Junior medlem
Medlem: Oct 2010
Län: skåne
Hur ska jag isolera kallförråd?
Hej
Jag har ett förråd i anslutning till garaget som är oisolerat nu. Nu ska det dock inredas och därmed isoleras och värmas.
Det är ett ganska litet rum så jag vill inte förlora för mycket yta och på höjden i princip inget alls.
Väggarna som är lecablock ska jag regla med 45*70 och lägga frigolit på och sedan gips.
Taket som är trä isolerar jag från vinden på samma sätt som väggarna.
Men det stora problemet är golvet.
Golvet är betongplatta och här funderar jag på elvärmegolv för att det bygger inte så mycket. Problemet är att golvet inte är isolerat alls och som jag har förstått det måste det vara det för att värmen inte ska försvinna neråt.
Hur ska jag lösa detta?
Och vad kostar det att dra runt en elvärmeslinga på 15kvm golv?
Junior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: västerbotten
Är golvet oisolerat och du inte vill få lägre i tak så går det väl inte att göra så mycket åt det. Har du mycket cellplast på lager ?. det är väl dyrare och har samma u- värde som glasull.Frigolit är väl sånt man har i förpackningar.
Junior medlem
Hej.
Har haft fullt upp så jag har inte kommit så långt.
Har dock pratat med en bekant som är byggare och han rekommenderade "rymdisolering". Han hade tydligen använt det vid flera tillfällen när han hade isolerat förråd och garage.
Så det blir det i hela rummet.
Lovar att återkomma med en recension av det under vintern när jag vet hur bra eller dåligt det är.
Junior medlem
Nu har vintern gått och rymdisoleringen har varit på plats ett tag nu.
Golvet har varit lite kallt men annars tycker jag att det har fungerat bra.
Tilläggas ska dock att detta är ett kontor som jag inte spenderar hela dagarna i utan mer ett par timmar åt gången.
Men jag kan varmt rekommendera detta som ett alternativ till traditionell isolering.