Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Hur isolera vid användande av sax-takstolar?

Kommer ha en takstol av denna typ med 24graders vinkel.
    Kanske dum fråga men blir man tvungen att isolera nedåt för att få tillräcklig isolering? Tänker på att det blir väldigt trångt så att säga längst ut mot takfoten.

Vill behålla så mycket takhöjd som möjligt invändigt och inte öka på höjden på byggnaden ännu mera.

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Vill du ha vettig isolering måste du nog höja väggarna 2-4 dm och dra ner innertaket till den nivån.
    Alt så kanske takstolstillverkaren kan göra något slags förhöjt liv till saxtakstolarna, det borde väl nästan vara lite smidigare.

Jag vet egentligen inte, jag har aldrig funderat på detta.

Har du pratat med dom på Tass?
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3
    Suhaggs avatar

Vill du ha vettig isolering måste du nog höja väggarna 2-4 dm och dra ner innertaket till den nivån.
    Alt så kanske takstolstillverkaren kan göra något slags förhöjt liv till saxtakstolarna, det borde väl nästan vara lite smidigare.

Jag vet egentligen inte, jag har aldrig funderat på detta.

Har du pratat med dom på Tass?
    Tack du har bra svar på allt

Har du något hemtelefonnummer så jag kan ringa på nätterna om jag ligger och funderar på något och behöver snabbt svar?

Pratat med Tassarna och fått en offert. Ska kolla med några till bara för att se att det ligger bra i pris. Beställer man närmaste veckan eller så är det bara ett par veckors lev tid sen brakar det tydligen iväg en hel del.

Ska kolla lite möjligheter med det du nämnde. Vill absolut inte att taket ska bygga ner så mycket. Att höja vägglivet ännu mer tror jag blir konstigt så om det gick att trixa med takstolarna vore det kanske en smart lösning.

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Tack du har bra svar på allt
    Ja just det där hade jag inte alls någon koll på.
    Men det var ju bara att kika på din bifogade bild så såg jag ju tydligt att det inte blir speciellt mycket isolering närmast takfoten.
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #5
    Suhaggs avatar

Ja just det där hade jag inte alls någon koll på.
    Men det var ju bara att kika på din bifogade bild så såg jag ju tydligt att det inte blir speciellt mycket isolering närmast takfoten.
    Du var helt rätt ute.
    I denna översta bild kan jag lösulla ca200mm ute i takfoten.
    Ny ritning på ny stol som kommer göra att jag kan ulla 400mm samt ha luftspalt.
    Det var till och med bättre konstruktionsmässigt att höja lite på det sättet samt några tusingar billigare i slutändan.

Hade du kikat runt lite prismässigt och de låg bra till när du gjorde ditt bygge?
    Har ytterligare någon offert ute men inte fått några svar.

Senast redigerad av Suhagg 2011-05-04 10:39

6.    länk #6
    Suhaggs avatar

Hade du kikat runt lite prismässigt och de låg bra till när du gjorde ditt bygge?
    Har ytterligare någon offert ute men inte fått några svar.
    Här kommer svaret hittills
    3060kr styck hos Tass
    1375kr styck hos annan tillverkare.
    Väntar på en offert under det priset sen slår jag till

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42