Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Joenss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: Skåne

Tilläggsisolera tegelhus inifrån?

Hej.

Tänkte börja med att förklara vad det är som händer och vad vi har för förutsättningar.

Tegelhus byggt 1932 tillbygg under 70tal.

Det ser ut på följande vis i vägge:
    Tegel
    luftspalt
    lite lite isolering
    plankvägg på regel

Problemet vi har är att den luft som ligger i väggen rör sig vilket resulterar i att väggarna kyls av(och även golvet).
    Jag har satt vindpapp i källaren på vissa ställen för att testa och se hur det blir. Temperaturen på väggarna på nederplan har ökat ca 1.5-2°c på de ställen det är gjort. Så det gör ju skillnad!!!

Min tanke är att när jag river innerväggarna för att göra om detta att jag sätter papp där jag kommer åt för att sedan isolera hela vägen ut mot teglet. (papp mellan isolering och tegel?)
    Om jag enbart sätter isolering så kommer ju den kalla luften att gå igenom och kyla av isoleringen så den inte kommer att göra någon skillnad.

Det kommer isf att bli flera omgångar med vindstoppande papp längs med ytterväggen.
    Om vi börjar nerifrån så blir det papp i källaren, luft/balk, papp i väggen vid golv på bottenplan, isolering, papp i tak på bottenplan, luft/balk, papp golv ovanvån, isolering, papp tak ovanvån, luft/balk, vind.

Vad kommer att hända där det är balk och luft? det kommer att bli lite luftrörelse och itne hundra tätt men det borde väl inte samlas fukt som förstör där?

Är detta en ok lösning eller är det helt uppåt väggarna?

Hoppas min förklaring är klar nog för att förstå.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2011

Hur lite är lite lite isolering? Tretex eller nån annan träfiberskiva?
    När det gäller isolering på insidan av en tegelvägg ska man nog ta sig en ordentlig funderare. Jag önskar att jag hade mer kunskaper inom området innan jag köpte ett hus med tilläggsisolering på insidan av en tegelvägg.

Att det rör sig lite i din vägg kanske bara är bra för din väggs kondition. Mitt råd är att prata med någon som kan gamla hus, även om det kostar nån krona.

3.    länk #3
    Joenss avatar

Lite isolering rör sig om 1-2cm ungefär. Verkar inte heller vara hela vägen runt utan bara på vissa ställen... ??

Vad menar du med att du önskar att du visste mer när du köpte det huset? Har du problem? Isf vilka problem?!?

Jag ska riva väggarna inom kort och kommer då mer se hur det ser ut. Men ville främst ha en plan på hur jag ska göra redan innan jag river upp det. kanske inte en avancerad detaljplan men iaf en uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel.

4.    länk #4

Okej, vi hade från utsidan sett : Puts, Tegel(ensten), läkt/luftspalt, tretex/träfiberplatta, 4-5 lager gammal tapet, reglar och 45mm isolering, ångspärr och gips.

Det blev inte så bra, nu har vi lättbetong och tegel som förhoppningsvis ska göra livet lite bättre. Lite högre uppvärmningskostnad, men en friskare vägg.

Mitt tips är att rådfråga en besiktningsman eller liknande för att få lite tips om vad man kan och inte kan göra och framför allt vad som kommer att hända med din nya vägg i framtiden.

Det är ju så klart många faktorer som spelar in, att isolera på insidan kan mycket väl fungera men det kan också bli väldigt fel.

5.    länk #5
    Joenss avatar

Vi kommer att göra som så att vi isolerar 45mm och reglar upp ytterväggarna och tar en bit av rummet till detta. Då får vi det smidigt med all ny el och sånt.

Kommer inte röra det inåt väggen utan låta tretex vara kvar och allt sånt.

Ingen ångspärr kommer att installeras, kommer även att ta ett rum i taget tills hela huset är gjort. Vi kommer ändå att gå rum till rum... tanten och jag tittar på arga snickaren och tänker, låt det inte bli så här..

6.    länk #6
    Joenss avatar

Isolering?
    Roxull?
    Gul glasfiberisolering?
    Frigolit?

Vad är bäst?

Innerväggarna kommer vi bara att smälla på gips på tretex(och en liten bit murstock).
    Hur är det med renoveringsgips på ojämn tretex? Sambon är helt inne på det och jag är lite skeptisk när det gäller "fladderfaktorn". Dvs hur stabil är 6mm gips? Kräver den att det är något jämnt bakom den överallt eller gör det inte så mycket om det ligger luft mellan gips och tretex på sina ställen?

Sen är ju frågarn om man ska köra med enbart gips eller om man ska ta en träfiberskiva bakom, så man har något att fästa i...
    Senast redigerad av Joens 2011-12-05 10:56 Anledning: mer frågor!

7.    länk #7

Jag skulle vara väldigt försiktig med att isolera på insidan, men om ni bestämt er för att göra det så skulle lämna inte kvar något gammalt. Bort med tretexen! Helst inget trä i kontakt med ytterväggen. "Putsa" ytterväggen, det behöver inte bli jämnt och snyggt, ta en kvast och blanda lös puts och skvätt på för att binda den gamla ytan. Det sista du vill ha i din nya luftspalt är organiskt material för det är förmodligen där du kommer få din daggpunkt.

Angående val av isolering så vill jag tipsa dig om träullsplattor, jag har själv aldrig använt dem men jag skulle gärna gjort det. Lite sämre isolerande egenskaper men motståndskraftiga mot både brand och vatten. Kolla upp dem! http://www.traullit.se

Och det går säkert att mura upp dem eller såga till så att de passar lagom mellan golv och tak och sätta någon distans mitt på mot ytterväggen så man inte knäcker dem. De är goda putsbärare men det går säkert bra att skruva gipsen direkt i.

Anledningen till att jag är lite negativ till isolering på insidan är att jag precis spenderat en smärre förmögenhet i att åtgärda resultatet av en 30 år gammal tilläggsisolering.

Så om ni isolerar på insidan, se då till att det är rent och snyggt i luftspalten eller allra helst köp raggsockor fundera på en annan lösning

8.    länk #8
    Joenss avatar

Tegel(ensten), luftspalt, liggande träpanel, tretex/träfiberplatta, 4-5 lager gammal tapet, reglar och 45mm isolering, och gips.
    Nu saxat jag lite från dig Hås, men det kommer att bli på det viset.

Luftspalten kommer vi inte att göra något med så det borde väl inte påverka något? Eller menar du att vi skulle flytta daggpunken in i tex de liggande planken? Det kommer ju inte att vara någon kontakt med ytterväggen då det är en luftspalt mellan....

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Jag blir lite orolig för en del svar du fått. Du har på våning ovan mark, tegel, luftspalt (som är helt avgörande) och liggande träpanel. Denna träpanel gör att resten kan liknas vid väggen på ett vanligt trähus. Efter träpanel kan du ha vindskydd av papp eller asfaboard eller möjligen treetex. Därefter kan du isolera hur mycket som helst inåt i huset. Börja inte och förstör fasaden och luftspalten. Använd vanliga byggskivor för cc 60.

Varför vill du inte ha någon ångspärr inåt? Finns det ingen ångspärr i tak?

Skall du isolera källaren, som förmodligen har en helt annan konstruktion gäller helt andra regler
    Senast redigerad av R Göran 2011-12-05 20:57

10.    länk #10

Då ber jag om ursäkt, men förklara gärna för mig hur den liggande träpanelen gör att konstruktionen kan liknas vid ett vanligt trähus?

Var kommer daggpunkten i väggen att hamna? Jag vill ha det till att den i dagsläget ligger någonstans i tegelstenarna och det är ju ingen fara. Men var hamnar den om vi lägger lite isolering på insidan?

Om luftspalten är ren och snygg, med vindpapp på utsidan av en regelstomme med lite isolering i så kan det kanske fungera, men med liggande träpanel som förmodligen är förankrad i tegelväggen med en läkt som distans för att få luftspalten, tretex på det med 4-5 lager tapet.

Isolering på det så kan vi kanske hjälpas åt att plocka svamp i väggen sen?

Skulle bara vilja skrika rätt ut: Gör det inte!

Men R Göran, snälla tänd lampan åt mig om jag famlar runt i mörkret. Förklara för mig hur det kan liknas vid ett hus med trästomme?

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

hås, du kanske kan berätta mera i detalj vad för slags probelm du har fått. Gärna med att visa bilder. Är själv intresserad. Detta med att isolera teglehus är verkligen en knepig historia.

12.    länk #12
    Joenss avatar

Jag blir lite orolig för en del svar du fått. Du har på våning ovan mark, tegel, luftspalt (som är helt avgörande) och liggande träpanel. Denna träpanel gör att resten kan liknas vid väggen på ett vanligt trähus. Efter träpanel kan du ha vindskydd av papp eller asfaboard eller möjligen treetex. Därefter kan du isolera hur mycket som helst inåt i huset. Börja inte och förstör fasaden och luftspalten. Använd vanliga byggskivor för cc 60.

Varför vill du inte ha någon ångspärr inåt? Finns det ingen ångspärr i tak?

Skall du isolera källaren, som förmodligen har en helt annan konstruktion gäller helt andra regler

Precis så har jag med förstått det!
    Det är som ett skal med tegel som är helt åtskilt från träkonstruktionen med denna luftspalt.
    Jag fick bilder av "hås"(tusen tack!!! och jag är imponerad av ditt projekt!!) men den konstruktionen var annorlunda från min.
    Som jag fick bilden av "hås" hus så var det reglar direkt på tegel och sedan lite isolering och den biten.
    Men jag har bara tittat på vissa ställen i stommen men vill tro att det är fristående träbyggnad.

Jag ska självklart kolla detta innan jag drar igång, men jag kommer låta luftspalten vara som den är och även låta tretexen vara kvar. Finns ingen anledning som jag ser det att ta ner den. får fungera lite som vindstopp.

Längs med golvet tänkte jag lägga en sträng med tätning typ silikon som hindrar kallluft att dra mellan vanliga trägolvet och laminaten. Bra?

Ångspärr? Jag har alltid lärt mig att man inte ska ha det i gamla hus. Ingen ångspärr i tak utan bara papp och sedan spån och på vissa ställen även gullfiber.
    Senast redigerad av Joens 2011-12-06 10:46 Anledning: Ångspärr?

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Är tegel väggen viktig för dig eller varför inte riva den, för hur är konditionen på teglet och fogarna framför allt på den äldre delen. Isolerar man på insidan bygger man per automatik köldbryggor vid varje inner vägg som möter yttervägg. Har man då lagt diffspärr på ytterväggens insida så blir det teoretiskt ett problem vid varje sådan knutpunkt då fukten kan ta den vägen in ifrån och ut till ytterväggen.

14.    länk #14
    Joenss avatar

Är tegel väggen viktig för dig eller varför inte riva den, för hur är konditionen på teglet och fogarna framför allt på den äldre delen. Isolerar man på insidan bygger man per automatik köldbryggor vid varje inner vägg som möter yttervägg. Har man då lagt diffspärr på ytterväggens insida så blir det teoretiskt ett problem vid varje sådan knutpunkt då fukten kan ta den vägen in ifrån och ut till ytterväggen.

Hela huset har tegel som yttervägg så jag ser teglet som tämligen viktigt

Det andra du skriver förstår jag tyvärr inte vad du menar, du får gärna förklara mer om du vill/orkar.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Jag har haft ett hus under 40 år med trävägg, därefter vindpapp, isolering, ångspärr och invändig träpanel. Finns inte någon tillstymelse till fukt. Eftersom fuktvandringen går inifrån och ut enligt termodynamikens 2:a lag så stoppar ångspärren fukten. Finns ingen ångspärr så går fukten ut genom isolering, trävägg och försvinner i luftspalten mellan trävägg och tegelmur. Emedan träväggen i Joens fall inte utsätts för väta är det over-kill med ytterligare en luftspalt.

Precis som Joens säger är ytterväggen egentligen ingen del av huset eftersom det finns en luftspalt. Däremot är väggen ett mekaniskt skydd mot åverkan samt väder i form av vind och regn. Det gör att trädelen aldrig blir kontaminerad med vatten. Mot aktuell trävägg kan man utan problem isolera hur mycket som helst på insidan.

Har man ett äldre hus utan tidigare ångspärr så bör man inte sätta dit någon ny - helt riktigt.
    Senast redigerad av R Göran 2011-12-06 11:21

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42