Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Stockholms

Isolera i innertaket med vad?

Det vävspända taket i vårt egnahemshus verkar ha gjort sitt. Jag tänkte regla upp och ersätta det med Huntonit eller liknande och tänkte då passa på att isolera lite eftersom jag tvivlar på att kutterspånen från -37 håller modern standard. 10 cm borde kunna göra skillnad även om bergvärmen är billig. Eftersom man isolerar på den varma sidan borde det inte heller bli samma fuktproblem som om man slänger på gullfiber ovanpå spånen.

Funderar nu på om man bör använda cellplast mellan reglarna eller klassiska mineralullsskivor och ångspärrsplast? Cellplasten är väl i sig så gott som ångspärrande så då slipper man ju det.momentet. Kanske sätta silvertejp över skarvarna för säkerhets skull. Fördelen med mineralullen är väl att man kan trycka dit elrören enklare.

Åsikter?

2.    länk #2
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Välkommen till forumet.

Mitt tips är att du, om du inte redan gjort det, söker och läser om detta på BH. Det finns massor skrivet om just detta.

Men några korta saker jag tagit fasta på är att inte blanda in plast i gamla hus; det är svårt att få det tätt. Då riskerar du bara att överbelasta andra ställen med fuktskador som följd. Cellplast är diffusionsöppen så den kan du använda. Däremot hängde jag inte med på ditt resonemang om att om du isolerar på den varma sidan så blir fuktproblemen mindre. Det är snarare tvärtom; du flyttar ut daggpunkten och riskerar att fukt kondenserar i taket. Stommen bör helst vara så nära den varma sidan som möjligt.

Men oavsett detta så är det nog en större risk att lägga mineralisolering ovanpå spånen. Fukt som letar sig upp kan komma att kondenseras i ullen och mineral kan inte hantera fukten som då stannar kvar där. Bättre då att komplettera med mer cellulosabaserad isolering. Lycka till.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: May 2009

Välkommen.
    Vill du verkligen sänka takhöjden med 10 cm? Går det inte att tilläggsisolera ytterligare på vinden?
    Om jag var du, vilket jag ju inte är, så hade jag satsat mina pengar på tilläggsisolering på vinden. MIneralull om du vill, jag tror inte att den är sämre än annat även ovanpå kutterspån. Men, se till att det nya innertaket är konvektionstätt. Ditt gamla vävspända tak hindrade troligtvis ganska effektivt fuktig innerluft från att komma upp på vinden och fälla ut fukt.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jun 2011

Cederbusch: Tro mig jag har läst allt vad jag kunnat hitta på forumet men inte hittat svaren. Jag har förstått att många tycker att det är dumt att slänga på mineralull ovanpå de gamla kutterspånen så det vågar jag inte. Naturligtvis borde man suga ut alla gamla spån, ångtäta närmast innertaket och lägga på en halvmeter ny isolering med luftspalter, vindpapp och hela rasket men det är ett för stort projekt just nu, kanske inte ens lönsamt med min billiga bergvärme. Cellplast undertill skulle vara ett enklare alternativ som ändå förbättrar isoleringen rejält och minskar flödet av fuktig luft upp till vinden.

Husvagnsthord: Jag räknar med att bygga ner taket ungefär lika mycket som spänntaket gjorde, så jag tappar ingen takhöjd och jag slipper snygga till skarven mellan vägg och det dolda taket. Det verkar vara lite delade meningar på forumet om hur tät cellplast är, men det kommer nog ändå att hindra fukten att blåsa fritt uppåt. Om jag dessutom tejpar skarvar så tror jag att det stoppar tillräckligt mycket fukt för att det gamla spånet ska klara av resten.

Det är inte så lätt det här så tack för er input!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson