Idag har vi puts, enstenstegel, luftspalt, fiberplatta, isolering(45mm), ångspärr, gips.
Väggen talar klart och tydligt om för oss att den inte mår bra.
Den gamla isoleringen ska bort och ersättas med puts på insidan.
Nu till utsidan, hur ska vi tilläggsisolera?
Jag gillar tanken på att ha en diffusionsöppen vägg och har kikat lite på träullsplattor, men man vill ju inte att det ska bli kallare än innan, gärna varmare men det är inte nödvändigt. Till saken hör att vi har spritputsad fasad och det ska det förbli. dvs kalkputs och kalkfärg. Träullen verkar ju vara en bra putsbärare och det är ju bra om man är nybörjare. Men hur blir det med vindskydd?
Ett annat alternativ är ju att regla, stoppa i isolering och lägga på en uteskiva och sen putsa. Här finns ju även plats för att lägga på vindpapp. Men hur blir det med fukt i reglarna?
Någon förståsigpåare som har några tips och ideér?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2010
Län: Skellefteå
En vän till mig hade liknande konstruktion och väggarna var inte i bra skick innuti, det visade sig att när de (byggfirma) putsat huset så hade de satt igen de ventilationshål som ledde in till luftspalten i väggarna (de satt cirka tre tegel bitar upp, små två centimeters hål) och detta gjorde byggnaden för tät och det började mögla eftersom väggen inte var diffusionstät och fukten hade det lätt att fastna på fiberplatta och sen in i isoleringen..
Vad jag vill säga är att om det inte är för värmens skull så kanske du ska se över ventilationen...
Jo ventilationen känner jag till och har den som du säger ett par tre stenar upp och även i överkant på väggen. Däremot kan jag inte försäkra funktionen längre in än mitt lillfinger. Jag tror mer på teorin att den invändiga isoleringen gjort tegelväggen kallare och fuktigare med frostsprängning som följd. Vilket leder till att mer fukt transporteras in i vägen vid slagregn.
Putsen har inte trillat av än, men skulle kunna göra det snart. Vi har ett antal vägräta sprickr sprickor i putsen från ett fönster och ut mot en gavel. Under fönstret finns en lodrät spricka som sträcker sig ner genom grunden. Samtliga sprickor är lagade men har spruckit igen. Knackar man på putsen så är den hålig på vissa ställen. Rätta mig om jag har fel: Ett antal fogar i tegelväggen frostspränger vilket ger att höjden på väggen mellan gaveln och fönstret ändras, som i sin tur gör att putsen spricker och belastningen på grunden ökar lokalt och spräcker den.
Junior medlem
Medlem: May 2009
Län: Stockholms
Jag har ett stenhus, lättbetong. Gammalt som gatan. Ingen tilläggsisolering. Det är kallt på vintern. Jag har tilläggsisolerat vinden och det gjorde skillnad. Men någon egentlig komfort går inte att få.
Hur mycket kallare blir det om du tar bort 45 mm isolering invändigt utan att ersätta den med ny?
Då har du i alla fall halverat väggens isolerande förmåga. 45 mm isolering i ert fall är skillnad som dag och natt.
Efter mycket funderande så har jag beslutat mig för att tilläggsisloera med 50 eller 30 mm utvändigt - fasadskiva av stenull. Putsnät och ny puts. Jag vill ha en ren kalkputs, men vet inte riktigt om den ställer till problem. Den tar upp fukt lättare än en cementputs, men släpper å andra sidan ifrån sig den fortare också.
Fördelen med denna modell är att du får en vägg som helt igenom är oorganisk. Ingen risk för dold mögel. Dessutom får du inga köldbryggor, som med reglar.
Jag hade en murarfirma på besök och han gav mig ett pris på ca 1000-1200 spänn +moms per m2 bruttto yta. Det innebär 250 000 spänn!!!. När jag räknade på materialet så landade jag på ca 60 000 spänn. Nu hänger det på att jag får tid att fixa själv. Att köpa in finns inte på kartan.