften tar den enklaste vägen som finns, och det ska vara genom till-luftventilerna, men om dom inte räcker till så sugs det in luft på andra ställen också, så som i skarvar i vindpappen, och eftersom det är svårast att få det tätt (och vindpapp spricker lättast) i hörn och anslutningar mellan vägg och tak/golv, så är det där du får in luften.
Någonting är såklart fel i barnens rum, men ifall det är så pass allvarligt läckage att det motiverar att börja riva väggarna, det är en annan fråga.
Undertrycket måste fixas först, sedan får man kontrollera temperaturen igen, har ni tur så räcker det.
Ni kan testa att stänga av frånluftvärmepumpen och se ifall det blir varmare i barnens rum, eller ifall draget runt fönstret försvinner, det ska även blir lättare att öppna ytterdörren när värmepumpen är avstängd
Besiktningsgubben ni hade på besök skulle självklart förstått vad felet kunde bero på, och gjort lite experiment med värmepumpen när han ändå var på plats, men hans slutsats att kontakt med ventilationskunnig är det ända sättet att lösa problemet håller jag fullständigt med om.
Vad har ni för typ av serviceavtal på värmepumpen och när var dom på besök senast?
Har du några protokoll från senaste besöket?, det borde isåfall gå att utläsa vad dom gjort för kontroller och åtgärder, och en flödeskontroll och justering borde vara standard tycker jag.
Det kan vara så illa att värmepumpen skulle justeras när den installerades, men att det aldrig gjordes, och efter det har ingen brytt sig om att justera den eftersom husets volym inte har ändrats, utan allt som gjorts sedan dess har varit rengöring och filterbyten.
Vid servicetillfällena gör de rent fläkt och rattar lite på någon kurva tror jag och kollar att inga delar är trasiga..
Vi ska testa att stänga av pannan och se vad som händer med att öppna ytterdörr
Ja de som servar pannan varje år kollar aldrig på tallriksliknande ventilerna utan bara på pannan..Daniel78 skrev:Ifall ventilationskillarna har justerat flödena ENDAST genom att skruva in ventilerna, och inte dragit ner varvtalet på fläkten, då anser i alla fall jag att dom gjort fel.
Justeringen påbörjas med att ha alla ventiler fullt öppna, sedan ställer man in varvtalet på fläkten, sedan justerar man in rum för rum.
Kan jag se vilket varvtal fläkten är inställd på?
Jo en sak till jag tänkte på..
De där tallriksliknande ventilerna på väggen (vi har i badrum, klädkammare, kök och tvättstuga).. Om det är hyffsat tyst i rummen så hör man hur det susar/blåser? Inne i dessa ventiler/rör. Speciellt i badrum och klädkammaren..
Är det normalt?
Och om det är undertryck.. Är de för mycket eller för lite öppna då?
De där tallriksliknande ventilerna på väggen (vi har i badrum, klädkammare, kök och tvättstuga).. Om det är hyffsat tyst i rummen så hör man hur det susar/blåser? Inne i dessa ventiler/rör. Speciellt i badrum och klädkammaren..
Är det normalt?
Och om det är undertryck.. Är de för mycket eller för lite öppna då?