Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: sthlm

Isolering av snedtak i förråd

Jag har ett förråd i anslutning till mitt radhus, som jag tänker isolera för att kunna hålla temperaturen över nollgradigt på vintern.

När det gäller isolering av snedtaket (från insidan) har jag fått tre olika förslag.

1.
    25 mm reglar för luftspalt
    masonit
    mineralull
    glespanel
    Innertak

2.
    25mm reglar (luftspalt)
    S k. takstolsskivor, altså pappbelagd mineralull.
    glespanel
    innertak

3.
    25mm reglar (luftspalt)
    Cellplastisolering
    glespanel
    innertak.

Vilken variant ska jag använda? Kanske någon helt annan metod?

Tacksam för svar.

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Uppsala

Intressant ämne - då jag sitter i lite samma sits då jag tänkte isolera en del av mitt kallgarage.
    Hur har du löst ditt golv?

Jag ser att inget av förslagen har någon form av ångspärr, bör man inte ha det?

Mitt tak tänkte jag göra som så: luftspalt, mineralull, gles, ångspärr, gips.
    Likande ditt förslag 1 alltså, minus masoniten - vad gör den för nytta? Vindskydd?

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne

Kan inte släppa det men jag tror på isodrän i taket såna fall.
    Tyvärr har jag inget att backa upp det med men du kan väl prova och säga hur det ser ut om 25år?

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: sthlm

Jag har förstått det som att man inte ska ha ångspärr om den temperatur man har tänkt hålla inte överstiger 10-15 grader. Min tanke är att hålla temperaturen några grader över noll på vintern.
    Säg gärna emot om jag har fattat fel.

Ang. golvet, som är gjuten platta, har jag fått följande råd.
    Platonmatta
    Cellplast
    Golvspån

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Uppsala

Det haglar ju inte taktips i din tråd direkt...
    Tack för golvtipset, jag kommer nog landa i platon - isodrän - plast - golvspån - foam - klickgolv.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42