Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Ångbroms

Har planer på att byta innetak på ovanvåningen, tänkte att passa på att sätta upp en ångbroms samtidigt (bra eller dåligt?) vilken ångbroms ska man använda? Vill inte använda plastfolie.

Idag så finns det bara innetak av träpanel, tjärpapp och spån. Det finns som på de flästa kall-vindar lite påväxt

2.    länk #2
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Vad är det för fel på plastfolie?

3.    länk #3
    MB77s avatar

Vad är det för fel på plastfolie?
    Det är absolut inget fel på plastfolie, men förmodligen inte så bra vid eftermontage.
    Anledningen är att de ställen som inte kommet att bli plastade kommer eventuellt att få problem, vid eftermontage av plasten blir det ju alltid ställen utan plast.
    Om man får in fukt där så antar jag att det blir kvar där... Har man däremot en duk som är åtminstånde lite öppen så torkar det ut, även om det tar lite tid.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Oct 2008
    Län: Mitt i Sverige

Är ångbromsen diffusionsöppen så är det väl inte riktigt någon ångbroms ? Sätter du plastfolien så noga du kan fram mot innerväggarna ska det funka, den lilla fukt som kilar emellan ventileras uppåt.

5.    länk #5
    MB77s avatar

Det är väl det om är skillnad på ångbroms och ångspärr, eller har jag fattat det fel?
    Ångbroms släpper igenom, lite.
    Ångspärr är tät.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Oct 2008
    Län: Mitt i Sverige

Ja, jag läste för snabbt, vi pratar om olika saker, sorry

7.    länk #7
    MB77s avatar

Är det någon som har tipps på vilken ångbroms man ska använda?

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Feb 2006

Jag använde Mataki Halotex D50 när jag byggde nytt för 6 år sedan, har hittills fungerat utan problem.

9.    länk #9
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38
    Inloggad
    En bekant lät bygga ett hus för ett tag sedan och där hade husfirman bison vindväv (finns bland annat på byggmax) som ångbroms. Tror det var ekofiberisolering.

10.    länk #10
    MB77s avatar

Mataki Halotex D50

Jag använde Mataki Halotex D50 när jag byggde nytt för 6 år sedan, har hittills fungerat utan problem.
    Citat från Mataki ang. Mataki Halotex D50

Användningsområde: Lufttätning på den varma sidan av en isolerad väggkonstruktion eller parallellbjälklag/varmvind. Skall inte användas som ångbroms/ångspärr mot en sk kallvind. Använd Mataki Tenotät Säkerhetsväv.

Inte lämplig för kallvind.

11.    länk #11
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38
    Inloggad

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42