Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Skåne

Vad luktar som "gammal potatispåse" i en fasad eller isolering?

Hej!

I vår BRF, som är ett 100 år gammalt tegelhus där vindsvåningar nybyggts år 2000, hade vi en fuktskada längs med ena ytterväggen i vintras då isen på taket smälte och det rann in vatten. Denna vädrades ut genom att öppna väggen delvis men antagligen inte tillräckligt, för i vindsvåningarna har det de senaste månaderna börjat lukta något oehört från alla glipor mot väggen och innertaket. Två av invånarna på vinden går runt och hostar och har astmasymptom sedan en månad tillbaka också så det börjar bli riktigt illa...

Vi ska ha dit nån expert från AntiCimex eller OCAB men jag tänkte för nyfikenhetens skull fråga om någon här känner igen beskrivningen av lukten: det luktar som en påse potatis. Det luktar inte gammal fuktig källare, utan det luktar lite mer fränt kanske. Jag luktade i en potatispåse idag och kände igen lukten, den är definitivt åt det hållet.

En kille på en byggfirma sa att han haft samma lukt (potatislukt) i en fuktskada i en villa och att han då fick byta ut all isolering i väggen för att bli av med det.

Tänkte höra som sagt om nån känner igen fenomenet och har en teori om varför just den lukten uppkommer - mikroorganismer av något slag?

Väggkonstruktionen är tegel - isolering - träplankor - gipsinnervägg. Finns viss (tveksam) luftspalt. Vi rev upp en del av väggen i en av vindslägenheterna och luktade faktiskt inget specifikt illa där, däremot luktar det från väggen nerifrån så man måste nog riva upp i våningen under också och kolla... eller borra.. se bild:

mvh

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Ligger trä direkt mot t.ex tegel, lekablock eller annat så ökar risken för fuktskador och elak lukt till följd.
    Även tryckimpregnerat trä kan fälla ut en tråkig lukt om det utsätts för fuktangrepp under en längre period.

Utifrån vad du beskriver så har antagligen fukten satt sig i organiskt material som fäller ut lukten. Det kan vara rent trä, cuprinolbehandlat trä eller tryckimpregnerat trä. Lukten i sin tur kan sätta sig i isolering, t.ex. mineralull, som då blir "luktsmittad". Även om man får bort själva fukten så kan lukten sitta kvar.

Det viktigaste är att säkerhetsställa att fukten inte finns kvar, genom fuktmätning på de ställen där ni haft skadan. Boracol är ett medel som används för att stoppa mögelangrepp och som kan penslas på (privatpersoner får inte spruta) utsatta träpartier om det inte har börjat ruttna eller annat. Ozonbehandling är en annan metod för att bli kvitt elak lukt och döda mögelsporer.

Om ni inte upplevde lukt i väggen så kan det ha satt sig i golvbjälklaget, där det är lätt att fukten har vandrat in (om det runnit vatten) och sedan avdunstat inne i bjälklaget. Det kan dock vara svårt att känna lukten "direkt" med näsan då näsan vänjer sig mellan 10-30 sek inne i ett bostadsutrymme. Ett tips är att ta luktprover från trä, isolering mm och lägga i plastpåsar förslutet. Låt de ligga i påsarna skiljt från varandra och ta med påsarna till en annan bostad. Öppna o lukta på dem efter 2-3 dagar. Det hjälper till att lokalisera vad som luktar och varifrån det kommer.
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

3.    länk #3

En liten uppdatering: hade över en fuktexpert som konstaterade att insidan på teglet på bilden ovan är mer eller mindre täckt av ett tunt lager mögel. Han klagade också på konstruktionen med trä direkt mot teglet, och där är heller ingen diffusionsspärr från innerväggen.. Tog även prover från träet till en påse som jag och några andra sniffade på annan ort senare på dagen, och alla 3 av oss började klia i näsan o nysa när vi stoppade snoken i påsen... :/ Däremot som sagt, inget av det luktade den här "fräna" lukten som kommer från en annan del av väggen.

Imorgon ska vi riva upp bakom köksmöblerna där denna lukt kommer ifrån och se om vi kan lokalisera den. Jag misstänker precis som den Glade Snickaren att fukten skadat träkonstruktionen som fäller ut lukt - jag sniffade på några av plankorna i lägenheten under innan i år och de luktade ungefär lika illa som lukten i vindsvåningen nu.

Om man tar prover på dessa plankor, antar jag att man kan se/lukta om det rör sig om någon form av cuprinol eller tryckimpregnerat trä osv så vi ska arbeta oss neråt i ytterväggen och gå till botten med det hela.. hade varit spännande om det inte varit så att det inte går att bo i lägenheten så länge det är så här Man vill ju inte bli mögel-gasad eller nåt annat :/

mvh

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Håll utkik efter trä som är brun- eller grönfärgat. Då är det t.ex. cuprinolbehandlat. Det luktar lite som mögel, fast fränare. Det kan också finnas annat material i väggar/golv som fäller ut mindre goa lukter. Just när saker och ting blir fuktigt (och även efter att fukten torkat ut) tenderar det att bli en luktutfällning.

Hoppas ni får bukt med det iaf och ge inte upp, även om blir en del arbete med att lokalisera samtliga källor osv. Fundera på var vattnet kan ha tagit vägen, om det runnit ner efter väggen. Kan det ha dragit in i ett golvbjälklag och sedan vidare i bjälklaget? I vissa fall så lägger folk diffusionsspärrar i golven (även mellangolvet) vilket blir lite galet just när det uppstår en vattenläcka. Dels rinner vatten sjukt bra efter plast, dels så kan man stänga in vattnet så det inte hittar ut naturligt.... så finns det sådant så kan det också vara så att vattnet har följt byggplasten och tagit sig till andra delar där det satt sig.

Lycka till!
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

5.    länk #5

Hej igen, tänkte komma med en uppdatering

Vi har haft över en expert inom fuktsanering nu som konstaterade att teglet var fuktigt fortfarande, och att träbjälkarna som (felaktigt) skruvats fast i teglet också var tillräckligt fuktiga för att mögel ska kunna gro. Konstaterade också att det var mögelväxt/lukt överallt och att materialet i hela väggen i sovrummet måste bytas.

Det tråkiga är att skadan även är längs med halva köksväggen, så nu är köket på väg att rivas också så vi kan göra samma sak där.

Eftersom fukten runnit ner längs med ytterväggen till lägenheten under, där det också börjat lukta nu, så försöker vi nu övertala lägenhetsinnehavaren att det måste saneras på riktigt där. Något som visat sig vara svårt... men annars kommer det ju bara komma upp i min lägenhet igen senare.

Teglet saneras med Penetrox-S, sedan kommer väggen att byggas upp igen på korrekt sätt med luftspalt, ny isolering, diffusionsspärr och nya gipsplattor.

Det tråkiga i sammanhanget är dock att dessa starka lukter (dels av möglet, och nu av Penetroxen!) sätter sig i allt material i lägenheten. Jag har inte tillgång till bra magasin att stoppa undan saker i och även om kläder kan tvättas så är det enormt bökigt att sanera soffa, säng, mattor osv... jag hoppas verkligen att den starka lukten av Penetroxen försvinner med tiden annars är det ju ironiskt.

Till råga på allt sker en omfogning av fasaden samtidigt, så jag kan inte ha några fönster öppna ens minsta lilla springan annars fylls lägenheten med fogdamm, så ventilationsmöjligheterna är noll.

Det är så mycket mögelsporer i inomhusluften i köket där nu att det tagit sig in i diskmaskinen som stått en vecka med smutsdisk (och säkert några vattendroppar då) och vilken chock jag fick idag när jag var där och råkade titta in i maskinen och såg att det växte mögel på _allting_ Kolla här:

Återkommer med hur det går med lukterna

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

"Eftersom fukten runnit ner längs med ytterväggen till lägenheten under, där det också börjat lukta nu, så försöker vi nu övertala lägenhetsinnehavaren att det måste saneras på riktigt där. Något som visat sig vara svårt... men annars kommer det ju bara komma upp i min lägenhet igen senare."
    Det är väl inte du som skall övertala utan styrelsen.
    Jag tror faktiskt inte grannen har något talan alls i detta fallet.
    Behöver fastigheten saneras så skall den saneras.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson