Byggahus.se
Hej,

jag har rivit ut uppreglat golv och en vägg mot utsidan i källaren på mitt 70-talshus eftersom det inte luktat mumma från isoleringen. Källargolvet är gjutet på sand, och det tänkte jag bara sätta klinker på så det kan torka ut under fuktigare perioder. Väggen jag rivit ner skulle jag gärna bygga upp igen med skivor istället för att putsa, för att få lite varmare och "trevligare" känsla. Ska använda rummet som förråd/finverkstad. Golvet skulle jag tänka mig att bila upp i framtiden (långt framåt) och gjuta nytt med isolering och kanske förbereda med golvvärmeslingor (väldigt mycket kanske).

Men hur bör jag göra med väggen? Tror inte det är mycket fukt som kommer in genom väggen, huset är ett souterränghus byggt i ett gammalt sandtag så inget grundvatten kommer upp, men fukt kommer ju alltid ändå. Ingen tanke på att dränera om just nu.

Se bilden på väggen, reglarna som sitter kvar är i kontakt med väggen, och de sitter också LÄGRE än betonggolvet! Reglar jag upp igen så blir det med distans mot både underliggande sand och mot väggen för att stoppa fukttransporten.
Ska jag isolera så funderar jag på frigolit, för att det bör vara lättare att med hårda skivor (ca 70 mm) bilda luftspalt mot ytterväggen. Jag skulle också bygga så det blir ventilerat, både vid golvspringan och upp mot taket. Skulle det fungera?

Och är frigolit ett bra val här?

Nivell och Granab har ju tex ventileration med fläkt, skulle det fungerar tillräckligt bra för mig passivt eller borde jag ha en utventilation från taksidan kopplad mot min befintliga ventilation?

Tacksam för synpunkter, vad bör jag tänka på, vilka risker kan det finnas och hur kan jag undvika dem?

Mvh
Oskar
 
  • Gillestuga1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gillestuga2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, HELST borde man ju bara putsa, men ett hyfsat alternativ är ju att ta bort alla träreglar och sedan regla upp med stålreglar istället, så att det blir en luftspalt mellan ny vägg och stenväggen. Sedan ta upp ventilationshål i innerväggen nere vid golv och uppe vid tak så att luften i luftspalten kan cirkulera.
 
Jag hade putsat. Men vill du isolera inifrån så hade jag använt stålreglar, dessa kan du ju ställa en bit från väggen för att skapa luftspalten
 
Och är cellplast ett bra alternativ för isolering? Är ju hårda skivor som är lätt att montera utan att det kommer i kontakt med väggen bakom. Samt ingen lukt från dem...

Vad för andra isoleringsalternativ kan jag tänka på?
 
cellplasten blir för tät. tänk plast på insidan. fukten i muren måste luftas ut, dvs in i rummet. så ingen cellplast eller plast mot muren.

stenull är bättre, men max ~5cm. annars blir muren för kall i förhållande till rummet och du kan få kondens i konstruktionen.

skulle putsat jag, har renoverat en tvättstuga putsat väggar och bilat upp och isolerat 20cm cellplast i golv och golvvärme. inga problem att hålla varmt. nu har frugan lust att tvätta ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Cossie1980
  • Laddar…
Jag isolerade en sadelkammare såhär. (uppvärmd till 15grader året runt)

Utifrån sett:
tjockputs
grundningsbruk/puts
Leca lättklinker 190mm
slammad
mellanrum 4cm
stålreglar fixerade med stålvinklar mitt på väggen bakåt (annars vrider sig reglarna när du ska dra i skivor)
bak på stålreglarna drog jag ståltråd med 40cm mellanrum.
isolering roxull
åldersbeständig plast
byggplywood
gips
spackel och färg

I ditt fall hade jag också övervägt att bara putsa. Är blocken isolerade?

Mvh
Thomas
 
Hej o tack för svaret Thomas,

Ja, det bästa hade nog varit utvändig isolering och putsat invändigt. Men ingen sådan finns, och det är bara en enkelrad lättbetongblocksvägg (eller leca e dyl), så just nu känns det rätt så kyligt därinne.

Varför satte du plasten i väggen? Har du inget problem med fukt som kommer igenom?

Jag tänkte regla väggen för att få bort en del kyla, samt minska källarkänslan med hårda stenytor - kommer klinkra det oisolerade betonggolvet. Fukt kommer kunna komma genom en tunn 45 mm isolering, osb- & gips på väggen, samt helt klart genom golvet. Sen förra reglade väggen finns också en glipa i taket som inte har takskiva, reglad vägg kommer återigen dölja detta.

Har tänkt bygga en liten klättervägg i ena hörnet mot ytterväggen, 45 mm stålregel i väggen och förstärkt utanpå med träregel för 18 mm byggplywood-skivor ska förhoppningsvis göra det stadigt nog att hänga på.
 
Frågade vår konstruktör som gjort själva stallet och han föreslog den lösning jag angav ovan. =)
Jag har inget problem med att fukten går genom väggarna då den ventileras bort. (har en ventil som luftar ut spalten mellan stenvägg och isolering runt hela rummet).
Vår sadelkammare är ju ovan mark, så det är bara ev regn som slår mot fasaden som skulle kunna tryckas igenom och det har änsålänge inte hänt.

Ett alternativ till som du har är att sätta upp ytterliggare en rad med tex 9cm leca (m puts) men släppa en luftspalt på 5cm till befintlig vägg. Den kalla känslan får du bort med rätt belysning och färg.

Mvh
Thomas
 
Efter att nästan ha googlat ihjäl mig för några år sedan så satte jag en skiva på källarytterväggen som var en kombinerad 50 mm xps +12 mm gips som var gjord för att sätta på källarväggar.
Tror att jag beställde den på K-rauta. Den skulle tätas med Fogskum uppe och nere. D
Lösningen blev helt diffusionstät alltså lite samma lösning som att på 70 talet sätta Ångspärr direkt mot källarväggen och sedan isolera.
 
Isolera väggen uteifrån med Isodrän,+fiberduk (min. 130gr/m2) men innan dess, lägg dräneringsrör med fiberduk runt . Kolla Isodrän arbetsbeskrivning! Då löser du problem med fukt i väggen. Är det ett 70-tals hus så ligger det förmodligen tegelrör som är igensatta eller I värsta fall plastslang! För en slät vägg inomhus kan du använda 45 mm stålreglar med beklädnad av Minerit
Frisående
från ytterväggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.