5 525 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Luftspalt mellan isolering och gammal panel
Hej,
Har upptäckt att husets tillägsisolering inte ser ut att vara så smart utförd?
Man har lagt isoleringen direkt mot den gamla panelen som verkar ha varit en lockläcktspanel, där man rivit bort lockläckten så att en luftspalt på ca 2x2 cm bildats mellan tillägsisolering och vägg.
Nertill är det helt öppet så att luft kan strömma in i luftspalten, känns som att tillägsisoleringen är rätt meningslös när man har en massa luft som strömmar in.
Frågan är hur mycket det hjälper om man skulle täta "luftspalten" nertill på väggen med fogskum? Eller om det kanske skulle göras både upptill och nertill på väggen?
Eller blir det ändå inte tätt nog?

Har upptäckt att husets tillägsisolering inte ser ut att vara så smart utförd?
Man har lagt isoleringen direkt mot den gamla panelen som verkar ha varit en lockläcktspanel, där man rivit bort lockläckten så att en luftspalt på ca 2x2 cm bildats mellan tillägsisolering och vägg.
Nertill är det helt öppet så att luft kan strömma in i luftspalten, känns som att tillägsisoleringen är rätt meningslös när man har en massa luft som strömmar in.
Frågan är hur mycket det hjälper om man skulle täta "luftspalten" nertill på väggen med fogskum? Eller om det kanske skulle göras både upptill och nertill på väggen?
Eller blir det ändå inte tätt nog?
Det kan ju faktiskt vara än värre att det finns luftspalt mellan den gamla isoleringen och den gamla väggen. Då hjälper det inte med fogskum. Normalt brukar man ju ha en luftspalt mellan brädvägg och vindpapp eller asfaboard. Därför skall man givetvis ta bort det gamla yttermaterialet vid tilläggsisolering.
Kolla att det inte finns ytterligare någon luftspalt längre in. Då är det helkört. Är det tätt så duger det nog med din fogskumidé!
Kolla att det inte finns ytterligare någon luftspalt längre in. Då är det helkört. Är det tätt så duger det nog med din fogskumidé!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hold your horses!
Att spruta in fogskum, som ju expanderar kraftigt, täpper naturligtvis till öppningen på 20x20 mm.
Men samtidigt skapas nya luftläckor melllan den gamla panelen och tilläggsisoleringen, genom att fogskummet expanderar och trycker undan isoleringen.
Mitt förslag:
skär till bitar av isolering (glasull/stenull) som passar i 20x20mm öppningarna och tryck upp så långt det går, kanske 100 - 200 mm. Då får luften inte tillgång till hålrummen, och isolationseffekten blir nog OK.
Att spruta in fogskum, som ju expanderar kraftigt, täpper naturligtvis till öppningen på 20x20 mm.
Men samtidigt skapas nya luftläckor melllan den gamla panelen och tilläggsisoleringen, genom att fogskummet expanderar och trycker undan isoleringen.
Mitt förslag:
skär till bitar av isolering (glasull/stenull) som passar i 20x20mm öppningarna och tryck upp så långt det går, kanske 100 - 200 mm. Då får luften inte tillgång till hålrummen, och isolationseffekten blir nog OK.
Jag är böjd att hålla med dig. Fasen det var min idé två som jag inte framförde! I mitt hus har jag råttsäkrat spalterna med en träbit med lite glapp. Dvs det utrymme och separation som normalt skall finnas vid glespanel och lockläkt. Men kanske håller isolering även mössen borta. Annars är ju fåglar som galna efter detta - särskilt på hösten.KnockOnWood skrev:Hold your horses!
Mitt förslag:
Redigerat:
KnockOnWood skrev:Hold your horses!
Mitt förslag:
Ja, det kanske har rätt i att fogskummet trycker undan isoleringen
Klicka här för att svara