Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Gävleborg

Luftspalt mellan isolering och gammal panel

Hej,

Har upptäckt att husets tillägsisolering inte ser ut att vara så smart utförd?

Man har lagt isoleringen direkt mot den gamla panelen som verkar ha varit en lockläcktspanel, där man rivit bort lockläckten så att en luftspalt på ca 2x2 cm bildats mellan tillägsisolering och vägg.

Nertill är det helt öppet så att luft kan strömma in i luftspalten, känns som att tillägsisoleringen är rätt meningslös när man har en massa luft som strömmar in.

Frågan är hur mycket det hjälper om man skulle täta "luftspalten" nertill på väggen med fogskum? Eller om det kanske skulle göras både upptill och nertill på väggen?

Eller blir det ändå inte tätt nog?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Det kan ju faktiskt vara än värre att det finns luftspalt mellan den gamla isoleringen och den gamla väggen. Då hjälper det inte med fogskum. Normalt brukar man ju ha en luftspalt mellan brädvägg och vindpapp eller asfaboard. Därför skall man givetvis ta bort det gamla yttermaterialet vid tilläggsisolering.

Kolla att det inte finns ytterligare någon luftspalt längre in. Då är det helkört. Är det tätt så duger det nog med din fogskumidé!

3.    länk #3
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Jag antar att du har luftspalt på den nya panelen? Alltså utanför tilläggsisoleringen.

4.    länk #4

Ingen luftspalt finns mellan den gamla panelen och väggen.

Luftspalt på ca 2-3 cm finns mellan tillägsisolering och den "nya" panelen.

5.    länk #5

Ja då gäller det att täppa till de 2x2 cm rejält t ex med fogskum! Det håller förhoppningsvis även mössen borta!

6.    länk #6
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Hold your horses!

Att spruta in fogskum, som ju expanderar kraftigt, täpper naturligtvis till öppningen på 20x20 mm.
    Men samtidigt skapas nya luftläckor melllan den gamla panelen och tilläggsisoleringen, genom att fogskummet expanderar och trycker undan isoleringen.

Mitt förslag:
    skär till bitar av isolering (glasull/stenull) som passar i 20x20mm öppningarna och tryck upp så långt det går, kanske 100 - 200 mm. Då får luften inte tillgång till hålrummen, och isolationseffekten blir nog OK.

7.    länk #7

Hold your horses!

Att spruta in fogskum, som ju expanderar kraftigt, täpper naturligtvis till öppningen på 20x20 mm.
    Men samtidigt skapas nya luftläckor melllan den gamla panelen och tilläggsisoleringen, genom att fogskummet expanderar och trycker undan isoleringen.

Mitt förslag:
    skär till bitar av isolering (glasull/stenull) som passar i 20x20mm öppningarna och tryck upp så långt det går, kanske 100 - 200 mm. Då får luften inte tillgång till hålrummen, och isolationseffekten blir nog OK.
    Jag är böjd att hålla med dig. Fasen det var min idé två som jag inte framförde! I mitt hus har jag råttsäkrat spalterna med en träbit med lite glapp. Dvs det utrymme och separation som normalt skall finnas vid glespanel och lockläkt. Men kanske håller isolering även mössen borta. Annars är ju fåglar som galna efter detta - särskilt på hösten.
    Senast redigerad av R Göran 2011-11-28 23:35

8.    länk #8

Hold your horses!

Mitt förslag:

Ja, det kanske har rätt i att fogskummet trycker undan isoleringen . Får försöka med ditt förslag istället, det låter ju vettigt!

9.    länk #9
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Kanske finns nån bottningslist som passar?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42